Tjena!

Har kollat runt lite efter balkongräcken till vår takterrass och snubblade lite av en slump över en artikel där de nämnde att ett företag http://www.loovebalkong.se/nyheter/ hade gjort räcken med inbyggda solceller.

Är det nån som känner till någon som gjort en liknade lösning?
 
Det finns fler so gör sådant. Bla dotterbolaget till PVE som gör solceller. Betänk dock att du inte får ut så mycket kräm. Jag har själv funderat på detta men med tanke på hur mycket balkongräcken med härdat glas kostar och att de med solceller så klart blir ännu dyrare så dumpade jag den idén. Jag har dock köpt på mig en pall med solceller nu som ska upp på taket och eventuellt användas även som balkongräcke, men då utan härdat glas. Det får i sådana fall bli ett hemsnickrat målat träräcke med solcellspaneler utanpå. Räcket ordnar till säkerhetskravet medan panelen står för det "estetiskt futuristiska" och praktiska vindskyddet. Dessutom får man mer kräm än att ha några enstaka celler inklämda mellan glasskivor.
 
Bästa solcellerna som man normalt kan köpa ger maximalt 15% verkningsgrad om du då tänker att solen max ger 1000W/m² så får du ut max vad solcellerna kan ge.

Tyvärr måste man upp i löjligt stora ytor för att det ska löna sig med converter etc.

Det man rimligt kan tänka sig är att man har ett 12v system man laddar med cellerna.

Men vill man göra det för att testa eller för miljö eller sitt eget samvetes skull så är det ju bra men ekonomiskt ett klart NEJ.
 
Nja solcellspriserna går stadigt neråt så man kan idag skaffa sig ett lönsamt system, även litet, som är nätanslutet.

Själv kom jag över solceller till ovanligt bra pris och fick dessutom bidrag på detta så för mig blir det verkligen lönsamt, men som sagt, även utan bidrag kan det blir det med dagens priser.
 
Håller med föregående talare, att montera solceller var för mig mycket lönsamt, skulle tro att hela investeringen är tillbakatjänad på under 5 år.
 
NerCon, skulle man kunna få se en "kalkyl" i mina öron låter det som en utopi. Men kan man få tillbaka pengarna på 5 år skulle ju alla skaffa solceller för att täcka sina elbehov.
 
Det går alldeles utmärkt. Jag använder mig själv som exempel igen då.
Förutsättningarna är:
Gammal dragig gård med elförbrukning på ca 60 000 Kwh per år som kostade mig ca 100 000 med rörligt elpris alla nätavgifter och skatter inkluderade.
vatteburen värme med vedpanna och acktankar.

Jag installerade 120 rörs sytem av solfångare som kopplades till tankarna, samt en 12 Kw solelanläggning som kostade ungefär 600 Tkr, efter bidrag ca 280 Tkr, då jag tog projektering och byggnation själv kapades ytterliggare 100Tkr bort, altså försvann 180Tkr ur kassan permanent.

Jag har nu tagit bort 50% av min köpta energi, dels via solcellerna dels via solpanelerna, men även på grund av att man tar till sig och börjar förstå hur kostsam ex. en luftvärmepump är (alla som inte är inverterstyrda borde vara förbjudna). Detta gör att jag sparar 50 Tkr per år.

Och som du säger, jag fattar inte heller att alla inte gör det.
 
Så du menar att du även utan bidrag skulle betalt anläggningen på ca 12 år och efter det göra en vinst på 50 000:-/år ? Du får förlåta mig men jag har lite svårt att tro att det verkligen är helt rätt. Frågan jag ställer mig är varför har ingen upptäckt vilka pengar det finns att spara, det sitter ju många och räknar på solanläggningar men vad jag förstår är det ingen som ens är i närheten.
 
Man kan vara skeptisk mot teori, det blir dock lite svårare mot praktik, jag loggade in på Eon och tog en screenshot av min förbrukningskurva, det är inte svårt att se när anläggningen startade :).

