Hej!
Min mor har en sommarstuga som jag och min fru är intresserade att bygga på. Vi är 3 st syskon och jag är den ende som vill bygga där och det är inga problem att jag övertar tomten enligt dom.
Nu är frågan hur vi bäst löser detta.
Om jag och frugan skall lösa ut mina syskon så får vi punga ut med ca 1,4 miljoner så det är inget alternativ.
Min mor är inne på att ge mig tomten som förskott på arvet men hur skall man då gå till väga. Hur blir det med skatten? Skall vi skriva något speciellt testamente eller vad?
Jag skall ta kontakt med en jurist men vill ha lite mer på benen innan...


J P-A
 
Du skall absolut anlita en jurist.

I princip kan du få tomten/stugan som gåva av din mor, det finns ju ingen gåvoskatt längre, ej heller arvsskatt.

Men i gåvobrevet skall anges att gåvan inte skall vara förskott på arv.
Och i moderns testamente skall anges att gåvor under livstiden inte skall anses som förskott på arv.

Du skriver att det är inga problem för dina syskon att du "övertar" tomten.
Samtidigt vill/kan du inte lösa ut dem (= ersätta dem för det värde de kommer att förlora
vid ett framtida arvsskifte).

Detta kommer att skapa en kil mellan dig och dina syskon.
Kanske bäst att resonera med dem först om du vill bevara vänskapen inom familjen.
Fastigheter representerar stora värden, och vi är väl alla oss själva närmast ;)

Det svåra är att vara rättvis, men det är mycket viktigt för familjefriden!
 
Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Du skall absolut anlita en jurist.

I princip kan du få tomten/stugan som gåva av din mor, det finns ju ingen gåvoskatt längre, ej heller arvsskatt.

Men i gåvobrevet skall anges att gåvan inte skall vara förskott på arv.
Och i moderns testamente skall anges att gåvor under livstiden inte skall anses som förskott på arv.

Du skriver att det är inga problem för dina syskon att du "övertar" tomten.
Samtidigt vill/kan du inte lösa ut dem (= ersätta dem för det värde de kommer att förlora
vid ett framtida arvsskifte).

Detta kommer att skapa en kil mellan dig och dina syskon.
Kanske bäst att resonera med dem först om du vill bevara vänskapen inom familjen.
Fastigheter representerar stora värden, och vi är väl alla oss själva närmast ;)





Det svåra är att vara rättvis, men det är mycket viktigt för familjefriden!

Hmmm....ok,men förstår inte varför det skall stå i gåvobrevet att det ej är förskott på arvet?
 
För att annars kan dina syskon, när den dagen kommer, hävda att du redan har fått en del av ditt arv.

Fast KockOnWood kanske inte läste det första inlägget ordentligt, det var väl egentligen så du ville att det skulle vara, det skulle vara förskott på arvet. Då ska det ju inte stå så i gåvobrevet.
 
Du har inte råd att lösa ut syskonen för 1,4 miljoner, då borde alltså värdet på stugan och tomten vara 2,1 mille. Om detta skall vara ett förskott på arv så betyder det att dina föräldrar ska vara god för ytterligare 4,2 miljoner när den dagen kommer. Då har ni alla tre syskon fått 2,1 miljoner var. Är det så då är ju allt frid och fröjd. Om det visar sig att dina föräldrar lämnar efter sig mindre än att det räcker till 2,1 miljon åt dina syskon då blir ju du i skuld till dina syskon.

Om det inte skall vara förskott på arv utan en ren gåva, då har du ju antingen väldigt generösa syskon eller så bli det bråk! Kontakta en jurist och se till att detta görs upp med alla parters godkännande, det är mitt råd.
 
mlkjhr skrev:
Du har inte råd att lösa ut syskonen för 1,4 miljoner, då borde alltså värdet på stugan och tomten vara 2,1 mille. Om detta skall vara ett förskott på arv så betyder det att dina föräldrar ska vara god för ytterligare 4,2 miljoner när den dagen kommer. Då har ni alla tre syskon fått 2,1 miljoner var. Är det så då är ju allt frid och fröjd. Om det visar sig att dina föräldrar lämnar efter sig mindre än att det räcker till 2,1 miljon åt dina syskon då blir ju du i skuld till dina syskon.

