Jag ska flytta till en tvåa på 55 kvadratt. Köket är verkligen i minsta laget, ca 3x3 meter. Vi funderar starkt på att flytta köket till det rum som nu är vardagsrum och göra sovrum av köket.

Övre = nuvarande
Nedre = planerad ombyggnad
plan.gif

Vi anser att köket är ett viktigt sällskapsrum som behöver prioriteras mer än sovrummet. På detta sätt får man en stor sällskapsyta med kök och vardagsrum ihop. Vi är två som ska bo där. Sovrummet blir lite i minsta laget, men vi är kära och unga så vi klarar oss lätt med en 120-säng ::). Man får komplettera med någon snygg förvaring/garderob i nåt av de andra rummen. Det ska byggas en balkong utanför något av fönstrena i mittenrummet. Arbetsplats tänker vi inte ha någon. Bärbar dator på köks/soffbordet duger bra.

Vad tycker ni om planen? Kan det tänkas sänka värdet vid en framtida försäljning för att sovrummet är för litet? Synpunker, åsikter?
 
Nu är det inte så enkelt att flytta ett kök hur som helst, då det finns stammledningar i huset för övriga bostäder att tänka på. Avloppsrör och varm/kallvatten måste utgå från det ursprungliga köksplaceringen eller ev från badrummet mm mm.
 
gunne skrev:
JSovrummet blir lite i minsta laget, men vi är kära och unga så vi klarar oss lätt med en 120-säng ::).
Det är förstås upp till er att välja, men att bygga om för en permanent lösning med 2 personer i en 120-säng? Jag skulle gå under på några veckor, men alla är vi ju olika ;)
 
Ja, jag vet att det inte är enkelt att bara flytta ett kök. Men jag vet oxå hur jag ska gå till väga för att göra det...

När det gäller 120-sängen så har vi det idag, och vi har inga planer på att köpa en större. En 140-säng får ju oxå plats, men ska man dit med en 160-säng så blir det inte mkt plats över mellan säng å garderob.

Tycker alla att man måste ha en 160- eller 200-säng? Om alla gör det så kan ju värdet minska om man gör ombyggnaden, å det e ju inte kul. Å andra sidan så är det väl viktigare att man har det bra medan man bor där än att maximera försäljningspriset.

 
Om det finns möjlighet att ordna med avlopp för köket som du säger (cirkeln) så kanske det till och med är möjligt att få fram ett avlopp för ett nytt badrum!?

Om så är fallet så är detta mitt förslag, du slipper korridoren, sovrummet får in en 180 säng om du vill och du har ändå platts med ca 3 meter garderob. Gillar du öpppen planlösning så är det precis vad du får, ett stort kombinerat kök och vardagsrum. Allt under förutsättningen att du kan få till ett avlopp till det nya badrummet!
 
  • plan.gif
Lite sjukt men måste fråga, jag tittade på en lägenhet som hade exakt sådanhär planlösning för några år sedan. Den låg i hörnfastigheten på Hälsingegatan! Är det där? Den låg iofs högst upp och då kunde man köpa vinden också, våningen låg mot gården.
 
mm, ligger på hälsingegatan! Tyvärr inte längst upp... Hörde oxå att de har planer på att sälja vinden, e lite sugen på den :D

Det "går" inte att flytta på badrummet. Då behöver man mekka om 110-stammar å det e lite jobbigare att dra ett 75-rör längs med ett bjälklag. Annars var det en sjysst planlösning du föreslog.
 
Skulle ni inte kunna slå samman det nuvarande köket med klädkammaren? Det borde väl ge ett tillräckligt stort sovrum.

Även om ni är unga och kära (så underbart det låter :-*) kanske ni en dag ska sälja lägenheten när familjven växer... och jag tror därför att ni ska undvika speciallösningar som passar er själva men få andra...

Lycka till med ombyggandet!

/Lena
 
MEA skrev:
Skulle ni inte kunna slå samman det nuvarande köket med klädkammaren?
/Lena
"Klädkammaren" är nog ett badrum!!!
 
;D ;D ;D

Men om det hade varit en klädkammare så hade min idé varit bra, eller hur? ;)

/Lena, ibland lite förvirrad
 
...och jag tvivlar på att han hade behövt forumet till hjälp för att komma på det!? ;)
 
Men vafan, hur ofta använder man badrummet egentligen? Man kan ju duscha på gymet. Jag river nog badrummet och bygger ett kök där. Tack för tipset! ;)
 
Det var ju väldigt vad ni var spydiga! >:( >:( >:(

Nåja, lycka till med planerandet... ;)

/Lena
 
En 55 kvadratare på Hälsingegatan lär ju aldrig bli någon singelbostad med de priser vi ser nu så jag skulle absolut planera för en större säng.

Jag tycker att mellanrummet (där du har tänkt ett L-kök) får ett oroligt intryck om det ska vara genomgång till ett vardagsrum.

Om jag var du skulle jag utnyttja köket som det ser ut i dag som vardagsmatplats, placera sovrummet (med ett fönster) innerst i lägenheten (från entren sett) med dörren högst upp i bilden (inte längst ner som det ser ut nu) och vardagsrummet mitt i med ett långt matbord längs väggen mot badrummet.


Jag tycker inte att det är så kul att sitta och titta och lukta på igengrodda kastruller när man äter med sina vänner. Skönt att kunna stänga dörren.

 
Eller så planerar du det befintliga köket som ett sovrum, och ger garderoberna gardiner och inte luckor så det går att ställa en bredare säng där.

Och så kanske kökets vatten på den andra badrumsväggen eller längst in i lägenheten. Om du har köksväggen på den allra innersta väggen kan du eventuellt skärma av kökseländet med en skjutvägg eller liknande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.