Undrar om det räcker med endast en 2-kammarbrunn för permanentboende (2-3pers) eller om jag måste byta/bygga om till 3-kammarbrunn om jag ska bo där permanent?
/Novis :-/
 
Skillnaden mellan en två- och en trekammarbrunn är att tvåkammarbrunnen bara räcket till BDT-vattnet. Dvs bad-, disk- och tvättvattnet. Ska du även ha wc på anläggningen ska du ha en trekammarbrunn. Det har alltså inte med att göra om du bor permanent eller inte utan vilken typ av avloppsvatten du kopplar på.
 
Åh, tack för att du fyllde min kunskapslucka!
Då till nästa fråga; kan man bygga om en 2-kammarbrunn till en 3-kammarbrunn...? Eller måste jag göra en helt ny anläggning?

Blottar kunskapslucka efter lucka... :-[ :D
 
Njae, jag tror inte att man kan bygga om en slamavskiljare. Vattnet ska ta en viss väg under mellanväggarna och det kan vara svårt att få till.

Dessutom har en trekammarbrunn i regel större volym. Ska du ha wc påkopplat behöver du en trekammarbrunn på minst två kubik. Ska du bara ha BDT är volymkravet 1100 liter eller ner till 700 liter om slamavskiljaren är typgodkänd (de flesta nytillverkade slamavskiljare är typgodkända).

Har du dock en riktigt stor tvåkammarbrunn i betong finns kanske en möjlighet att man kan bygga om den till en trekammarbrunn (under förutsättning att volymen är minst två kubik). Har du en gammal i plast är det bara att köpa nytt.

Den känsliga punken är annars infiltrationsdelen. Den kan man behöva uppgradera efter 10-15 år beroende på belastning.
 
Det är också högre längdkrav på infiltrationen till en trekammare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.