Hej,

Vi har precis köpt en bostadsrätt och kommit till den bittra insikten att det luktar rätt kraftigt avlopp inne på toaletten. Det luktar även lite i köket.
Så här luktade det INTE när det var visning. Har säljaren upplysningsplikt om en sån här sak eller skall man upptäcka det själv?... trots att Notar fliktigt verkar ha vädrat ut allt illaluktande innan visningen började.

Nästa fråga är vad man gör åt det. Det verkar inte vara något så enkelt som skit i rören inne i min lägenhet. Om det ligger utanför min lägenhet är det då bostadsrättsföreningens ansvar att göra något åt det?

Tack för kloka svar!
 
Upplysningsplikt tror jag att du kan glömma, dels är det väldigt luddigt vad man kan vara skyldig att upplysa om, dels så kan säljarn neka till att ha känt lukten. Allt från att han/hon alltid hade parfymluktande saker som dolde lukten, till att det måste ha hänt något efter att de flyttade ut.

Dte viktigaste måste vara att ta reda på var lukten kommer ifrån. Det mest uppenbara är ju om det finns en golvbrunn eller annat med vattenlås som du inte använder så ofta. Vattenlåset kan då ha torkat ut. Nästa är att kontrollera om det finns några läckor ex. vid toalettens avloppsanslutning som det kan komma ut lukt från.

Ett vanligt skäl till dålig lukt är om dte är problem med husets avloppssystem så att det bubblar upp vatten i ditt vattenlås när någon spolar någonannan stans. I så fall är det föreningens ansvar att åtgärda.
 
Redigerat:
När jag flyttade in i min lägenhet luktade det illa i badrummet. När jag spolade i golvbrunnen försvann lukten men dagen efter var den tillbaka igen. Efter att ha lyft bort badkaret gick det att komma åt golvbrunnen och där nere låg en samling med hår som gott och väl skulle räcka till en peruk. Äckligt som tusan men lukten försvann med håret! :)
 
VId flyttstädningen glömmer många rensa bort gammalt hårbortagningsmedel - och tro mig - det luktar avlopp om sånt., så ta isär allt du kan och gör rent!

Dåligt med vatten i vattenlåset kan förresten också vara en anledning - men det försvinner första gången du använder det avloppet.
 
hempularen skrev:
Upplysningsplikt tror jag att du kan glömma, dels är det väldigt luddigt vad man kan vara skyldig att upplysa om, dels så kan säljarn neka till att ha känt lukten. Allt från att han/hon alltid hade parfymluktande saker som dolde lukten, till att det måste ha hänt något efter att de flyttade ut.

Dte viktigaste måste vara att ta reda på var lukten kommer ifrån. Det mest uppenbara är ju om det finns en golvbrunn eller annat med vattenlås som du inte använder så ofta. Vattenlåset kan då ha torkat ut. Nästa är att kontrollera om det finns några läckor ex. vid toalettens avloppsanslutning som det kan komma ut lukt från.

Ett vanligt skäl till dålig lukt är om dte är problem med husets avloppssystem så att det bubblar upp vatten i ditt vattenlås när någon spolar någonannan stans. I så fall är det föreningens ansvar att åtgärda.
EN gammal tråd men hoppas på svar ändå från hempaluren ;)

Vi har problem med lukt i kök från vasken. Det luktar bara i köket och runt vasken..
Vi har haft en firma här som spolat avloppsstammarna och kunde konstatera att det inte var här felet låg utan troligtvis är det ventilationen då det är ett kraftigt undertryck i lägenheten som är konstaterat, tex genom att ytterdörren är jättetrög att öppna om alla fönster är stängda men öppnar vi ett fönster går den jättelätt att öppna. Samt att det blåser kraftigt in i avloppsrören..

Undrar om detta undertryck kan påverkar sådana luftbubblor du pratar om? Att det bubblar upp, tex om diskmaskinen är igång så luktar det skunk i vasken i köket...?

Och kan detta uppstå efter en renovering?
Och är det ändå föreningens ansvar att lösa?
 
Om det bubblar i vattenlåset, betyder det att avluftningen fungerar ej. Och detta skall föreningen åtgärda! Det är inget du kan göra själv.
 
kamilenski skrev:
Om det bubblar i vattenlåset, betyder det att avluftningen fungerar ej. Och detta skall föreningen åtgärda! Det är inget du kan göra själv.
Hur vet jag om det bubblar i vattenlåset?

Det jag vet är att luktar avlopp/äckligt ur vårt handfat men framförallt i vasken. Jag vet att det luktar mest när det rinner ner vatten eller när diskmaskinen är igång.
Jag vet att vi har ett undertryck i lägenheten.
och jag vet att vi inte hade sånna här problem innan renoveringen..
 
Hur man kollar det?

När man spolat, ska det inte blåsa från vattenlåset. Undertryck i lägenheten kan tvinga den dåliga luften ur avloppet.
Har man frånluftsventiler måste man ha tilluftsventiler.
Dessa brukar sitta som sep ventiler i ytterväggar eller tunna ventiler vid fönsterna.
Och dessa ska vara öppna!
Kolla det!
 
Är det inte så enkelt att de synliga avloppsrören med vattenlås behöver bytas. Med tiden blir det tjocka geggiga avlagringar som luktar f-n då man spolar varmvatten. Varmvattnet frigör äcklet så det luktar. Jag hade det så i mitt förra hus. Bytte rören under diskbänken o vips så var problemet borta... du skriver att det luktar då det rinner vatten, då är det nog med stor säkerhet det jag skriver ovan
 
largab skrev:
Är det inte så enkelt att de synliga avloppsrören med vattenlås behöver bytas. Med tiden blir det tjocka geggiga avlagringar som luktar f-n då man spolar varmvatten. Varmvattnet frigör äcklet så det luktar. Jag hade det så i mitt förra hus. Bytte rören under diskbänken o vips så var problemet borta... du skriver att det luktar då det rinner vatten, då är det nog med stor säkerhet det jag skriver ovan
Badrum och kök renoverades ju för 2 år sedan och då bytte de nog ut alla vattenlås och rör så det borde ju inte orsaka lukten...
Och dessutom har vi haft spolbil här som rensat rören..
 
kamilenski skrev:
Hur man kollar det?

När man spolat, ska det inte blåsa från vattenlåset. Undertryck i lägenheten kan tvinga den dåliga luften ur avloppet.
Har man frånluftsventiler måste man ha tilluftsventiler.
Dessa brukar sitta som sep ventiler i ytterväggar eller tunna ventiler vid fönsterna.
Och dessa ska vara öppna!
Kolla det!
När man spolat i toaletten eller hur menar du?
Jag känner inte att det blåser när handfatet sitter monterat utan menar att när man tex tar upp vattenlåset i golvbrunnen under badkaret så blåser det jättemycket där. Och samma sak om man plockar bort toastolen så blåser det i golvet där toan går ner..

Om vi öppnar ytterdörren och känner då så blåser det mycket mindre..

Vi har en trea på 75 kvadrat och har 4 st frånluftsventiler (sådana runda högst upp på väggen som det är utsug från).
Och så har vi 3 st tilluftsspalter i fönstren dock ingen i köket. De är alla öppna..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.