E
När proffesionella Radonsanerare ska radonsanera ett hus lägger dom en sug under emot markradon och/eller en "FTX"-fläkt emot radon uppe i huset. Det senare har vi funderat på om det är optimalt, man låter radongasen gå ut i rummen och fastna på damm som kan hamna i lungorna och orsaka lungcancer. Men gasmätaren visar lägre resultat som om man lyckats. Det kan vara falska förhoppningar, förutom att FTX-effekten brukar reduceras till hälften inom ett par år.

Radonväggar bör om möjligt bytas ut helt då även strålningen kan vara en fara som omnämnts. Men om väggarna är svåra att byta:
Det enda radikala och antagligen inte dyrare vi kom på, som kanske är billigare, är att montera upp en ny tunn vägg framför radonväggen och lufta av mellanrummet så gasen aldrig kommer ut i bostaden. På målat och tapetserat ska det inte vara svårt, med kaklat blir det mera arbete.

Denna metod att riva har anammats av ett fåtal privatpersoner men inte av några proffs, att lufta av istället för att släppa in har ingen provat vad jag sett. Verkar det för svårt eller dyrt?
 
Jag läste någonstans att ventilerande golv kan sättas på väggen för att sanera radon.
 
Tankegången är intressant för det som ger exponering för människan är aldrig det som mäts!

Två saker ger exponering mängders av radonhaltigt dam och hur andningen ser ut för individen.

Tyvärr så bryr sig inte byggföretagen om hur människor mår utan bryr sig bara om vad lagen säger.
Att binda radonet och att minska damförekomster borde vara uppgiften!!!
 
E
Husletaren55 skrev:
Jag läste någonstans att ventilerande golv kan sättas på väggen för att sanera radon.
Svårt att slå spikar i och borde även duga till markradon?

Men hur svårt kan det vara att sätta upp skivor med distans och innan borra venthål i ytterväggen över och underkant, kanske räcker med självdrag och termik?

Annars räcker en smal sug in.
 
E
byggarätt skrev:
Tankegången är intressant för det som ger exponering för människan är aldrig det som mäts!

Två saker ger exponering mängders av radonhaltigt dam och hur andningen ser ut för individen.

Tyvärr så bryr sig inte byggföretagen om hur människor mår utan bryr sig bara om vad lagen säger.
Att binda radonet och att minska damförekomster borde vara uppgiften!!!
Jag vill ha mer "damförekomster" men mindre damm :rolleyes: Du kan väl skilja på en damsugare och en dammsugare? :wow:

Förut mättes i radondöttrar
http://www.radonett.com/radongas.htm
nu mäts gas.

Om strålningen är ofarlig bör det vara bättre att stoppa radonet i väggen så det är närmare 0 i rummet.
Hur intressant är det att först suga in gasen i rummet, genom mina lungor och ut igen?

Luftväxlingen ökar men man suger ju faktiskt in mer gas som sedan späs ut.
 
E
Psykologiskt kanske det är så att en fläkt är minsta ingrepp som stör, ska man ge sig på väggarna kanske folk drar sig för att sanera?

Frågan är om sjuktalen minskar med de gamla metoderna?
 
Egnahemsägare skrev:
När proffesionella Radonsanerare ska radonsanera ett hus lägger dom en sug under emot markradon och/eller en "FTX"-fläkt emot radon uppe i huset. Det senare har vi funderat på om det är optimalt, man låter radongasen gå ut i rummen och fastna på damm som kan hamna i lungorna och orsaka lungcancer. Men gasmätaren visar lägre resultat som om man lyckats. Det kan vara falska förhoppningar, förutom att FTX-effekten brukar reduceras till hälften inom ett par år.

Radonväggar bör om möjligt bytas ut helt då även strålningen kan vara en fara som omnämnts. Men om väggarna är svåra att byta:
Det enda radikala och antagligen inte dyrare vi kom på, som kanske är billigare, är att montera upp en ny tunn vägg framför radonväggen och lufta av mellanrummet så gasen aldrig kommer ut i bostaden. På målat och tapetserat ska det inte vara svårt, med kaklat blir det mera arbete.