Om det inte skall vara förskott på arv utan en ren gåva, då har du ju antingen väldigt generösa syskon eller så bli det bråk! Kontakta en jurist och se till att detta görs upp med alla parters godkännande, det är mitt råd.
Ja,tomten är värd ca 2 miljoner.
Tanken ifrån min sida har varit att jag och frugan skall bygga huset på tomten och när morsan går bort så skall det regleras att jag o frugan köper loss mina syskon då...
Men banken vill inte låna ut pengar om inte jag står som ägare till tomten.
Givetvis skall alla vara överens och det är inget problem.
 
JPA666 skrev:
Ja,tomten är värd ca 2 miljoner.
Tanken ifrån min sida har varit att jag och frugan skall bygga huset på tomten och när morsan går bort så skall det regleras att jag o frugan köper loss mina syskon då...
Men banken vill inte låna ut pengar om inte jag står som ägare till tomten.
Givetvis skall alla vara överens och det är inget problem.
Ja du har ju själv lösningen. Gåvobrev där det stipuleras att gåvan skall anses vara förskott på arv.

Däremot är ju frågan varför inte lösa ut från början genom ett banklån? Om nu tomten är värderad till över 2 miljoner så borde lån inte vara några problem att få hos banken när belåningsgraden blir runt 67 %? Eller är det att ni på detta sätt slipper belåning och månadskostnad och istället får ut förskott redan nu?
 
kinglolle: Däremot är ju frågan varför inte lösa ut från början genom ett banklån?

Det ska ju byggas ett hus också, då kanske det inte går att låna till det.
 
JPA666 skrev:
Hur blir det med skatten? Skall vi skriva något speciellt testamente eller vad?
Reavinstskatten ska deklareras när fastigheten överlåts genom försäljning. Inte vid gåva. När ni själva säljer tomten (med eller utan hus) räknas närmast tidigare köp som ingångsvärde. Från försäljningspriset drar man då vad mamma (om det nu var hon som köpt fastigheten) själv betalat en gång i tiden.

Som redan är utrett i tråden upprättar ni ett gåvobrev med uttrycklig bestämmelse om gåvan ska räknas som förskott på arv eller ej. När mamma ändå kontaktar jurist kan hon med fördel samtidigt upprätta och låta korrekt bevittna ett testamente.

Det är också bra om mamma samtidigt inser möjligheten att 1. du och din fru kan skilja er, eller 2. ni kan dö innan hon själv avlider. Dessutom finns stor risk att arvtagare i efterhand hamnar i tvist om gåvans värde idag jämfört med en avlägsen framtid.
 
Det framgår ju inte riktigt om den här tomten bara är en liten del av mammas förmögenhet, eller om det är en större del. Mellan raderna, då det står att ni skall köpa loss syskonen efter hennes bortgång kan man ju anta att det är en större del och att det inte kommer att finnas så mycket mer i dödsboet.
Om det är så får du ju i princip förskott inte bara på din egen del utan allas del av arvet. Hur fungerar det juridiskt? I praktiken har du en skuld till dödsboet på 2.1 miljoner, men går den att fästa på papper så att syskonen kan lösas ut?
Som syskon hade jag nog föredragit om allt kunde lösas nu. Det låter som upplagt för en syskonfejd, med tanke på allt som kan hända. Om du inte kan lösa ut dem nu, är det säkert att du kan göra det senare?

Om han köper tomten för 1,4 miljoner mot en revers, och får resten i gåva? Då finns allt på papper. Nackdelen är väl att det tillkommer lagfartskostnad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.