Ge mig frågor så ska jag besvara dom efter bästa förmåga, allmänna tvivel är svåra att konstruktivt bemöta.

effektgraf.jpg
 
Hur många kWh får du ut ur solcellsanläggningen och under vilka månader, lagrar du energin eller förbrukar du momentant. Hur mycket "värme" producerar solfångarna under Nov resp Dec, Jan, Feb, mer än halva min energiförbrukning sken under Dec - Feb därför är vintermånaderna mest intressanta.
 
Anläggningen är på toppeffekt om 13.6 Kw.
Jag lagrar energi i en 14.4 Kw batteribank som sedan matar min panncentral via ett Offgridsystem och klarar strömmavbrott på ca en vecka om det skulle behövas, detta sker dock via en laddare och hela anläggningen ligger nätansluten eftersom detta är ett bidragskrav.

All övrig förbrukning sker momentant, däremot valde jag att byta ut alla vitvaror disk vätt och tork till tidsstyrda då vi vill ta vara på så mycket ström vi kan under vinterhalvåret då vi jobbar den ljusa tiden på dagen, vi kan därför diska tvätta och köra torktumlare på dagarna när vi jobbar istället för på kvällen när det är mörkt.

Ungerfärliga produktioner under vintern på just min anläggning ligger på Nov 1MW-h, Dec 0.6MW-h, Jan 0.7 MW-h, Feb 1.2 MW-h. Och årligen ungefär 17,5 MWh. När jag tittar på totalt producerat kontra den leverans som passerat ut på nätet ser jag att 82% av all produktion stannar på gården vilket innebär att det fins expantionsmöjlighet, något som även planeras under hösten och då till 18.5kw.

Jag har två stora displayer i köket, en som visar vår momentana förbrukning, och en som visar vår momentana produktion, utifrån dessa kan vi balansera vårt eget uttag mot vår produktion, Jag tror att när man drar igång ett liknande projekt och inte accepterar livskvalitéförändringar så kommer man ändå att förändras, man blir mer vaken på energitjuvar och följer upp historiker och väderprognåser på ett annat men helt naturligt sätt.

Jag är glad över att se hur även min fru ( som från början va jättenegativ ) numera planerar tvättdagar och annat utifrån vädret, här fins massor att tjäna, och även om det inte är producerat av solcellerna så är det en direkt följd därutav.

Jag har även gjort en del andra förändringar som kanske inte hör hemma i den här tråden :)
 
Du menar väl att du lagrar ca 12 kWh eller?
 
Batteribank på 14.4kW? Du menar 14.4kWh? Det motsvarar 20st bilbatterier. Om det ska räcka en vecka kan du plocka ut ca 2kWh/dygn vilket motsvarar ca 86W kontinuerligt. Din batteribank måste vara betydligt större än så om det ska funka.

Gäller bidraget batterier också? Du får gärna berätta mer eftersom jag fått bidrag och håller på att projektera min anläggning.

17,5MWh från en 13,6kW anläggning är inte dåligt, har du solföljare?

Min anläggning kommer landa på runt 140000kr för 5,2kW toppeffekt. Årsproduktion kommer landa kring 4,6MWh. Rekordbilligt pga att jag fick ett erbjudande att köpa billiga paneler direkt från tillverkarens restlager. Med bidrag kommer vi lägga runt 50000kr så det är inget snack om att det kommer lösa sig för oss. Det hade det gjort utan bidrag också pga panelernas låga pris.
 
Det funkar utmärkt :).

Ja man kan få bidrag för batteribank om man söker för det.

Jag har inte solföljare, däremot producerar panelerna en bit över märkeffekt i optimalförhållandet samt förvånansvärt bra vid skitväder, därför kan jag slå ut mer "soltimmar" än jag först trodde.

Jag sålde 30 st monokrystalina 200 w paneler idag till en kund, dvs 6 kw kostade 138.000kr ink moms.
 
Men du måste ju ha mer än 14,4kWh i batterier om du kan köra en vecka?

Har du nån hemsida?

Mitt pris är en uppskatting inkl allt. Panelerna köpte jag för 87000kr inkl moms och frakt! :)
Fick nyss testprotokollet också och alla ligger på över märkeffekten. 268W +-1% blir det för alla paneler. Inte illa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.