Vi renoverade kök och badrum för 2 år sedan och fick därefter en del luktproblem.

I badrummet luktar det endast ur handfatet (alltså där bottenventilen sitter och vattnet rinner ner). Det luktar bara medan det rinner ner vatten lite sakta.

I köket är det värre. Där luktar det också ur vasken, allstå där det rinner ner vatten. Det luktar ibland när det bara står tomt men alltid mer om vattenkranen står på och det rinner ner vatten. Typ om man står och skalar potatis och har vattnet på lite grann. Då luktar det skunk.
Och när diskmaskinen går, då luktar det urk ur vasken.
Det luktar mycket mindre om vi stänger proppen i botten på vasken och fyller den lite med vatten.


Vi bor i bostadsrätt och föreningen har bekostat att en firma varit här och spolat stammarna och konstaterat att det inte var där felet låg, att det var rent i rören.
Firman kunde konstatera att det är ett kraftigt undertryck i lägenheten ventilationsmässigt. Det sugs ut luft alldeles för mycket utan att det kommer in så mycket.
De tyckte att problemet med lukt när diskmaskinen går och vatten rinner ner kunde kanske förklaras med undertrycket och rekommenderade oss att ta hit en ventilationsfrima.


Men nu vill inte bostadsrättsföreningen utreda vidare utan menar på att detta ligger på vårt ansvar.

Jag är lite fundersam till hur detta har uppstått och vad det beror på eftersom det inte luktade innan renoveringen..
De hanverkarna som gjorde köket var en bluffochbåg firma fick vi veta och har gått upp i rök.

Firman som gjorde badrummet har varit här och tittat i badrummet men hittar inga fel,förutom att de håller med om undertrycket då det blåser in i avloppsrören.

Jag undrar:

Har någon en idé om vad lukten beror på? Att det luktar ur vask och handfat, men främst i köket, speciellt när vatten rinner ner och när diskmaskinen är igång?
Avloppsstammar och rör är spolade och vattenlås rengjorda..


Kan något vid renoveringen åstadkommit dessa luktproblem?
Och isåfall vad?


Snälla snälla hjälp!!
 
Luktar det lika illa om du har fönsterna öppna, så att du eliminerar undertrycket något?
 
Tjoa skrev:
Luktar det lika illa om du har fönsterna öppna, så att du eliminerar undertrycket något?
Jag tycker att det luktar kanske lite mindre.. men dock försvinner inte lukten helt..
Däremot blir det ju lättare att öppna ytterörren och det blåser inte in i avloppsrören om yttterdörr eller fönster är öppna..
Men det luktar dock fortfarande i vasken när vatten rinner ner eller diskmaskinen är igång.
 
Har det gjorts någon OVK (Obligatorisk Ventilations Kontroll)?
Borde va gjort, åtminstone i samband med energideklarationen.

Finns det några friskluftsventiler i lägenheten?
 
FrittDrag_II skrev:
Har det gjorts någon OVK (Obligatorisk Ventilations Kontroll)?
Borde va gjort, åtminstone i samband med energideklarationen.

Finns det några friskluftsventiler i lägenheten?
OVK? Vad exakt gör man i en sådan..?
Vi bor i bostadsrätts radhus/lägenhet...
Det var någon ventilationsfirma här och dammsög de där ventilerna som är runda och sitter uppe på några väggar.
Sen har vi en värmepanna som någon varit här och servat..

Friskluftsventiler - om det är de som sitter högst upp i fönstren som en luftspalt som man kan öppna och stänga så har vi det i två rum. Dock inte i köket.
 
Ventilationen är i högsta grad föreningens ansvar.

Ett för kraftigt undertryck är heller inte speciellt svårt att åtgärda. Det är bara att justera ner varvtalet lite, på de takfläktar som ni är kopplade till. Två luftspalter i två rum är dessutom alldeles för lite som tilluft, men nya tilluftsspalter i fönsterkarmarna kan ni själva enkelt komplettera med.
 
Är verkligen vattenlåsen i köket korrekt monterade? Det ska ju till ett rejält undertryck för att suga dem tomma på vatten. Kolla att ev breddavlopp från vasken är kopplade "på rätt" sida om vattenlåsen.
Jag hade en "seriös" firma som byggde om mitt kök när jag bodde i lgh, men rörisen lyckades ändå "glömma" vattenlåsen. Eller så var det en hämnd för att jag hade synpunketer på hans val av duschblandare och rördragning i badrummet ;-) I ditt fall verkar det ju finnas vattenlås, men från är om de sitter så att alla avlopp passerar dem.

