Hej allesammans, kul att se ett så aktivt forum om bygg.


Jag skulle verkligen behöva er hjälp och bestämma mig om ett köp. Jag är ganska grön när det gäller renovering och bygg så det finns allt lite risk att jag kanske kommer ta mig lite vatten över huvudet, även då jag har många vänner som är duktiga. Det är som så att jag planer att lägga bud på ett kontor i min hemstad, tanken är att göra om detta kontor till en lägenhet (har fått klartecken av min mäklare att det är ok), ska på visning i veckan och behöver hjälp med frågor.

Problemet är att det inte finns kök och dusch (bara wc), min mäklare skriver att jag som köpare måste stå för att ändra ventilationer (Är detta en hög kostnad?). Hon var också osäker på om det gick att sätta in dusch (om det finns en vattenledning till handfatet borde det väll inte vara några problem?).

Vad är det absolut viktigaste jag skall ta reda på innan ett köp?

Frågor jag tänkt ställa:

Finns det källare i lokalen (bli lättare att dra avlopp)
Är det bärande väggar?
Får jag bygga om lokalen efter egna önskemål?
Finns ett stort rör som går längst väggen där önskat sätta in ett kök, är detta ett avloppsrör?
Är det betonggolv?

Fyll gärna på med frågor och tipps.

Stort tack på förhand!
 
Kolla med byggkontoret i din kommun! Du måste ha bygglov för att bygga om ett kontor till bostad, och jag skulle inte ta mäklarens löfte som en garanti att du får detta.
 
AXS
Får du bo där för kommunen och alla som vill lägga sig i?
Vad är det för grannar, kan vara saker som låter?
Är det okej för ägaren av huset?
 
Vad jag vet så har bara mäklaren hört med bostadsföreningen och det är de som har godkänt.

Tror ni även att jag måste få ok för byggkontoret / kommun etc?
 
AXS
Japp! Vet tex att du inte får bo i butikslokal du hyr.

Ring och kolla, så får du ja eller nej. :)
 
Stort tack för svaren, ska ringa och kolla med bostadsföreningen hur det ligger till.

Skulle dock vilja passa på att ställa lite fler frågor. Vad bör jag ta reda på?
 
AXS
Vatten, avlopp, ventilation och el. Allt om det.

Bärande väggar, kan vara anpassat för kontorslandskap.

Det är väl ganska samma som för vanlig lägenhet annars.
 
Om du får ok från mäklaren så ska det vara tillräckligt, men det kan man ju tyvärr inte lita på, be att få det skriftligt och se vad svaret blir. Men kolla för din egen skull också med byggnadskontoret och brf och se till att få skriftliga svar.

Räkna inte med att mäklaren kan svara på vilka väggar som är bärande.

Utifall du vinner en budgivning så se till att ni är överens om att du ska ha tid på dig för besiktning av lokalen och tid att kontrollera att det är möjligt att ändra till lägenhet innan ni skriver under kontraktet. Kolla också med brf hur det är med hyran, har den annan beräkningsgrund än lägenheterna i huset och hur hanterar man i så fall det i ditt fall.
 
AXS
Med bärande väggar kanske det går att se en del själv, men det är nog sant att mäklaren inte vet.
Om det inte måste ändras i planlösningen är det inget problem.

Och det med avlopp, finns det toalett brukar allt annat lösa sig.
 
jag har byggt om lokaler till lgh...

bygglovet var inte gratis, förvisso ett hus på ca 350kvm totalt och det kostar x:-/kvm om jag förstod det hela rätt, ca 17.000 sen byggde vi 4 lgh då tillkom en lgh avgift för VA på 25000:- / st så vi landade på runt 100.000:- innan vi fick börja.
Sen tillkom en brandskydds.. någonting där tog vi hjälp av en byggtekniker /
Sen tillkommer väl ventilation som ska vara anpassat efter dagens krav... FTX förmodligen
Dragning av ny imkanal till köksfläkt, håltagning i tak och plåtarbete
Nu mer måste man väl även ha en av kommunen utsed Kvalitetsansvarig och kanske även någon typ av försäkring ( färdigställandeförsäkring? inte heller gratis om jag förstått det rätt)

Så räkna med en massa avgifter för att få sätta igång.
Du skriver att det är en Brf... är det lgh ovanför? (svårt med imkanal då kanske)
Räkna med att det finns bärande väggar som du kanske inte kan flytta / växla av
(jag satt många timmar i CAD för att bygga in stolpar i väggar för att få till skaplig planlösning)

Så mitt råd: kolla med byggnadskontoret, kolla med Brf, ta gärna med en välrenomerad byggtekniker för att titta i lugn och ro. Kolla upp avgifter om du har en begränsad budget.

