Jag undrar vad driftskostnaderna blir på en pool. Det beror givetvis på vilket uppvärmningssystem man har men skriv gärna ner vad det blir med resp. värmesystem.

Vi har tänkt att använda oss av solfångare. Hur är det? Hur varmt vatten kan man komma upp i med solfångare?


Mvh J
 
Vet inte om man får lägga en sådan här länk, men här är lite drifts kostnader.
Att ha pool är underbart!

http://www.poolforum.se/forum/index.php?topic=30.msg118#msg118

Med en rätt dimensionerad solfångare och rätt väderlek så kan du komma upp i 29-30 grader i vatten temp.
Kolla även i poolvärmepump, då är du inte beroende av solen, den tar värmen ur luften!!
 
Okej, tack Fia!

Vad kostar det att ha igång solfångarna, vet du det? Eller någon annan...
Vad kostar det att ha igång en värmepump?

Spg att det är många som kobinerar dessa två för att använda pumpen på molniga dagar...
Känns som det är jätte mycket att ta reda på innan man kan köpa... :-[
 
Köper du en poolvärme pump så behöver ingen solfångare!! Den pumpen är enbart till att värma poolen. ;)

Har du bergvärme-jordvärme pump eller liknande till huset och den inte är dimensionerad att täcka även poolen, så kan det vara idé att komplettera med solvärme så man inte stjäl all värme inför vintern. Det du då behöver skaffa är en värmeväxlare som värmer vattnet.

Med elpatron tycker jag man ska ha solvärme också, el är dyrt! :(

Kostnad för att driva en poolvärmepump, ingen aning.

Vi har räknar på vår elförbrukning, vi har två pumpar, en till reningen och en till solfångaren och enligt karln min så kostar det mellan 25-30 kr per dag.
Den kostnaden minskar ju om du har en pump som driver allt, vilket är vanligast!

Vi har bergvärme och solfångare, bergv. använder jag när vädret är dåligt under en längre tid, för att hålla kvar värmen.
 
0:- i solvärme och den fick vi stänga av vid 32 grader, i vårsolen vi hade nu så fräste den upp till 26 grader på ett par dagar, problemet är ju när solen inte lyser.....

0:- i rening då vi kör med en evighetsmaskin som renar vattnet, en salt water chlorinator som vi importerade ifrån Australien för vad jag tror var 3000:-, i Sverige kostar samma manick 13.000:-

Vi kör hela anläggningen på en pump och allt går automatiskt, påslag,avslag fördröjning till chlorinatorn osv..... allt hemmabyggt och billigt!
 
Robban skrev:
turbouffe:hur många solvärmepaneler har du?
Vi har 5st. till 8x4 pool, kommer ej ihåg exakta storleken men har för mig att de hamnade på totalt 19 kvadrat.
Använder också såntdärna poolöverdrag som både värmer och isolerar.
 
Vi startar denna tråd igen :D
 
2500kWh vattenpump
2500kWh värmepump
75-100 liter klor: 1200-3200kr beroende på var du handlar.
32 grader 1 maj till 15 sept.
 
75-100 liter?
 
Automatisk dosering med flytande klor, natriumhypoklorit.
 
Aha, ja det lät både väldigt mycket och väldigt billigt..
 
MathiasS skrev:
Automatisk dosering med flytande klor, natriumhypoklorit.
Vilken koncentration köper du då?
 
en koncentration som man normalt handlar med (även dom som förädlar produkten till något annat kem) är 13%, detta gäller både klor och saltsyra (för ph reglering).

Otrevligt starkt så det gäller att ordna med en säker hantering av dessa vätskor.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Det är alltså samma som industrier normalt kör, får man inga problem med att det 'sönderfaller' ju längre man lagrar det så att man måste dosera mera mot slutet av säsongen eller är det marginellt?
Eller vid närmare eftertanke så sköter väl doseringsutrustningen det automatiskt så man behöver kanske inte bry sig alls.
 
Jo, det får man problem med. För mig går det åt nästan en dunk i månaden så då är det inte ett jättestort problem men man kan motverka detta genom att efter inköp hälla hälften i den gamla dunken och sedan fylla med vatten, dvs spä ut blandningen. Vid lägre koncentration faller det sönder långsammare. Du har dock rätt i att automatdoseringen sköter detta själv, så man behöver inte kalibrera om eller så, bara för att man har svagare dricka i dunken.

Det man däremot ska tänka på att vissa poolfirmor säljer gammalt klor. En jag pratade med i södra stockholm hade fått sina dunkar levererade i januari och ville nu sälja dom till fullt pris, 5 månader senare. Det är inte ok. Rätt pris borde vara 1/3 av normalpriset.
 
  • Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.