Så, det blev en lite gård trots allt...
Eftersom Telia är Telia så tar det ett par veckor till innan bredbandet är inkopplat (och då till en bråkdel av hastigheten, men med samma kostnad som inne i stan) så räkna inte med att det kommer särskilt många uppdateringar i det närmsta. Ville dock se till att åtminstone skapa en tråd till att börja med.

Lite information:
Ca 20 minuter norr om Malmö. Gård med ungefär 9000kvm hagar/trädgård. Hus (170kvm), "garage" (80kvm) och nybyggt stall (80kvm). Byggår (hus): 1909 (nåja). Pris: Hemligt (men det kändes prisvärt) ;)
Inflyttning skedde den 13/6 (från 42kvm 1,5:a).

Det som ska göras (räkna detta som en fjärdedel ungefär så har ni nog hur mycket som egentligen behöver göras):
  • Avlopp. Från 1987, så något bör göras. Eventuellt klarar det sig med att man bara byter ut bädden och lägger någon typ av fosforfålla (?). Kommunen och avloppsnissarna får väl lägga in sitt veto om man är helt ute och reser.
  • Tak. Saknar, förutom den tillbyggda delen, korrekt luftspalt. Ännu så länge har det dock inte inneburit något för brädlagret utan materialet är friskt.
  • Fasad. Puts eller panel... Som det är nu så är det lite av båda delar (2 sidor med gammal tråkig puts, 1 sida med panel, och en tillbyggnad som ännu så länge helt saknar ytskikt.
  • Garage. Som det är nu så är det ett (riktigt) tråkigt skjul i korrugerad plåt som dessutom har ganska låg takhöjd. Planen med detta är väl att ytskiktet ska matcha resten och att taket ska bli av sadeltyp istället (delvis för att matcha stallet, som ligger i fil, delvis för att förhoppningsvis få plats med en tvåpelarlyft till bilen. I vilket fall som helst så sitter portarna på "fel" sida - den logiska uppfarten är på ena sidan, portarna på den andra. Rimligtvis har det tidigare fungerat som någon form av mekanisk verkstad och inte som ett rent bilgarage.
  • Stall. Färdigputsat som det är nu, men det ska målas utvändigt. Eventuellt ska även ett innertak och en innervägg upp (mest för förvaringens skull, samt lite för att det ska vara lite varmare på vintern)
  • Hagar. Egentligen ingenting - gräset är precis slaget och bortforslat och elrep är uppsatt runtom. Det finns ett par tillfälliga stolpar som ska ersättas av riktiga träpollare.
  • Invändigt. Eftersom vi flyttat från (rejält) mycket mindre så har vi inget större behov av övervåningen just nu, men på sikt ska det slås ut väggar för att göra ett stort gemensamt utrymme (stavas HEMMABIO). Ett gästrum kommer det dock fortfarande att finnas.
  • Hall. Ytterdörr måste bytas - dels för estetiken, dels för att den läcker värre än jag-vet-inte-vad.
  • Fönster. Finns ett antal helt nya och ett antal som är lite, lite äldre. De äldre är okej, men bör renoveras (av oss eller professionellt?).
  • Kamin. Eventuellt så ska en vedkamin sättas in. Direktverkande el är ju varken billigt eller särskilt stämningshöjande! Gammal murstock finns sedan tidigare.
Som sagt, jag tror inte på långa vägar att detta är allt, men det är en bra början! ;)
Avlopp (gör vi gudskelov inte själv), fasad och taket är väl det som måste göras i princip direkt. Sommaren är räddad! ;)

En del har vi givetvis redan gjort. Bland annat målat fönsterbrädor, fixat ett par rabatter, rivit en vägg (utomhus; jävla getingar), rivit en gjuten grill, ordnat till så att uteplatsen är något sånär ogräsfri, städad ur garaget, anlagt en örtträdgård, klippt häck och gräs etc, etc...

Bilder kommer efterhand!
 
Avlopp från 1987. det låter ju som rena nyheten... Är det verkligen nödvändigt att åtgärda det redan? Farsans avlopp är från 1940 och funkar prima.
 
Skönt med räddad sommar... :D även om jag tror det blir minst en sommar till......

Lycka till och glöm inte att lägga upp massor med bilder.... :)
 
Totem Njae, vet inte riktigt hur mycket som kommer behöva göras men bädden fungerar väl inte riktigt som det är tänkt emellanåt så något jobb blir det nog. Har budgeterat med en hög kostnad för detta, så skulle det bli att det är något enklare så finns det säkert hål att stoppa det i (ett par i fasaden faktiskt, men pengar isolerar så dåligt har jag hört).

Enk Projektet Bilder kommer! Så fort nätuppkopplingen lirar... Det retar mig lite att jag inte knäppte ett par bilder innan vi hade gjort något över huvud taget, nu har man ju ändå tagit tag i, och fixat, vissa bitar. Hade varit roligt att jämföra före och efter!
 
Blir till att posta lite bilder nu när internet äntligen kopplats in... Ett par dagars tjänsteresa först dock!
I helgen vigdes lördagen till att fylla stallet med hö inför kallare perioder - 200-drygt balar blev det till slut.

Söndagen gick helt åt att förflytta teveantennen till taknocken och riva den totalt onödiga (och utstickande) väggen där den tidigare satt.
Det hela blev klart mycket klurigare än vad jag först tänkt... Stegen som tidigare ägare lämnat var väl under all kritik och mer än lovligt svajig (samt med ett par trasiga steg), men det blev ändå ett par vändor 6-7 meter upp med syl/fäste, borrmaskin och fäste/bultar om vartannat. För att sedan få fast antennen i sitt fäste så klättrade jag sedan över det varma, hala, plåttaket upp i nock. Då jag är ganska glad för livet så gick det fint att pressa sig mot taket när man gick upp, men det kändes lite som att det var ett steg fram, ett halvt steg bak hela tiden - åtminstone så länge man hade farten uppe.
Sedan kom antennen levererad via stegen. Någon gång på kvällskvisten var kabeldragningen färdig på insidan och teven tillbaka igen (detta trots att jag tvingats löda lite i filtret).

Lärdomar.
Man vänjer sig fort vid höjder (efter ett tag sprang man upp och ner som ingenting).
Mina lödningar vinner inga skönhetspriser.
Jag har hört att korsspindlar bits... Gör de? Vet inte hur många jag lyckades reta upp under gårdagens arbete, utan att jag för den sakens skull fick smaka på deras vrede.
 
Lite OT men 20 minuter norr om Malmö är ju norr om Lund. Alltså Eslöv :x

Lycka till med projektet!
 
Hah. Jo, jag antar att du har rätt...
Antar att jag skrev så för att vi kommer från Malmö och vi båda två jobbar i Malmö. Men 5-10 minuter norr om Lund är en minst lika rätt beskrivning! ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.