Läste följande på en byggsida/guide:

"Armeringsmattan måste svetsas ihop och sedan jordas i elcentralen. Det är ett lagkrav på att armeringen skall vara jordad samt kopplad till en jordfelsbrytare."

Varför måste man jorda armeringsmattan?
 
Jag svarar mig själv (då får man bäst svar ;) ):

"Är inte armeringen i plattan berörbar så behöver den inte skyddsutjämnas."

klippt från elsäkerhetsverkets hemsida under Frågor & Svar (Behöver armeringen i husplattan skyddsutjämnas?)

Och anledningen till skyddsutjämning/jordning eller PUT är vad jag läst mig till i andra trådar här är två:

- Åskskydd
- Utjämna spänningsskillnader som i vissa miljöer (stall, stålkonstruktioner) kan bli farligt stora
 
Redigerat:
LilleNo skrev:
Det är ett lagkrav på att armeringen skall vara jordad samt kopplad till en jordfelsbrytare.
Vad sjutton menar de med detta? :O
 
Jordfelsbrytaren har inget med saken att göra. Möjligen att installationen ska vara försedd med JFB, men det är krav hursomhelst.

Åskskyddet är helt klart en faktor att titta på. Är armeringen ansluten så har man början till en Faradays bur.

Protte
 
Funderade och läste på om detta och kom fram till samma sak, man behöver inte jorda om man inte har delar av armeringen som man kan röra, ex kantjärn. Då skall det räcka med att man jordar just den delen man kan röra.
 
Min nästa utbyggnad då blir armeringen ansluten till PUS (potentialutjämningsskena) pga fördelen vid åska.

Protte
 
prototypen skrev:
Är armeringen ansluten så har man början till en Faradays bur.

Protte
Det kommer vid nästa revision av elsäkerhetsföreskrifterna, dvs att klä hela byggnaden med armeringsmatta (från grund=>skorsten).. :p En norm/föreskrift ivrigt påhejad av Elallergiska förbundet
 
Faktum är att alla föremål i metall större än 5x5 cm skall skyddsjordas om risk finns att man kan komma åt denna del. Tolkningen av armering och jordning är inte ens de bäst kunniga helt överens om. Dessutom behöver man inte svetsa armeringen, fungerar lika bra med klämmor.
 
Mikael_L
Armeringen svetsar man ihop bredvid och sedan lyfter en stor mobilkran med 23 stroppar dit det hela och om man mätt riktigt så passar det. :cool:

protte
 
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
LilleNo skrev:
Det kommer vid nästa revision av elsäkerhetsföreskrifterna, dvs att klä hela byggnaden med armeringsmatta (från grund=>skorsten).. :p En norm/föreskrift ivrigt påhejad av Elallergiska förbundet
En Faraday bur..??:)
 
Skall gräva lite i mina papper när jag kommer till jobbet, och skriva lite exakt vad som gäller enligt kraven.

Men generellt så skall inte armeringsmattan utgöra jordningen utan det skall utgöras av armeringsjärn i bunt som ligger i rutnät mellan 5-20 meter i mellan, antingen svetsat eller med klämmor, beroende på vilken klass man vill uppnå.
Vill minnas att jag har en bra tabell över detta på jobbet

Standarden för spänningsutjämning och PUS är i runda slängar 400 sidor om jag inte missminner mig
 
Redigerat:
LilleNo skrev:
Det kommer vid nästa revision av elsäkerhetsföreskrifterna, dvs att klä hela byggnaden med armeringsmatta (från grund=>skorsten).. :p En norm/föreskrift ivrigt påhejad av Elallergiska förbundet
Elallergikerna torde bli besvikna över resultatet, elektriska fält från mobiler stoppas inte av så stora rutor, behövs mera åt myggnät för att stoppa de höga frekvenserna.

Protte
 
OK, man bör jorda armeringen och det är bra att följa denna: http://www.elrond.se/sitespecific/elrond/files/bottenplattor.pdf

Jag funderar på:
1. VARFÖR bör man jorda en armeringsmatta i en vanlig platta på mark, den ligger ju ingjuten mitt i cementskivan och kommer aldrig i kontakt med något annat? Jag söker men hittar mest svar som att man SKA jorda, men inte förklarat orsaken.

2. VAR köper man enklast (billigast) galvad vire och klämmor för detta? Borde finnas mycket billigare och enklare än att beställa från Ahlsell.
 
En lekmans tolkning:

I ett stall/ladugård finns djur som står på fyra ben.
Avståndet mellan benen är stort, ofta över en meter.

Vid blixtnedslag kan det uppstå potentialskillnader i marken,
som blir så stora för en fyrbening, att det leder till allvarliga skador på hjärta och andra inre organ.
En tvåbening, alltså människa, upplever inte samma potentialskillnad,
för hon har fötterna alldeles intill varandra.

För att förebygga skador på boskapen, när de står i stallet, ser man därför till att hela golvytan får samma potential,
genom att koppla samman armeringen till en elektrisk enhet.
Notera att i stall står djuren på den råa, fuktiga betongen.
Inget isolerande skikt mellan markfukt och hovar/klövar/fötter.

I bostäder där människor vistas har man inte så långt mellan fötterna.
Och man har normalt ett isolerande skikt mellan betongen och fötterna.
Därför är potentialutjämning i stort sett meningslös i bostäder.

Men införs ändå som krav "because you can".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.