Har sista dagarna börjat intressera mig mycket för Sonos system och det jag främst gillar är att det är trådlöst och man enkelt styr allt från exempelvis sin Iphone eller Ipad.

Saken är den att jag nu bygger ett nytt hus och tänkte dra fördelar av detta, se till att ha ett bra och smidigt system från start, undvika sladdar så långt det bara går.

Min vision är att ha en spelare av något slag som sitter i vardagsrummet.
Därifrån så vill jag koppla flera olika högtalare till olika rum.
Tex. 10st högtalare totalt varav 4 går till vardagsrummet, 2 till badrum, 2 till kök osv.
Tanken är att på 10st högtalare göra kanske 4 olika zoner men att jag endast ska behöva en spelare och resten ska vara rena högtalare (inbyggda i samband med nybyggnationen).

Vad tror ni genomförbart?
Isåfall, vilka grejer behöver jag?
 
Det är inte sonos du skall ha till det du beskriver.
 
andymannen skrev:
Det är inte sonos du skall ha till det du beskriver.
Okej.
Vad rekommenderar du istället då?
 
Airfoil som styr allt...
 
  • ljud.jpg
Jag drog rör för takhögtalare i alla rum som jag ville ha högtalare i. Mitt misstag var att jag skulle bett snickarna göra hålen, det är lite pirrigt att sätta sågen i ett nytt tak och hoppas att man mätt rätt:). I vardagsrummet har jag satt 8" högtalare, men om jag skulle göra om det idag, hade jag valt 6,5" tum av den enkla anledningen att de passar bättre i avståndet mellan läkten som taket är skruvat i. Alla rören går sedan till en installationsbox i en garderob.

Om du använder en ZP-120, så kan den enligt SONOS driva 4 högtalare, vilket mina gör. Jag har en ZP-120 per zon, vilket är smidigt. Om du har två bad/duschrum så kanske det kan vara bra att kunna ha dem i var sin zon i framtiden om du har tonårsbarn. Vår dotter har andra musikpreferenser på morgonen än vad vi har;-), men det kan man efterinstallera utan problem.

Jag valde SONOS efter att ha haft Airport Express och Airfoil i förra huset. Min uppfattning är att SONOS är så många gånger mer användarvänligt än Airport/Airfoil. Förutom att SONOS har en egen fjärrkontroll, så går det att använda iPhone/iPod touch/iPad/Android appar, vilket gör att alla i familjen kan ha sin egen fjärrkontroll oavsett smartphone preferens. Enda gången vi använder datorn till att styra SONOS är om man råkar sitta vid den, annars är det fjärrkontrollerna, som gäller.

Jag skulle rekommendera att ha en SONOS kontroll på central plats i huset (kök/vardagsrum) för det är smidigt att kunna höja/sänka volymen utan att behöva starta en app. Om du dessutom kopplar en Airport Express till SONOS, kan du köra Airplay dessutom och få det bästa av två världar.

Visst är SONOS dyrare än andra lösningar, men också otroligt mycket smidigare i och med att du slipper extra förstärkare som du måste sätta på och stänga av, det sköter SONOS automatiskt.

Kombinera det här med Spotify och du har en suverän kombo, du kan spela olika låtar i olika rum samtidigt utan problem! Jag har börjat fundera på att avveckla mitt iTunesbibliotek, för jag använder aldrig det.

//mjensen
 
kysan skrev:
Är väl något åt detta hållet...
[länk]

Vi har en Airport Express i varje rum med aktiva högtalare/system/förstärkare till takhögtalare/trådlösa högtalare till altan... Allt styrs genom en Mac dator och iPhone/iPad/iPod Touch..
Tråden lever, kul med svar :p

Spännande lösning med Airport Express du har sytt ihop.
Några frågor först och mina planer sen.

1. Upplever du att det är smidigt att installera och köra det?
Många säger ju att Sonos är betydligt mer användarvänligt.

2. Du styr det från dels mac men även iphone/ipad/ipod skriver du.
Jag har både iphone och ipad, däremot ingen mac men jag ska klara mig lika bra ändå, eller?

3. Kan man ha 4-5 olika airport express jämte varandra i samma skåp?
De riskerar inte att störa varandra eller så tänker jag?

4. Måste Airport Express ligga öppet eller kan man lägga in den i en stängd låda?



Det som gör att jag funderar mer och mer på Airplay är att ekonomin.
Jag har gjort lite research och sett att att en airport express kan man köpa för 800kr inkl frakt.
Om man sedan kopplar en T-amp till den som man köper billigt begagnat för säg 200kr så har man en setup per rum för 1000kr stycket som man sedan bara behöver några högtalare till (som inte behöver vara aktiva).
Vill man så kan man nog komma åt begagnade Airport Express för en femhundring, då är vi nere på riktigt bra priser.

Jag tänkte köra ovanstående i 4-5 zoner i huset och komplettera med infällda högtalare i taket.
Det ser ut som jag kan göra det till ett helt klart överkomligt pris.
Sonos i 4-5 zoner med inbyggda högtalare kostar betydligt mycket mer.

Vad tror ni om mina tankar?
 
