Hej,

Efter 1 år av förberedelser drar mitt nya byggprojekt igång nästa månad. Det blir ett 260m2 hus plus en separat lägenhet på 35m2 i Chamonix, Frankrike. Huset totalrenoveras med ny isolering, tak, bjälklag, fönster och dörrar.

Nästa beslut är val av värmesystem. Det blir vattenburen golvvärme i huset, och troligtvis elburen golvvärme i lägenheten. Till det stora huset funderar jag på:
Gas (Viessmann Vitodens 200-W, 17kW)
Vattenmantlad braskamin (Brunner, 14kW)
Acc tank (CTC EcoZenith i550)
FTX-ventilation

Huset kommer hyras ut till vinter/sommarturister, dvs värmesystemet måste kunna sköta sig självt. Pga att vi bygger ut (20% mer än normen) så måste 50% av uppvärmningen komma från förnyelsebara källor. 7 sovrum med eget badrum gör att varmvattenbehovet är stort på morgon och eftermiddag/kväll. Behovet av uppvärmning är estimerat till ca 17kW.

Chamonix ligger på ca 1000 meter över havet och har ungefär samma klimat som Stockholm fast med större skillnad i dags- och natt-temperatur.

Är det någon som har erfarenhet av EcoZenith med gas och vattenmantling? Kan jag styra gaspannan från EcoZenithen?
Eller ska jag skippa gas och ta FLV+elpatron och ingen FTX?
 
Förlåt men, bara en fråga...
Om 50% av uppvärmningen måste vara förnyelsebar, och man kör med direktverkande el, måste du då ha avtal om att endast köpa el producerad av förnyelsebar källa?
 
I Frankrike finns i princip bara kärnkraftsel... Så det går tyvärr inte att köpa grön el.
 
Däremot är värmepump klassificerat som förnyelsebar energi i Frankrike... Reglerna är att av total effektbehovet så måste det täckas med minst 50% installerad effekt av förnyelsebara källor. Så i princip kan jag installera en vedpanna med hög effekt, men elda med gas i verkligheten.

Mitt mål är dock så låg uppvärmningskostnad som möjligt, så om gästerna kan lassa in ved i den vattenmantlade kaminen så sparar jag pengar jämfört med uppvärmning av gas. Att släppa in skidturister i pannrummet är inte aktuellt! :)
 
Jag är inte insatt i hur vädret brukar vara i Chamonix, men är inte solvärme ett alternativ? Du lär ha fler soltimmar på vintern än vi har i Sverige. Här lär man ganska enkelt klara hela uppvärmningen med sol under drygt halva året. I Chamonix borde man klara ännu större del.

Erik
 
Oki, intressant, lycka till med bygget
 
Tyvärr har huset ett ryggåstak med nordsydlig riktning, så ingen bra yta att placera solpaneler. Huset sitter ihop med ett annat hus, så vår sydvägg är grannens nordvägg. Dessutom lite mycket snö på vintern.

Hur mycket effekt behöver man för att klara varmvatten till 7 sovrum på sommarhalvåret?
 
Avs. värmen skulle jag nog satsa på en l/v-vp mot en ack.tank, dels för att du kan välja en enklare pump dels för att acken kan förvärma vv före en el-vvb.Sen kan du ha gasen som spets.
Normal så räknar man med ~150-200liter/dygn/person varav ~30% vv. Ett överslag ger då 14pers * 70l * DeltaT 60-8 / 1,16 ~44kWh per dygn
 
Ok, så med FLVP kan jag skippa FTX? Dvs endast ha FLVP och gas. Braskaminen utan vattenmantling. Detta skulle i sådant fall ge låg installationskostnad. Vilken typ av FLVP skulle passa?
 
Bara en tanke, jag antar att detta är lite av kommersiellt syfte, att bygga detta hus, för att kunna hyra ut. Så varför inte etablera kontakt med någon vvs-konsult, för att minska risken till feldimensionering som kan bli onödigt dyr i installation eller drift, eller minska vinstmarginalen, eller höja hyran... hur man nu vill se det...
 
Räknas frånluftsvärmepump som förnyelsebar energi? Den kan återvinna en del av ventilationsförlusten, men det räcker inte långt. Det är bättre än en elpanna, men inte mycket. Själva värmepumpen i frånluftsvärmepumpen ger inga 8,5 kW. Det mesta kommer från elpatron.

Erik
 
Den franske vvs-konsulten rekommenderar 100% gas, och sedan en fejkinstallation av biobränsle typ pellets. Frankrike ligger ljusår efter Sverige när det gäller byggnadskunskap. De ifrågasatte isolering av bottenplattan, räcker med makadam enligt dem. Det ska bli intressant att se utvecklingen eftersom Frankrike ska ner på 50kWh/m2 om några år... 74kWh/m2 kommer att vara gränsen i Chamonix pga kallare klimat.

Re: Avemo
De räknar dels att man måste sänka uppvärmningskostnaden jämfört med direktel (20% för renovering). Så en värmepump skulle förbruka färre kWh på ett år, och därmed uppfylla kravet. Installerad effekt gäller endast om man kör solvärme, pellets eller ved.
 
@chxbyggarn
Jag tror att jag skulle låta ventilationen skötas av ett bra FTX-aggregat med roterande vvx, så att man kan stänga av återvinningen sommartid men ändå köra ventilationen t.ex. nattetid för att kyla ned huset (om det behövs).
För värmen skulle jag välja en luft/vatten-värmepump som gav bra effekt och högt cop ned till -10/15C, som spets skulle jag använda gas. Vill du ha nåt mysigt & ekonomiskt så kan du komplettera / ersätta gasen med http://www.klover.it/en/prodotti/pellet/0/des/0/pellet-fire-place/6/inserto-pellet-fire-place.html eller liknande, men det blir ju lite mer pyssel att elda pellets.
För att minska toppeffektbehoven och för att utjämna under dygnet så skulle jag antagligen välja en ack på 500-1.000l som både vp/kamin/gaspanna får jobba mot.
Varmvattnet skulle jag förvärma i acken och sedan ha en liten el/gasberedare för att bara toppa tempen i de fall acken börjat kallna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.