Funderar på att bygga en altan på vår baksidan där vi gränsar mot grannen med gräsmatta idag. Vi ligger ovanför grannen och får insyn om vi sitter på baksidan mot grannen.

Kan vi trots detta bygga en 25m2 altan på baksidan och sätta upp ett staket för att skydda mot insyn för hans skull? Eller måste man först få godkännande av granne på papper?

I övrigt disskuterar vi om han skall bygga en vedbod precis i tomtgräns. Är det något jag kan säga till om eller är det helt upp till honom vart han sätter den? Inte det roligaste att titta rakt in i baken på en sådan.

Vad är det som gäller?
 
Knivigt. Bygger man närmare än 4,5 m från tomtgräns behöver man grannintyg. Men, frågan är hur det blir med en altan. Kommer den att vara högre än 50 cm ovan mark? Frågan kan kanske verka konstig, men, man har rätt att höja marknivån 50 cm utan byggnadslov. Av den anledningen, om altandäcket placeras på marken tycker jag inte det skulle behövas bygglov. Man kan då lika gärna lägga plattor. Staket, eller spalje av allehanda slag tycker jag inte det skulle behövas tillstånd för. Skulle grannen klaga på det får han väl stå ut med att ni har insyn. Nu kan det hända att reglerna i din kommun skiljer sig lite från min kommun, men, du har kanske fått nya infallsvinklar att jobba ifrån. Han borde inte ha rätt att sätta upp en vedbod i tomtgräns utan ditt samtycke.
 
Altanen kommer ligga rakt på marken dvs inte högre än marken
 
Altanen i sig är inga problem, det kan du bygga ut till tomtgräns, däremot staketet/plank som jag då antar blir närmre än 4.5 meter.
Detaljplanen för området bestämmer om han får placera något närmre än 4.5 meter från er gräns.

Enklast är väl att ni båda bestämmer att tillsammans fråga kommunen vad som gäller för era planerade byggnationer.
 
Dessutom tror jag att kommunen kan ställa krav på höjden, och då kan vi behöva prata bygglov ändå.
Men många bygglov underlättas om man har visat ritning för grannen förklarat, och dessutom fått dom skriva på papper att det är ok för dom.

Lättast är fråga en bygglovshanterare i kommunen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.