Idag måste jag handla handfat, och storleken på handfatet avgör hur bred dörr vi kommer att kunna ha till duschen. Det handfat jag gillar bäst (av flera skäl) är ganska brett, och i så fall kan vi inte ha en dörr som är större än 60 cm, kanske t.o.m. 55.

Är det för smalt?

Om någon har erfarenhet av smala duschdörrar (50-60 cm) så får ni gärna dela med er av dem under dagen, jag skulle verkligen uppskatta det :)!
 
Hur sitter den där duschdörren? Leder den in till en alkov eller en duschkabin? 60 cm dörr är väldigt smalt över huvud taget. Du har inga krav på handikappanpassning.

Jag tycker generellt att det är fel, att om man har begränsat utrymme i badrummet, att offra allt på ett överdimensionerat handfat.
 
Dörren in i mitt badrum är 60 cm bred. Jag kan tänka mig att det blir spännande när tvättmaskinen som är 60 cm bred skall in eller ut. Personligen är jag inte så tjock att det blir problem att komma in.

Erik
 
Tack för responsen!

Handikappanpassning har jag nog inte funderat på ...ooops. Är det krav även vid renovering?

Duschdörren kommer att leda in till en skapligt rymlig alkov (ca 90x90x120). Grejen med handfatet är att det måste ha en viss bredd för att skåpet under ska kunna dölja alla rörkopplingar. Jag står i valet och kvalet: ett handfat som är lagom brett men lite för djupt eller ett som är lite för brett men inte störande djupt. Det har också att göra med vilka kommoder som finns tillgängliga: jag vill helst ha en lucka till vänster, eftersom det är där rören kommer ut ur väggen. Apropå badrumsdörrar, så var vår tidigare dörr till själva badrummet just 55 cm. Tvättmaskinen har vi i källaren, och in i duschen har vi nog aldrig tänkt flytta den ;)
 
  • Gilla
Zassi
  • Laddar…
Om du själv levt med en dörr som är 55cm bred så vet du nog allra bäst själv, annars kan du ta två reglar och ställa upp med den bredd du tänkt dig och gå igenom några gånger så får du en känska av hur det blir.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.