Hej,

Jag och min man är två glada amatörer som ska bygga till vårt minimala hus. Vi håller på med ritningarna och jag skulle behöva hjälp med att uppskatta kostnaderna. Ca 40 kvm byggyta blir en enplanslösning med pulpettak och innehåller kök, hall och ett badrum. Den andra delen blir i 1,5 plan med 40 kvm byggyta på nedervåningen och ca 20 kvm på övervåningen inkl. ett badrum (sadeltak). Vi kommer inte ha möjlighet att bygga speciellt mycket själva men tänker välja billiga lösningar där det är möjligt (IKEA-kök, billigt kakel och golv osv). Huset består av två enkla rektanglar som sitter ihop, dvs enkelt och okomplicerat. Mycket fasta fönster har vi tänkt oss.

Tillbyggnaden är arkitektritad (arkitekten kostar noll pga nära släkting), men vad kan vi förvänta oss att bygget ska kosta (mellan tummen och pekfingret) inkl. allt? Helst vill vi hitta en byggledare som tar på sig ansvaret och anlitar billig (polsk) arbetskraft där det är möjligt och tar in dyrare experter då det krävs. Huset ligger i södra Skåne. Hur lång tid kan det tänkas ta att bygga?

Tacksam om ngn med mer erfarenhet har lust att hjälpa till med en uppskattning!
 
Räkna med 15 000 kr per kvm, det är en vanlig schablon. Det tar minst ett år att bygga skulle jag tro. Vi byggde till 90 kvm, började 2009 och blev klara 2010, om vi räknar från byggstart. Men dessförinnan hade vi projekterat, bl a skaffat entreprenörer och bygglov och det tog minst ett halvår.

Lästips: https://www.byggahus.se/ekonomi/vad-kostar-bygga
 
15' är ett rimligt riktvärde. Det brukar ligga mellan 10 och 20 beroende på standard och utformning. Enkla sovrum är rätt billiga och våtrum + kök är dyra som bara den
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.