Ett batteri tror jag att jag bränt sönder eller nått. Körde ganska hårt med cirkelsågen och batteriet blev väldigt varmt. Det batteriet är stendött. Stoppar jag det i laddaren så piper laddaren att det är nått fel.

Det andra batteriet är jag något konfunderad över. Laddaren piper att det också är felaktigt men batteriet fungerar på t.ex. skruvdragaren men som sagt, lite svårt att ladda det då.

Batterierna kostar ju en hel del så finns det nått man kan göra med dom eller är det sopor?

Mvh
Niclas
 
pickels skrev:
Ett batteri tror jag att jag bränt sönder eller nått. Körde ganska hårt med cirkelsågen och batteriet blev väldigt varmt. Det batteriet är stendött. Stoppar jag det i laddaren så piper laddaren att det är nått fel.

Det andra batteriet är jag något konfunderad över. Laddaren piper att det också är felaktigt men batteriet fungerar på t.ex. skruvdragaren men som sagt, lite svårt att ladda det då.

Batterierna kostar ju en hel del så finns det nått man kan göra med dom eller är det sopor?

Mvh
Niclas
Jag har haft något liknande på en gammal Bosch. Det blev en dyr historia. Köpte ett nytt batteri på batteriexperten (man kan också öppna dem och byta elementen inuti). Även det nya batteriet brände. Visade sig vara laddaren som var sönder. Så jag tvingades köpa en ny skruvdragare (betalar inte gärna fantasipengarna för en lös laddare).

--- Mats ---
 
Jag antar att det är LTX serien? Jag har den och tycker att cirkelsågen inte tar så mycket på accen. Vinkelslipen kan dock använda ett batteri på någon minut. Så, jag tror inte att ditt sågande har dödat acken. Har du fler än 2 batterier och kan kolla att laddaren funkar som den skall?
 
Japp, det är LTX.
Får försöka kolla laddaren..hur jag nu skall göra det? Får väl kolla om den ger någon spänning ut först.
 
Dessa Li-ion batterier och tillhörande laddare är tämligen avancerade prylar så jag misstänker att det krävs mer sofistikerade metoder än att kolla om laddaren ger någon spänning om man vill kontrollera funktionen.

Jag har oxå lyckats "förstöra" ett LTX batteri, i mitt fall var det ett 1.5Ah och jag misstänker att det berodde på att jag upprepade gånger körde det totaltomt.
 
Exakt samma hände mig igår, 2 st batterier (BL 1830) tvärdöda efter en del hårdkörning med cirkelsågen.
Laddaren verkar funka, laddar det batteriet jag har kvar utan problem.
Är samma for mig med att det ena batteriet funkar med dragaren, men går såklart inte att ladda..
Det andra batteriet börjar ladda men visar att det är fel efter ca 5-10 sek.
Kan fukt han ngt med saken att göra? var otroligt daggigt ute igår morse..

Har ni handlat nya batterier till bra priser någonstans, eller finns det någon som kan laga trasiga batterier?
Har kolla lite på ebay.co.uk, ligger på ca 60-70£ & ca 120-130£ för ett 2pack, utan frakt, nån som handlat där eller från USA?
 
Jag undrar om det är någon kvalitetsskillnad på batterier som säljs i Sverige och USA.
De som säljs i USA har (hade iallafall tidigare) celler från Sanyo medan de svenska kom från Sony, hur det är med de från UK vet jag inte.
Jämför du ett 1830 som är sålt i sverige och USA så kan man se skillnader så att det är två olika tillverkare är troligt.

Batterier kan man köpa smidigt på Tradera, de säljs oftsat för runt 650+frakt där så det är knappt värt besväret att importera själv.
 
Gabbe1 skrev:
Jag undrar om det är någon kvalitetsskillnad på batterier som säljs i Sverige och USA.
De som säljs i USA har (hade iallafall tidigare) celler från Sanyo medan de svenska kom från Sony, hur det är med de från UK vet jag inte.
Jämför du ett 1830 som är sålt i sverige och USA så kan man se skillnader så att det är två olika tillverkare är troligt.

Batterier kan man köpa smidigt på Tradera, de säljs oftsat för runt 650+frakt där så det är knappt värt besväret att importera själv.
Tog för givet att det skulle vara billigare att ta hem från utomlands, kollade inte ens Tradera men det stämmer ju att det är inte värt besväret att ta hem från utlandet..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.