Denna metod att riva har anammats av ett fåtal privatpersoner men inte av några proffs, att lufta av istället för att släppa in har ingen provat vad jag sett. Verkar det för svårt eller dyrt?
Du väljer saneringsmetod efter källa till radonet och givetvis även lokala förutsättningar, kostnad för sanering och ett gäng andra faktorer. Givetvis kan det ibland vara önskvärt att aldrig låta radonet komma ut i luften men i fallet med många lättbetonghus är det dels svårt att uppnå praktiskt men primärt når man lägre halter än nuvarande gränsvärden med ökad ventilation vilket många anser vara tillräckligt bra.

Att FTX-effekten reduceras över tiden är skulle jag vilja påstå en skröna som tyvärr delvis uppkommer av reduktion av luftflöden pga fulla filter. På temat luftspalt framför en vägg som utsöndrar radongas finns hela skalan med Permafoil, liknande lösningar, egna väggar som byggs upp framför existerande väggar mm. Att många firmor inte kör dessa lösningar beror nog säkert på att en hel del av dessa produkter i början var av tvivelaktig karaktär och acceptansen på marknaden för att sanera med hjälp av ökad ventilation är förhållandevis/tillräckligt stor så lösningar som förhindrar radon att komma in i inneluften inte efterfrågas i tillräckligt stor utsträckning


För övrigt får du utveckla följande

"Men gasmätaren visar lägre resultat som om man lyckats. Det kan vara falska förhoppningar, förutom att FTX-effekten brukar reduceras till hälften inom ett par år"
 
Egnahemsägare skrev:
Jag vill ha mer "damförekomster" men mindre damm :rolleyes: Du kan väl skilja på en damsugare och en dammsugare? :wow:

Hur intressant är det att först suga in gasen i rummet, genom mina lungor och ut igen?

Luftväxlingen ökar men man suger ju faktiskt in mer gas som sedan späs ut.
På #1 tillräckligt intressant för att hela marknaden för saneringen domineras av F/FT/FTX som saneringsmetod för tex blåbetong. För markradon stämmer det givetvis men den som angriper markradon med FTX som standardmetod hör väl till undantagen.

På #2 så beror rimligtvis utsöndingen snarare på förhållande undertryck i huset jämfört mot uteluften när det gäller mängden av den totala mängden radongas i ett material som går in i en byggnad. Nedbrytningstiden för de ämnen som genererat radongasen till att börja med påverkas ej så denna hastighet borde vara mer kopplad till halveringstider.
 
E
Givetvis då gränsvärdet är gas som förut var döttrar, men minskar det sjuktalen då 500 per år dör?

myrstack skrev:
Du väljer saneringsmetod efter källa till radonet och givetvis även lokala förutsättningar, kostnad för sanering och ett gäng andra faktorer. Givetvis kan det ibland vara önskvärt att aldrig låta radonet komma ut i luften men i fallet med många lättbetonghus är det dels svårt att uppnå praktiskt men primärt når man lägre halter än nuvarande gränsvärden med ökad ventilation vilket många anser vara tillräckligt bra.

Att FTX-effekten reduceras över tiden är skulle jag vilja påstå en skröna som tyvärr delvis uppkommer av reduktion av luftflöden pga fulla filter. På temat luftspalt framför en vägg som utsöndrar radongas finns hela skalan med Permafoil, liknande lösningar, egna väggar som byggs upp framför existerande väggar mm. Att många firmor inte kör dessa lösningar beror nog säkert på att en hel del av dessa produkter i början var av tvivelaktig karaktär och acceptansen på marknaden för att sanera med hjälp av ökad ventilation är förhållandevis/tillräckligt stor så lösningar som förhindrar radon att komma in i inneluften inte efterfrågas i tillräckligt stor utsträckning


För övrigt får du utveckla följande

"Men gasmätaren visar lägre resultat som om man lyckats. Det kan vara falska förhoppningar, förutom att FTX-effekten brukar reduceras till hälften inom ett par år"
Folk sköter nog sig inte, denna gubbe visste inte vad han hade. All mekanisk ventilation i alla hus blir sämre med tiden. Ingen sanerare jag har kontaktat vet att någon använder annat än typ FTX.
Gasmätaren visar mängden gas, man dör inte av gasen utan av dammet den fastnar på som kanske blir värre. Blev det mer exakt med att mäta Radondötrar?
 