Det är inte heller så att det är otätt ut mot stammarna vid anslutningen mellan röret från vasken och avlopet i golvet/väggen? Anslutningen i golvet eller väggen måste vara tät annars kan lukt komma in den vägen.

Bor ni på någon av de lägre våningarna i huset kan det vara så att era vattenlås sugs tomma när lägenheter högre upp spolar ut vatten. I detta fall kan man sätta vacuumventiler på dina avlopp.
 
Raceman skrev:
Ventilationen är i högsta grad föreningens ansvar.

Ett för kraftigt undertryck är heller inte speciellt svårt att åtgärda. Det är bara att justera ner varvtalet lite, på de takfläktar som ni är kopplade till. Två luftspalter i två rum är dessutom alldeles för lite som tilluft, men nya tilluftsspalter i fönsterkarmarna kan ni själva enkelt komplettera med.
Takfläktar.. undrar om vi har det?
Tror inte det..?
Vi har en tre rummare på 75 kvadrat. Sammanlagt har vi 4 st sånna där ventiler som suger ut luft högst upp på väggarna.
Och sammanlagt 3 st luftspalter i fönstren. Ingen i köket dock.

Undertrycket är så kraftigt att det blåser starkt in i avloppsrören om man tar bort vattenlås och rör och känner vid golvet. Och det är som sagt trögt att öppna ytterdörren om alla fönster är stängda men luftspalterna öppna på max.

Det som är lite märkligt ändå är att det luktade nästan aldrig innan renoveringen utan bara efter.. Och vad jag vet så ska de inte gjort någon skillnad i ventilationen..
Så undertrycket måste alltid varit lågt?
Eller kan de trasslat till det så att blivit undertryck?
Eller kan det vara så att det alltid varit undertryck men att det inte är där luktproblemet ligger?
Och låter det rimligt att det är undertrycket som orskar lukt just när man spolar ner vatten i avloppen och kör diskmaskinen?


Uräskta alla frågor men jag kan verkligen inget om det här men har börjat bli lätt deprimerad efter att lagt ner massa pengar på renovering och då uppstår luktproblem efter...
 
Patrick E skrev:
Är verkligen vattenlåsen i köket korrekt monterade? Det ska ju till ett rejält undertryck för att suga dem tomma på vatten. Kolla att ev breddavlopp från vasken är kopplade "på rätt" sida om vattenlåsen.
Jag hade en "seriös" firma som byggde om mitt kök när jag bodde i lgh, men rörisen lyckades ändå "glömma" vattenlåsen. Eller så var det en hämnd för att jag hade synpunketer på hans val av duschblandare och rördragning i badrummet ;-) I ditt fall verkar det ju finnas vattenlås, men från är om de sitter så att alla avlopp passerar dem.

Det är inte heller så att det är otätt ut mot stammarna vid anslutningen mellan röret från vasken och avlopet i golvet/väggen? Anslutningen i golvet eller väggen måste vara tät annars kan lukt komma in den vägen.

Bor ni på någon av de lägre våningarna i huset kan det vara så att era vattenlås sugs tomma när lägenheter högre upp spolar ut vatten. I detta fall kan man sätta vacuumventiler på dina avlopp.
Tja, det var ju riktiga loosers som gjorde köket visade det sig..
De gjorde badrummet också och det var så katastrofalt fel visade det sig på besiktningen att vi fick pengarna tillbaka och en annan firma fick göra om det.
Köket hade vi tyvärr inte samma lycka med att få pengarna tillbaka för och nu har firman gått upp i rök.

Jag kan inget om rörkopplingar alls.
Jag ser att det sitter ett vattenlås där och att det är lite olika slangar.

Vi bor på nedre våningen av två..
Men eftersom lukten uppstår när vi kör diskmaskinen och när vi spolar ner vatten i avloppet så tror jag inte att det beror på vad de där uppe gör,..?

Vacuumventiler.. undrar om vi hade det innan renoveringen...

Om det skulle vara så som du skrev, otätt ut mot stammarna vid anslutningen mellan röret från vasken och avlopet i golvet/väggen? Anslutningen i golvet eller väggen måste vara tät annars kan lukt komma in den vägen. Kan det orsaka att det luktar från bottenventilen (alltså där vattnet rinner ner i vasken) och just vid de tillfällena som man spolar ner vatten eller kör diskmaskinen?

