Hej!

Vågar man beställa Tjuja smaragd från Tyskland för plantering i zon 4-5 i sverige?
Tacksam för alla synpunkter!

Anna-Karin
 
Är det du som lagt in samma fråga i alltomträdgårdsforumet och inte fått något svar där? Om du väntar någon vecka kanske du får svar där.

Thuja brabant och Thuja plicata ‘Atrovirens’ lär vara härdiga upp till zon 4. Jag tror smaragden har något sämre härdighet men söker man på nätet finns uppgift om att smaragden ska klara även zon 5.
I forumet odlanu skriver någon att smaragden klarar zon 5.

Jag skulle nog rekommendera inköp från lokal plantskola - då har du ändå möjlighet reklamera. Framför allt om smaragden är importerad.
 
Ja, det är det :blushing: måste beställa nu så behöver verkligen lite synpunkter så snabbt som möjligt....
 
Kan säga att de flesta växter som du köper på alla gardencenter tex. plantagen. Dessa kommer från Danmark och Holland. Så att plantera dessa här ska inte alltid vara problem. Viktiga är att de härdas in i vårt klimat vilket är en perfekt tid att göra nu. Värre att plantera växter som stått i växthus hela sommaren, ut i landet som håller endast ett par grader.

Lycka till.
 
Tack :)

Jag beställde nu mina Thuja Smaragd från Tyskland igår så förhoppningsvis så ska de komma inom två veckor. Diket är redan grävt så de kommer att planteras direkt de kommer. Lägger även en droppslang under marktäckningsduk för att tillgodose vattningen.
 
Hej, skulle man kunna få veta var någonstans du beställde dina thujor från Tyskland, hemsida el dyl. Har försökt hitta någon leverantör i Europa men inte lyckats hitta någon som leverar till Sverige. Tack på förhand!
 
Hej!
Jag beställde från: http://www.terra-pflanzenhandel.de/
Frakten gick på ca 300kr för allt jag beställde. Då fick jag en hel pall med thujor samt ett stort paket. Tror frakten kan bli mer ifall man beställer växter som är högre än en meter eller dyligt.
Jag var i alla fall nöjd med alla plantor jag fick. Jag gjorde en förskottsbetalning via banken. Det tog drygt en vecka innan de kunde se betalningen. Sen dröjde det ytterligare ca en vecka innan jag fick hem plantorna.
mvh
Anna-Karin
 
Tack så mycket för ditt snabba svar! :)
Då ska jag kontakta samma leverantör, det verkade smidigt att beställa därifrån.
Häls Sari
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.