Du har ett tillräckligt linjärt samband mellan radongashalt och mängden radondöttrar så även om mätarna numera presenterar resultatet av mätningen i radongashalt blir resultatet det samma. Ska du börja diskutera halten radondöttrar har du ett antal olika isotoper med olika halveringstid att välja på men visst kanske det skulle vara intressant att snacka halten Po-214 med mäklaren på visningen :)

De flesta/många mätare idag har en halvledardetektor som mäter alfastrålningen. Utmaningen är att veta var denna stålning kommer ifrån då den kan komma från när Rn.222 bryts ner till Po-218 men likväl kan strålningen komma från senare i kedjan. Oavsett så kan man med hjälp av halveringstiderna rimligt exakt beräkna radongashalt utifrån radondöttrar och radondöttrar utifrån radongashalt. Eftersom första (gasformiga) steget i kedjan är Rn-222 är det där man utgår nu när man presenterar värden.

En av de mest använda digitala mätarna som används mycket av saneringsfirmor i sverige har mellan sina två olika modeller R1 och R2 gått från att använda sensorer som mäter radongas (eller alfapartiklar) till att mäta halten radondöttrar. Om jag förstår det rätt var det tekniskt svårt att filtrera bort radondöttrar in en en kammare där sönderfall av radon kunde mätas och då var det bättre att mäta radondöttrar istället. Resultatet presenteras på samma sätt dock och är externt bekräftat.

För att gå lite på djupet i det hela läs tex detta dokument som beskriver hur en R2:a mäter. Tyvärr i stort sätt omöjligt att få tag på dessa efter katastrofen i Japan
 
E
Frågan borde väl vara om den visar tillräckligt rätt?

Känner inte till den modellen, du får leta upp databladet som anger modellens specifikationer och precision, de verkar ju testa varje enhet för sig vilket för mig är en indikator till att det i alla fall är en seriös tillverkare. Vet inte hur TÜV Österreich kör sina tester men det kan ju vara intressant att veta ungefär vilka radongashalter de utsätter produkterna för och om det motsvarar ungefär "svenska förhållanden". Kan inte tänka mig att det skiljer sig så märkbart med tanke på diverse internationella rekommendationer. 30 sekunders googlande på den ger inte att det är en bluff i alla fall
 
Ramon 2.2 är samma mätare som SafetySiren3 (den Amerikanska).
Skillnaden ligger i programvaran. Den visar tillräckligt rätt, ger bättre nogrannhet (under samma tidsperiod)
än dom spårfilmsdosor som är allenarådande i Sverige....

Ang trådens start, så är det värt att notera att man INTE bytte mätmetod(er) 1994,
utan bara sätt att redovisa resultatet! Från Radondotterhalt -> Radongashalt.
Både då och nu förekommer olika mätoder, SSM redovisar detta på sin sida över
metoder som är godkända.

En kuriositet i sammanhanget är att man i praktiken även mäter sönderfall från Thoriunkedjan, något som normalt ger en väldigt liten del. men i vissa specialfall faktiskt kan vara en signifikant andel av den mätta aktiviteten, båda vid mätning av Gas och WL!
(Ur hälsosynpunkt är det dock tämligen egalt, varför man kan bortse från det)

Enda sättet att enbart mäta Radongashalt torde vara i laboratoriemiljö, med spektrometeranalys.
 
Redigerat:
E
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.