Vi har bestämt oss för att göra oss av med luft/vatten-värmepumpen och göra ett övertrycksfritt värmesystem med vedpanna.
Första steget blir att göra i ordning den gamla oljetanken på 3 kubik så att jag kan använda den som ackumulatortank.
Jag undrar bara hur noga man måste vara vid rengöringen av tanken? Efter att man pumpat ut oljan, måste man skrubba tanken helt ren från oljerester då? Jag tänker mig att de eventuella oljerester som blir kvar bara borde flyta upp till expansionskärlet utan att göra någon skada. Eller blir det geggigt så det kan fastna i pumpar och ventiler?
 
Kan inte ge ett professionellt svar, men som amatör skulle jag vilja få den ordentligt ren. Hyr en högtrycks varmvattentvätt med avfettning i och gå loss, använd skyddsutrustning själv.

Har du ett högt hus? Det finns en bra tråd här på forat om just sådana system, där man bla kan utläsa att tanken trots allt kan belastas med upp till en extra bar i tryck från vattenpelaren i radiatorsystemet. Läs http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/60533-overtrycksfritt-system-pa-begaeran.html
 
Jo jag har ett högt hus. Källare där tanken står och sen tre våningar till. Men kan verkligen tanken trycksättas när man pluggat det gamla expansionskärlet på vinden? Så länge det inte kommer in luft så vill ju inte vattnet komma ner. Om det skulle läcka in luft i någon radiator så att vattnet rann ner så ska det komma ut i expansionskärlets skvallerrör om allt är rätt inkopplat.

Har inte bestämt mig om jag ska ha radiatorsystemet kopplat direkt till tanken eller via värmeväxlare. Eftersom jag har ett såpass högt hus så kommer ju inte min 6 meterspump att räcka till för avluftning. En ny pump är ju dyr, så prisskillnaden blir nog inte så stor för de båda alternativen.

Är det någon som har koll på hur man räknar ut hur högt pumpen ska orka pumpa? Min radiatorretur går ju ända ner i källargolvet, blir det då höjden från källargolvet till översta elementet?
 
Min pump orkar inte heller med att lufta, men jag byggde så att jag kan köra påfyllningav av kallvatten direkt och stänga bort tanken, och nyttja det trycket för att lufta.
Det har fungerat perfekt i fyra år.

Jag torkade bara ur tanken med trasor, och jag har inte märkt några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.