Hej! Har idag vattenburet med pellets, men då pannan börjat läcka vatten är det bara en tidsfråga innan den lägger av helt!
Så nu har vi bestämt oss för att byta system helt o satsa på bergvärme istället, vi överdimensionerar hellre lite med än att det inte räcker till!!!

Då är min fråga, vad ska man ha??? Vad är det bästa? Erfarenheter? Och hur lång tid tar det hela att få in i snitt om jag sätter igång att ta offerter nu i veckan?

Vill även har tipps på bra och prisvärda hantverkare för jobbet....

Tack för svar :cool:
 
Varför just bergvärme?Har ni tröttnat på att elda?Eller
 
Silversmeden: Ja vi känner inte för att slänga ut massa pengar på ny panna o pelletssystem. Sen jobbar jag väldigt mycket o vi känner att vi inte har tiden för allt va pellets innebär. Sen är vi trötta på "pelletsstoppen" vid -20 :(
Så detta är den lösning vi har hittat. Luft vatten har ju inte samma effekt vid kyla, och fjärrvärme finns ingen här!
 
En bra grej att ha kolla på är hur mycket pellets och ev el du förbrukar per år ha även koll på vilken max framledningstemperatur du använder det är viktigt vid dimensioneringen.
 
Coffsson skrev:
Silversmeden: Ja vi känner inte för att slänga ut massa pengar på ny panna o pelletssystem. Sen jobbar jag väldigt mycket o vi känner att vi inte har tiden för allt va pellets innebär. Sen är vi trötta på "pelletsstoppen" vid -20 :(
Så detta är den lösning vi har hittat. Luft vatten har ju inte samma effekt vid kyla, och fjärrvärme finns ingen här!
Va bara lite nyfiken och ville veta varför, inget ont menat. Bergvärme är säkert bra har flera goda vänner som har just det. Det du ska kolla upp är : varmvattenproduktion vilket jag vet flera har klagat på,sommardrift - har en kompis som har solfångare/bergvärme d^_^bsom vid överproduktion laddar borrhålet, vet inte riktig hur det funkar men det låter bra och det viktigaste ta till ordentligt i borran
 
I dag ska inte varmvatten kapaciteten vara något problem med bergvärme om man inte har stort bubbelbad eller liknande visst finns det vissa märken som är sämre på vv men dom går att undvika.
 
Smurfen72 : Vilka märken är det man bör undvika?
 
S
Det viktiga är som någon skrev att få fram rätt fakta. Vad är nuvarande förbrukning, kommer den ändras? samt vilken framlednings temp behöver elementen när det är som kallast ute? Ju lägre temperatur desto bättre, gärna under 55*C.
Det bör inte dröja mycket mer än 5-8 veckor från påskriven offert till installation, offertsamlandet kan nog ta lite tid nu under semestern... fördel att få det ingrävt innan tjälen slår till. Det verkar inte finnas något märke som är bättre än något annat, det viktigaste är hur installatören är.
 
Coffsson skrev:
Smurfen72 : Vilka märken är det man bör undvika?
Undvika är väl att ta i men klart är att nuvarande ctc ecoheat har dålig vv kapacitet om man inte låter elpatron hjälpa till en del är nog inget problem vid duschning men ska man bada så blir det. Nu är det ju så att ctc har en ny modell på gång kommer nån gång efter semestern på den bör dom ha en bättre vv lösning. Om man inte har stort badkar klarar man sig med den kapacitet en vanlig kompakt vp lämnar annars blir det separat beredare då finns det stora.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.