Hur gör man det?

Fastigheten har enskilt vatten via en egen brunn som tydligen fungerat bra tills den backades på och det har ev läckt in ytvatten mellan första och andra cementringen (ja, vad det nu heter). Vi hade velat rengöra hela brunnen och se över läckaget och ev åtgärda om det behövs. Brunnen är inte använd på ca 3 månader.

Ska man tömma brunnen först (mha vilken typ av pump, någon som bara tar vattnet eller vatten och "skräp" från bottnen?) och sedan klättra ner och försöka rengöra eller ska man försöka rengöra med vatten i och arbeta sig nedåt medan man pumpar ur vattnet?

Och vart pumpa man vattnet? Ut över hästhagarna bara eller ska det gå till avloppet (brunnen eller bädden direkt?)?

Alla tips mottages tacksamt :)
 
Jag rengjorde min brunn i helgen. Det är också två cementringar ihopmurade (100cm i diameter styck). Jag körde med en dränkbar pump. Först sopade jag och rörde runt massa så allt skit "yrde runt" och pumpade sedan ut allt vatten(nästan), sen tog jag och hoppade ner med gummistövlar och hivade ur det sista vattnet med en plastburk. Efter detta sopade jag ur allt skit med en vanlig borste.

Jag hade en spricka i min därav rengörningen.

Denna pumpen använde jag:
http://www.jula.se/drankbar-pump-115-l-min-400-w-731070
Pumpade allt vatten rakt ut på gräsmattan.
 
du kan även klorera brunnen för att sedan spola den rent
 
marcusjj skrev:
Jag rengjorde min brunn i helgen. Det är också två cementringar ihopmurade (100cm i diameter styck). Jag körde med en dränkbar pump. Först sopade jag och rörde runt massa så allt skit "yrde runt" och pumpade sedan ut allt vatten(nästan), sen tog jag och hoppade ner med gummistövlar och hivade ur det sista vattnet med en plastburk. Efter detta sopade jag ur allt skit med en vanlig borste.

Jag hade en spricka i min därav rengörningen.

Denna pumpen använde jag:
[länk]
Pumpade allt vatten rakt ut på gräsmattan.
Du gjorde alltså bara rent mekaniskt? Typ med en sopborste eller vad? Borde man kunna använda en högtryckstvätt i detta syfte?

Hur gjorde du med sprickan?
 
karl oskar skrev:
du kan även klorera brunnen för att sedan spola den rent
Hur då? Själv eller gör firma det? Vilka kemikalier används och vart får man tag på dem? Gör man rent mekaniskt också (före/efter/under tiden?)? Behöver vattnet pumpas ut före/efter och vart i sådana fall?

Tell me more :)
 
Nu är det ju inte riktigt samma förutsättningar men mina föräldrars sommarstuga har en dricksvattenbrunn som man hinkar upp vatten ur. Ca 5 meter djup.
Den åkte jag på att göra rent förra året, det görs med ojämna mellanrum på en handfull år. Det går till som så att först hinkas/pumpas allt vatten ut, sedan får någon olycklig människa (jag ;) ) klättra ner för en stege och hinka upp resterna på bottnen och sedan skrubba med rotborste. Kan ju inte påstå att jag har något perfektionistkrav utan det är mest för att ta bort den största mängden av trädrötter och annat.
Sedan fylls brunnen på i naturlig takt och då kommer alla större partiklar lägga sig underst och man kan återigen dricka ett glas jordgubbssaft utan att behöva plocka ur grässtrån ur glaset. :)
 
fidelie skrev:
Du gjorde alltså bara rent mekaniskt? Typ med en sopborste eller vad? Borde man kunna använda en högtryckstvätt i detta syfte?

Hur gjorde du med sprickan?
Ja. Skurade rent med en vanlig borste när jag hade lite vatten kvar. Sedan hinkade jag ur allt vatten och borstade upp den sista skiten som låt på botten också. Det är ingen finstädning som gäller, utan bara få bort alla större saker som trillat ner.

För sprickan använde jag denna "PLAST"
http://biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Fogskum/Spackel/
Fungerade bra, det är tätt nu i alla fall! Luktade rätt bra första dygnen efter härdning, även vattnet tog smak första dagarna. Men nu en vecka efter så luktar det inget alls.

När jag spacklade så hivade jag först ut allt vatten. Sedan körde jag med varmluftspistol vid sprickan så det torkade ordentligt. Sedan spacklade jag ungefär 5mm tjockt lager över hela sprickan runt om.
 
Att använda kemikalier i mitt dricksvatten hade jag varit försiktig med.
 
Hej!
Jag hade också varit försiktig med kemikalier i brunnen. Vanligt putsbruk funkar fint har jag hört. Man kan också ta dit en spolbil. De fixar alltihop. Tömning, högtycksspolning av väggar och klorering. Jag gav lite under tretusen för detta jobb för ett år sen. Men då tog de med sig slammet. Har läst att det blir billigare om man låter dem tömma slammet på tomten. Det blev kanonbra kan jag tillägga.
 
Redigerat:
Du borde nog täta utifrån för bästa effekt - det är jobbigt men kommer att hålla längre. Fyll upp igen med lera och gör ett fall från brunnkanten. Min pumphus (3m djupt) tömdes med en 500kr jula pump och vattnet ledde jag ner i ett dike i närheten, det gick inte att leda ut det långt då pumpen saknade kraft nog för det märkte jag.

Jag lät skiten virvla upp och sög upp den varteftersom den fylldes igen och tog upp slammet i bottnen med en liten spade, sen klorerade jag brunnen några gånger o vattnet blev betydligt bättre.
 
Brunnen är tätad och rengjord och vattenprovet visar att den behöver desinficeras. Med Klorin tänkte vi men vart spolar man vattnet? Tar man inte kol på alla trevliga bakterier i markbädden när man spolar ut allt efter 1 dygn i ledningarna? Eller är det tillräckligt utspätt då?
 
det är tillräckligt utspätt. bara spola.
 
Varför är det förresten 1-2 dygn det ska stå? Blir det bättre eller ingen mer effekt efter den tiden? Eller är det skadligt på något vis att låta det så längre?
 
Hur gör man förresten med avhärdningsanläggningen?

Vi tänker i banorna att låta den vara inkopplad först så det står klorinvatten i hela systemet 1-2 dygn och sedan koppla förbi den när allt spolas igenom, och sedan spola lite till med den ikopplad.

Tankar?
 
Dalbotös skrev:
Nu är det ju inte riktigt samma förutsättningar men mina föräldrars sommarstuga har en dricksvattenbrunn som man hinkar upp vatten ur. Ca 5 meter djup.
Den åkte jag på att göra rent förra året, det görs med ojämna mellanrum på en handfull år. Det går till som så att först hinkas/pumpas allt vatten ut, sedan får någon olycklig människa (jag ;) ) klättra ner för en stege och hinka upp resterna på bottnen och sedan skrubba med rotborste. Kan ju inte påstå att jag har något perfektionistkrav utan det är mest för att ta bort den största mängden av trädrötter och annat.
Sedan fylls brunnen på i naturlig takt och då kommer alla större partiklar lägga sig underst och man kan återigen dricka ett glas jordgubbssaft utan att behöva plocka ur grässtrån ur glaset. :)
Det försökte vi göra en gång när en råtta hade drunknat i brunnan. Det sket sig, brunnen visade sig ge ca 200 liter i minuten :)

Brandkåren fick komma och hjälpa oss, och de hjälpte oss även att trycka i ett smalare rör i botten så att flödet minskade radikalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.