Vi har ett gammalt 20-tals hus som vi har renoverat i 4 år. Det mesta av arbete har gjorts i källaren:
- Utvändig dränering med Isodrän och dräneringsrör
- Utgrävning av källarglov ned till underkant grund samt fyllning med cellplastplattor (20 cm) (la inte ner några dräneringsrör invändigt :( )
- Gjutning av platta med golvvärme (ca 10 cm)
- Putsning av väggar samt målning (stoSilco)
- Har lagt kalkstensgolv i hela källaren
- Mekanisk ventilation (kanalfläkt)
- Pågår: byggnation av badrum med bastu

Källaren har varit snustorr ända fram till ett kraftig regn för ca tre veckor sedan. På flera ställen har källarväggarna blivit jätteblöta ca en halvmeter upp från golv (ca 80 cm upp från nederkant grund). På grund av vätan har vi fått kraftiga saltutfällningar vilket förstör färgen. Kalkstenen har blivit förstörd längs källarväggen på grund av det salthaltiga fukten/vattnet från cementen.

Vad kan jag göra för att minska problemet till en rimlig nivå. Ska bara använda källaren till tvättstuga, förråd samt badrum. Trist om färgen/putsen och golvet ska bli helt förstört efter bara ett par år

Mina egna ideer:
- Plattläggning runt huset med bortförsel av ytvatten
- Gräva djupa pumpgropar vid husgrunden på ett eller två ställen för att hantera höjning av grundvattennivån vid kraftigt regn

Är tacksam för alla förslag / erfarenheter.
 
Lite bilder:
 
  • bild-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild-3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ser det ut på utsidan? Lutar marken från huset? Var tar takvattnet vägen?
 
Takvattnet är kopplat till dagvattenledningen så det borde inte vara nått problem. Huset är byggt i en flack sluttning (ca 1 meter fall på 10 meter. Marken lutar inte in mot huset på något ställe men för det mesta är det vågrätt. Detta går att förbättra. Kan det ha så stor påverkan? Då borde plattläggning med fall från husgrund samt bortförsel av ytvattnet lösa alla problem.
 
Om det inte är ditt eget vatten från taket och inte ytvatten på marken då är det ju iprincip bara vatten i marken som är kvar. Kan det vara så att det rinner vatten i marken utmed sluttningen? Då skulle det kanske hjälpa med en dränering ovanför huset en bit ner i marken.
 
Har du någon brunn på dräneringen så du kan se vattennivån? Vad återfylldes det med utanför din isodrän? Vad består grundmuren av?
 
Hur ser det ut runt dräneringsrören, hur mycket markduk är det runt och hur djupt under sulan ligger de?
 
Det kan bero lite på ytvatten eftersom markfall från huset kan förbättras, men jag tror att en del av vattnet kommer från området ovanför vårt hus, eftersom vi bor längst ner på en svag sluttning. Jag har tittat i brunnen och vattennivån i brunnen ligger strax under dräneringsröret. Dräneringsröret ligger precis under grundsulan och ligger i en grusbädd med markduk runt. Den gamla lerjorden användes som återfyllnad förutom längs med en av hussidorna där packat grus användes.

Dräneringsslang ovanför huset låter intressant. Skulle det kunna stoppa vatten som kommer från sluttningen? Borde vara mer effektivt än att gräva en djup pumpgrop, eller? Frågan är varför detta skulle funka bättre än den dränerinsslang som ligger längs med husgrunden idag?
 
Såg att det fanns en fråga angående grundmuren... Grundmuren är från 20-talet och består av någon slags betong av sämre kvalitet. Muren är ca 40 cm bred. Troligtvis så har den en ganska kraftig kapillärkraft eftersom det är endast fuktigt kring grundmuren samt hjärtväggar och inte på golvet mitt i rum.
 
Om du har isolerat under din nya platta så kommer den cellplasten med största sannolikhet vara tillräckligt kapilärbrytande för att ditt fukttillskott ska komma från grundmuren. Om det är vanlig betong är det i alla fall bättre än lättbetong som suger vatten som en svamp men om grundmuren nu permanent står i vatten (vilket jag antar om grundvattennivån är i jämnhöjd med underkant dränrör) så suger den nog en hel del.

Både dränering en bit från huset mot sluttningen och pumpgrop bygger väl på att dina massor mellan husets dränering och vad du nu gräver släpper genom tillräckligt mycket för att sänka grundvattennivån/vattennivån.

Om du har har djup i din brunn dit dräneringen går så kan du ju alltid testa att ordna en pump där som pumpar bort vattnet allt eftersom det leds dit
 
Massorna består av kompakt lerjord så jag antar att den inte släpper igenom så mycket. Tanken var att stoppa vattnet som kommer ovanifrån mha en djupt lagd dräneringsslang. Ytvatten runt huset skulle jag kunna lösa med plattläggning, eller?
 
Du kan göra en avskärande dränering utformad som ett täckdike för att ta hand om vattnet från slänten, som beskrivs ovan. Hur effektivt det är beror på hur jordlagren ser ut.

Men jag tänkte på en annan grej, hur är kapaciteten på dräneringen bort från huset? Alltså ledningen från din dränering och ut i gatan eller diket eller vart nu vattnet tar vägen? Det kan vara idé att se över kapaciteten där. Ev, kan den förstärkas med pump med nivåvakt som slår till när din vanliga bortledning inte pallar med.
 
Det kan ju vara så att dräneringen blev vattenfylld när det regnade kraftigt. Vart tar vattnet från dräneringen vägen? Om du har egen stenkista så kan den ha blivit fylld tillfälligt under regnvädret. Om den är kopplad till kommunalt dagvatten så kan även de ledningarna ha blivit helt fyllda vid ett kraftigt regnväder.
 
  • Gilla
fredj721
  • Laddar…
Dräneringen är kopplad till det kommunala avloppet och takvattnet är kopplat till dagvattenledningen, men jag har funderat på om det här kan vara ett problem. Grannen som bor snett nedanför mig har haft problem med att vatten kommer in i källaren via avlopp.

Om man kopplar till en pump med nivåvakt. Ska man bara pumpa bort vattnet en bit från huset?

En annan tanke är om dräneringen helt enkelt ligger för högt och måste sänkas. Är det möjligt att reklamera detta?
Har haft dräneringsfirman här, men dom säger att dräneringen funkar och att det är nått annat som är problemet:S
 
Vilken färg tål fukt och ev saltutfällning bäst?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.