Vill du fortfarande köpa så gör det!! Det är skitkul att se nått man själv ritat växa fram :)
 
Tack för ett kanonsvar Nino,

Dessa kostnader kan ju självklart bli avgörande för mitt köp, så jag ska kolla upp detta med föreningen i morgon.
Vore fruktansvärt kul att få bygga mitt egna, dock är tanken att jag skall gå med vinst då jag säljer om ca 1 år.
Min styrka är att jag kommer att göra det mesta själv och med hjälp av vänner som kan kakla och sätta upp kök (som jag får köpa riktigt billigt, då jag jobbar med kökstillverkning)

Nino den lokal jag vill köpa har stora fönster på plannivå (precis som en affärslokal) hade du likadant? Försöker få mig en bild hur lägenheten kommer ställer sig i pris till ursprungslägenheterna i byggnaden, stora fönster med insikt men samtidigt egen ingång och en unik planlösning.


Vad gick alla kostnader på som du inte kunde utfärda själv? DVS gräva brunn, el, ventiler, rörmokare etc ?
 
hej
nej det är mer en fabriksbyggnad fast för klädtillverkning så det är vanliga fönster fast dom sitter högt, ska lösa det med isolering i golvet, så golvnivån blir ca 10cm högre
det enda jag har tagit hjälp med är el inkoppling (drog alla rör/slangar själv i samråd med elektrikern som skulle koppla in allt) kommer inte ihåg vad det gick på 40000:- /lgh? och endel inkoppling av VA ( drog alla rör och avlopp själv) mest arbete och lite mtr.
har köpt tapeter innerdörrar matta mm i Polen var mycket billigare då iaf är några år sen...
Är inte klar än med alla 4 lgh, 2 är klara men vanligt jobb och familj tar också tid ;)
mitt projekt är mer en pensionsförsäkring, kan nog inte få tillbaka pengarna jag lagt ut vid en försäljning, men jag bor på en mindre ort i norra dalarna
 
Har du bilder på dina två färdiga lägenheter, att bygga om fabriksbyggnad till lägenhet låter riktigt spännände!

Vad tycker du jag borde kolla upp när jag ska på visningen på tisdag?

Saker jag är osäker på (är nybörjare inom renovering) som du kanske kunde hjälpa mig med:

Mäklaren säger att jag måste stå för att anpassa ventilationerna till bostad. (se bild)
Finns ingen dusch i toaletten, är detta ett stort problem / dyrt?
Sätta in brunn dyrt?
Fläkt till köket svårt / dyrt?
Avlopp / vatten till kök? (finns ett stort rör på bilden där jag tänkt ha köket, tro du det är avloppet?)

Stort tack på förhand

56201113457AMa531.jpg

b8201113602AMc86b.jpg
 
Redigerat:
finns det en wc med kalltvatten så är det bara att bila eller såga upp golvet och lägga i nytt avlopp och stänga igen. Är det bara kallvatten så blir det ju vvberedare
Ska du dra avlopp till kök och det är långa sträckor och betong är kanske det enklaste att hyra in en betongsågningsfirma
PMa mig din mail adress så kan jag maila bilder
 
Tycker mer det ser ut som ett ventilationsrör - Knacka på det så vet du. Tunn plåt - Vent. Tjockt järn avlopp.
Ta även en titt under innertaket så det inte gömmer sig överraskningar till andra lägenheter som du inte kan flytta.

Tänk vart du vill ha kök och bad, försök föreställa dig vart vatten och ev avlopp passerar idag - Är det ens möjligt? Källare under skulle ju underlätta för dragning av avlopp och vatten samt el - Men det kräver nog att föreningen godkänner det.

Det är inte ett enkelt ingrepp och föreningen kan nog ha ett och annat att säga om du väljer att göra just VVS samt EL själv eller via bekanta.

Allt går - Men det kan ta tid och kosta en massa pengar... 1 år kan nog vara lite kort tid i mitt tycke för ett sådant projekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.