Hej!
Tack för ditt bra och välformulerade svar!

mjensen skrev:
Jag drog rör för takhögtalare i alla rum som jag ville ha högtalare i. Mitt misstag var att jag skulle bett snickarna göra hålen, det är lite pirrigt att sätta sågen i ett nytt tak och hoppas att man mätt rätt:). I vardagsrummet har jag satt 8" högtalare, men om jag skulle göra om det idag, hade jag valt 6,5" tum av den enkla anledningen att de passar bättre i avståndet mellan läkten som taket är skruvat i. Alla rören går sedan till en installationsbox i en garderob.
Intressant, råd gällande infällandet av högtalarna är alltid välkomna.
I våra tak så ska det finnas plats för högtalare som bygger 20cm så det bör inte vara några problem att få in tror jag inte.


mjensen skrev:
Jag valde SONOS efter att ha haft Airport Express och Airfoil i förra huset. Min uppfattning är att SONOS är så många gånger mer användarvänligt än Airport/Airfoil. Förutom att SONOS har en egen fjärrkontroll, så går det att använda iPhone/iPod touch/iPad/Android appar, vilket gör att alla i familjen kan ha sin egen fjärrkontroll oavsett smartphone preferens. Enda gången vi använder datorn till att styra SONOS är om man råkar sitta vid den, annars är det fjärrkontrollerna, som gäller.
Okej, jag väljer som sagt mellan Sonos och Airplay men lutar åt det sistnämnda pga ekonomin (se mitt förra inlägg).
Men visst är det så att man kan använda Iphone, Ipad osv även till airplay?

mjensen skrev:
Jag skulle rekommendera att ha en SONOS kontroll på central plats i huset (kök/vardagsrum) för det är smidigt att kunna höja/sänka volymen utan att behöva starta en app. Om du dessutom kopplar en Airport Express till SONOS, kan du köra Airplay dessutom och få det bästa av två världar.
Hur lång tid tar det att starta appen?
Men om man redan har Sonos, behöver man då verkligen ha en airport express?
 
En sak som skiljer Sonos och Airplay åt är att den senare inte har stöd för zoner på det sättet att du kan spela olika musik i olika zoner, alla zoner tar emot samma musikström. Jag har själv byggt med Airplay och upplever stundtals detta som en begränsning.
 
olahakan skrev:
En sak som skiljer Sonos och Airplay åt är att den senare inte har stöd för zoner på det sättet att du kan spela olika musik i olika zoner, alla zoner tar emot samma musikström. Jag har själv byggt med Airplay och upplever stundtals detta som en begränsning.
Jag har förstått att det är så.
Men visst är det så att du skulle kunna spela spotify med mobilen i zon1 samtidigt som du spelar radio med ipaden eller datorn i zon2?

Jag förstår att du upplever det som en begränsning, jag tänker att Apple kanske borde åtgärda detta på något sätt snart, eller vad tror du?
 
Vill minnas att jag provade precis det du beskriver för ett tag sedan och det funkar. Skall dubbelkolla ikväll. Vad Apple kommer att implementera stöd för är svårt att säga något om men visst verkar det som ett naturligt nästa steg med tanke på hur mycket uppmärksamhet Apple försökt skapa runt Airplay sedan i höstas! Just nu verkar det dock mest handla om iCloud så jag tror inte det händer något inom en snar framtid.
 
Redigerat:
savio skrev:
Jag har förstått att det är så.
Men visst är det så att du skulle kunna spela spotify med mobilen i zon1 samtidigt som du spelar radio med ipaden eller datorn i zon2?

Jag förstår att du upplever det som en begränsning, jag tänker att Apple kanske borde åtgärda detta på något sätt snart, eller vad tror du?
Det stämmer. AirPort bildar inte ett system, varje enhet är helt fristående.
 
savio skrev:
Okej, jag väljer som sagt mellan Sonos och Airplay men lutar åt det sistnämnda pga ekonomin (se mitt förra inlägg).
Men visst är det så att man kan använda Iphone, Ipad osv även till airplay?
Självklart och det är en bra funktion.

savio skrev:
Hur lång tid tar det att starta appen?
Men om man redan har Sonos, behöver man då verkligen ha en airport express?
SONOS och Spotify är ju en dröm, men allt finns inte på Spotify som t.ex. ljudböcker, som jag har i iTunes och då är det kanon med Airplay till SONOS.

Jag importerade mitt SONOS-system från USA och fick det avsevärt mycket billigare än i Sverige, fortfarande kan man inte kalla det billigt, men jag inbillar mig att det var prisvärt :)

//mjensen
 
savio skrev:
Okej, jag väljer som sagt mellan Sonos och Airplay men lutar åt det sistnämnda pga ekonomin (se mitt förra inlägg).
Men visst är det så att man kan använda Iphone, Ipad osv även till airplay?
Ja, men du kan inte ansluta vad som helst till airplay. T.ex. så kan du inte spela över airplay från spotify på Android, om det någon gång i framtiden skulle vara intressant (om det inte har löst sig vid det laget dvs).

savio skrev:
Men om man redan har Sonos, behöver man då verkligen ha en airport express?
Det är ju smidigt att kunna spela trådlöst från t.ex. en iPhone, iPad, iPod touch eller dator med Airfoil installerat, oavsett om musiken finns tillgänglig i Sonos eller inte...
 
Har gått igenom alla svar och kommit fram till en del frågor.
Det verkar ganska invecklat det här trots allt, men samtidigt mycket spännande :cool:

mrjensen skrev i ett inlägg följande:
”Visst är SONOS dyrare än andra lösningar, men också otroligt mycket smidigare i och med att du slipper extra förstärkare som du måste sätta på och stänga av, det sköter SONOS automatiskt.”
* Följdfråga på det: Min tanke är ju att ha en airport express + en liten förstärkare (t-amp kallas dom om jag inte är ute och cyklar) i varje rum.
Behöver manuellt sätta på förstärkaren varje gång så faller ju hela konceptet, viktig fråga således! Svar någon?


* Upplever ni att det är smidigt att installera och köra det (Aiport Express)?
Många säger ju att Sonos är betydligt mer användarvänligt.


* Kan man ha 4-5 olika airport express jämte varandra i samma skåp?
De riskerar inte att störa varandra eller så tänker jag?

* Måste Airport Express ligga öppet eller kan man lägga in den i en stängd låda?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.