Y
Nytt virke, grundat på ena sidan från affären.

Hur mycket ska jag måla på brädan. hela vägen runt eller bara det som kommer synas utåt?

Fördel eller nackdel att lämna omålat på "baksidan" så trädet kan andas?

Enligt fuktmätaren är virket vansinnigt fuktigt, fast målar jag inte hela vägen runt så gör det väl inget?
 
F
Lämna baksidan öpen
 
Varför vill man lämna baksidan omålad? Jag har grundat mina runt om då jag läste att om de målas på ena sidan bara så kommer de slå sig och bli fula..
 
Y
flera målare och snickare säger sig sett att det slutar med röta om man målar hela vägen runt. kan inte andas då.
 
Yrrol skrev:
flera målare och snickare säger sig sett att det slutar med röta om man målar hela vägen runt. kan inte andas då.
De jag har nu är målade runt om och har suttit sen 1981. Endast södersidan är så dålig att den måste bytas nu vilket till största del beror på antennfästet som skruvats in i skivan och där det sen runnit in vatten som lagt sig bakom färgen. Tror inte omålad baksida hade hjälpt där men jag stannar nog vid grundmålad baksida denna gång. Får jag byta den var 30år så överlever jag nog :)

Verkar inte finnas något bra svar heller. Läser olika råd hela tiden.
http://www.byggahus.se/forum/faerg-mala-tapetsera/56431-grundmala-vindskivor-innan-montage.html#8
 
Redigerat:
F
Beror kanske på vilken typ av färg man använder. Mina föräldrars vindskiva ruttnade endast där den var målad runt om. Även råspont som var målad på undersidan och med flera lager takpapp på ovansidan ruttnade, den som inte var målad ruttnade inte och det var inget vattenläckage....? Har suttit där sen -84, dvs runt 25 år och är ommålade en gång. Nu sitter den ruttna vinskivan även mest utsatt men det faktum att det endast var den som ruttnade räcker bra för mig. Det var målat med Beckers akrylatfärg. Tog upp det med Beckers yrkesbutiken och dom påstår att färgen förvissa andas bättre än en oljefärg men att det absolut inte skall målas på baksidan.

Med ett literpris på 150-180kr för både grundfärg och slutfärg så skriker snåltarmen i mig om jag skulle måla ej synligt trä. Lite utspädd skyddsolja med mögeldödare i kan jag dock kosta på mig....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.