Undrar vad det kostar att ta hit en annan firma för att bara kolla på rördragningen och ev dra om...
 
Och en sak till som är märklig är att innan renovering hade vi en annan diskmaskin och hade aldrig problem att få ren disken.
Efter renoveringen fick vi ny diskmaskin och har helt plötsligt problem med en vit sträv beläggning på disken.
Det blir bättre om vi har citronsyra i diskmaskinen..

Låter som en kalkavlagring men är märkligt då vi har mjukt vatten och aldrig har haft problem med detta tidigare 4 år vi bott här...

Kan detta ha med lukten att göra tro?

Jag menar, det luktar ju mer när vi kör diskmaskinen..
Jag tänker om det är någon felkoppling i rören på något vis...
 
Den gråa långa slangen längst till vänster på bilden som kommer ut från skåpet kommer alltså från diskmaskinen,
Den vita är breddavloppet..
Diskmaskinsslangen går alltså in precis där breddavloppet går in också. Fast på olika sidor om det röret som går i mitten..

Och de två stora gråa runda är alltså de som kommer från de två köksvaskarna där vattnet rinner ner..


Nu fnissar ni säkert åt min roliga beskrivning..men jag är verkligen usel på sånnt här men vill ha hjälp..
 
  • IMG_3453.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3454.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om vi börjar med diskmaskinen så är diskmaskinsavloppet fel monterat (riktiga klåpare som gjort detta). Avloppet ska anslutas till röret som pekar rakt upp på den sista bilden, (ovanför nuvarande anslutning och som ingenting är monterat på idag). Problemet är att om du tar bort slangen från nuvarande anslutning har du ett hål rakt in i röret, emellertid pluggar du lätt igen denna med en gummikork.

Angående själva disken så kan beläggningar uppstå om man har ställt in maskinen fel eller om man använder fel diskmedel/tabletter eller om dikmedlet är feldoserat. Det har inte med lukten att göra.

Om vi sedan tar undertrycket i lägenheten, (vilket ju är ganska kraftigt på din beskrivning) så åstakomms detta genom att luft sugs ut genom frånluftsventilerna. Detta kan inte åstakommas om ni inte har fläktar monterade någonstans, troligtvis på taket. För att trycket ska bli neutralt måste det i lägenheten komma in lika mycket luft som det försvinner. Denna luft tas genom springor, tilluftsventiler eller genom avloppet.

När du inte spolar i vasken ser tyngden av vattnet i vattenlåset till att det är tätt därifrån, men när du spolar bildas virvlar och bubblor vilka gör att luft från avloppet har möjlighet att tränga förbi uppåt, och eftersom du har ett karftigt undertryck i lägenheten är det just det som sker.

Du bör också kontrollera avluftningen av avloppen. Om det är korrekt gjort vid husets uppförande så skall det finnas en förlängning av huvudstammen som mynnar på taket.
 
Redigerat:
Raceman skrev:
Om vi börjar med diskmaskinen så är diskmaskinsavloppet fel monterat (riktiga klåpare som gjort detta). Avloppet ska anslutas till röret som pekar rakt upp på den sista bilden, (ovanför nuvarande anslutning och som ingenting är monterat på idag). Problemet är att om du tar bort slangen från nuvarande anslutning har du ett hål rakt in i röret, emellertid pluggar du lätt igen denna med en gummikork.

Angående själva disken så kan beläggningar uppstå om man har ställt in maskinen fel eller om man använder fel diskmedel/tabletter eller om dikmedlet är feldoserat. Det har inte med lukten att göra.

Om vi sedan tar undertrycket i lägenheten, (vilket ju är ganska kraftigt på din beskrivning) så åstakomms detta genom att luft sugs ut genom frånluftsventilerna. Detta kan inte åstakommas om ni inte har fläktar monterade någonstans, troligtvis på taket. För att trycket ska bli neutralt måste det i lägenheten komma in lika mycket luft som det försvinner. Denna luft tas genom springor, tilluftsventiler eller genom avloppet.

När du inte spolar i vasken ser tyngden av vattnet i vattenlåset till att det är tätt därifrån, men när du spolar bildas virvlar och bubblor vilka gör att luft från avloppet har möjlighet att tränga förbi uppåt, och eftersom du har ett karftigt undertryck i lägenheten är det just det som sker.

Du bör också kontrollera avluftningen av avloppen. Om det är korrekt gjort vid husets uppförande så skall det finnas en förlängning av huvudstammen som mynnar på taket.
Tack snälla för svaret!
Hoppas det är okej med några följdfrågor?

