Skattetillägg kan man få om det man lämnat är uppenbart felaktiga uppgifter eller om man valt att tiga om saker. Skattetillägget kan vara max 40% av beloppet man skulle ha betalat i skatt.

Vid rena tolkningsfrågor från en privatperson är det ytterst sällsynt med skattetillägg eftersom man har rätt att ha en åsikt om saker och ting så länge man berättar hur man resonerar och kan styrka vad man påstår. Därför är det relativt riskfritt med en "går det så går det" i sådana här fall.
 
räknas det inte som uppenbart felaktig om man drar av för saker man inte har direkt rätt till och utöver det har man blivit informerad om det?
 
Bevisa att det var uppsåt och inte feltolkning av glad amatör med drömmar och förhoppningar...
 
:) eftersom en mäklare gör deklarationen vid försäljningen så talar man oxå om vad som gäller. då är det svårt att krypa ur. men säljer man privat så kan det bli lite fel i deklarationen..
 
Jag har aldrig haft en mäklare som "gjort deklarationen åt mig". Vid min allra första affär bad jag få hjälp med underlaget men nog skriver jag in allt själv ändå. Det är ju ändå jag själv i slutändan som ansvarar för mina uppgifter.
 
storken skrev:
:) eftersom en mäklare gör deklarationen vid försäljningen så talar man oxå om vad som gäller. då är det svårt att krypa ur. men säljer man privat så kan det bli lite fel i deklarationen..
Vilken deklaration då? Förstår inte vad du menar.
 
ja du ser det skiljer ändå mellan mäklaren och mäklaren.

att göra en k5 alt k6 är en självklarhet i mina ögon. det är ju kapitalvinst/förlust och det rör försäljningen vilket mäklaren skall hjälpa till med. oftast bokar man möte där kunderna har samlat på alla kvitto osv och så fyller man in det tillsammans. då finns det utrymmet att just prata skatt konsekvenser och avdragsmöjligheter. eller uppskov osv..

jag brukar tom göra en enklare netto kalkyl på första besöket så att man som kund får en fingervisning om vad som komma skall.
 
Skojar du eller?
Hur blir det då? Om skattemyndigheten underkänner avdraget tycker kunden då att mäklaren har något ansvar för vad som tas upp?
Ska ju bli intressant att se om min mäklare vill gå igenom våra kvitton genererade under fyra år och avgöra vad som är underhåll resp förbättring.
 
Det kanske är för att mäklarna har så lite att göra där under mars-maj som gör att de alla sitter uppbokade i möten med förra årets kunder och går igenom försäljningar...:rolleyes:

Seriöst dock så inte fan bokar man in ett möte och tar med alla sina papper, man ringer mäklaren om det är nåt man är osäker på!
 
det är så här:

20 januari kommer nya blanketter samt våra system är uppdaterade med ev förändringar.
månadsskifte där brukar man boka upp kunderna och precis så gå igenom år för år. man brukar i och för sig skicka en blankett där kunder går igenom det mesta själ hemma, men man bokar ett möte och gör i ordning en k5 eller k6, talar om vilket konto pengar skall sättas in på och tittar på uppskov om det är bra att göra eller inte.

det är den skatteskyldige som har ansvar för deklaration.

så fungerar det! sen finns det många som inte kan deklarera och försöker komma undan, speciellt unga och gamla mäklare. men det skall vi hjälpa till med.
 
Jaha, har aldrig hört talas om det tidigare iaf...
Menar du att det skulle ingå i arvodet eller är det en sådan tjänst som mäklaren kan sälja?
 
ingår. har inte hört någon kollega som säger annat. alla har tom skattekurser varje år när det börjar dra ihop sig så att mäklarna skall vara pålästa.

man måste göra uträkning innan den 12/2 (eller där omkring) eftersom kvarskatt på över 20 kilopix tillkommer en ränta (rätt lågt, ökar efter 1/5 och sedan ökar igen i augusti nån gång om man trilskas med skatteverket och inte vill betala in)
det är därför man bör göra uträkningen så tidigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.