Borde jag ta hit en vvsare eller rörmockare som köper nytt vattenlås och slangar och gör om hela skiten? Kanske är säkrast?

Kan något luktproblem försvinna tror du om man monterar om diskmaskinsslangen?

Det skumma med beläggningen på disken är att vi alltid använt samma diskmedel, det var bara det att efter renovering och omdragning av dessa rör så uppstod beläggningsproblemet..
Jag hade någon egen teori att eftersom diskmaskinsslangen är kopplad fel så blir det något trassel med sköljning osv och därför åker diskvattnet tillbaka in i maskinen och det är maskindiskmedel som är den där beläggningen?

Så du säger alltså att vi har fläktar på taket med all sannolikhet. DÅ litar jag på dig ;)
Och kan man alltså lösa detta genom med undertryck genom att ändra varvtal på dessa?

Det låter väldigt logikst som du säger om undertryck och spola i kranarna och att luft tränger upp.
Vi hade som sagt en firma här för två månader sedan som tittade på vårt problem, dock inte rörkopplingar utan mer avloppsrören. De spolade rören och konstaterade undertryck men sa inget om hur det skulle åtgärdas.
De sa bara att det är undertryck och att vi måste få in mer luft. Det märkliga dock är att även nu när vi har öppna dörrar och fönster på sommaren så luktar det ändå när vi spolar vatten. De hävdade att om vi öppnar dörrar så kommer detta försvinna, vilket är felaktigt.

Och slutligen, vi hade ju aldrig luktproblem innan renoveringen.. Och jag undrar alltså - kan våra klåpare till hantverkare lyckats sabba något så att det här med undertryck uppstod i samband med renoveringen och därmed lukten?

Vi bor ju i bostadsrätt och har felanmält detta. Men styrelsen vill inte åtgärda då de hävdar att detta ligger på bostadsrättsinnehavaren...
 
Det är byggnadsägaren som ansvarar för att OVK blir utförd och att gällande föreskrifter följs. D v s att ventilationen är ok.
Enligt vad jag kan utläsa mellan raderna i tråden, så har lägenheten vanlig frånluftsventilation.
Under en OVK kontrolleras då bl a:
Luftflöden, genom mätning.
Uteluftsventiler.
Att kanalsystemet inte är förorenat.
Fläktarnas funktion och kondition.

Ett intyg skall finnas att OVK är utförd, på väl synlig plats t ex i trapphus.

Det låter onekligen som att ert problem kan bero på att ni har för höga frånluftsflöden, eller för lite uteluft.
Om ni öppnar dörren till trapphuset någon cm; känner ni drag i springan?
Fungerar uteluftsventilerna i fönstren? Hur många ventiler har ni, och hur breda är de?
 
Pelle-Pelle skrev:
Det är byggnadsägaren som ansvarar för att OVK blir utförd och att gällande föreskrifter följs. D v s att ventilationen är ok.
Enligt vad jag kan utläsa mellan raderna i tråden, så har lägenheten vanlig frånluftsventilation.
Under en OVK kontrolleras då bl a:
Luftflöden, genom mätning.
Uteluftsventiler.
Att kanalsystemet inte är förorenat.
Fläktarnas funktion och kondition.

Ett intyg skall finnas att OVK är utförd, på väl synlig plats t ex i trapphus.

Det låter onekligen som att ert problem kan bero på att ni har för höga frånluftsflöden, eller för lite uteluft.
Om ni öppnar dörren till trapphuset någon cm; känner ni drag i springan?
Fungerar uteluftsventilerna i fönstren? Hur många ventiler har ni, och hur breda är de?
Jag misstänker att en sådan här OVK var det den här firman gjorde som var här och dammsög ur alla fläktrör.

Vi bor i bostadsrättsradhuslägenheter och har inget trapphus. Vi har en tre rummare på ett plan i markplan, så när vi öppnar ytterdörren kommer vi ut på altanen och inte i ett trapphus.

Det är väldigt trögt att öppna ytterdörren om alla fönster är stängda. Öppnar man ett fönster blir det betydligt lättare, vilket firman menar på att visar att det är undertryck,.

Frågan är bara om luktproblemet kan komma sig av undertrycket och isåfall varför det aldrig luktade innan renoveringen...

Vi har 4 st ventiler som suger ur luft + köksfläkten då..
Sen har vi 3 st luftspalter ca 1,5 dm breda. Dock ingen i köket utan det är i sovrum och v-rum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.