Hej,

Jag fick bygglov på min fastighet under februari 2008. Pga olika omständigheter så började jag aldrig bygga på fastigheten under dom första två åren men ville inte mista bygglovet varav jag gjorde en bygganmälan samt hade ett byggsamråd i januari 2010 med min kommun innan två års perioden gått ut.
Vid byggsamrådet så ville kommunen ha in en kontrollplan innan jag påbörjade byggnationerna. Jag sa då till dem att jag inte visste när jag tänkte påbörja bygget så då sa dom att jag inte fick börja bygga innan kontrollplanen kom in...
I våras så beslutade jag mig för att inte bygga själv på fastigheten utan istället gå ut med försäljning.
Efter annonsering så gick jag ut med att jag hade ett pågående bygglov på fastigheten, ,men när mina spekulanter ringde till kommunen så hävdar dom att bygglovet inte gäller längre.

Någon som vet hur det ligger till med detta? Gäller inte bygglovet om man gjort en bygganmälan och inte kommit in med kontrollplan och hur lång tid har man iså fall på sig att komma in med kontrollplanen i efterhand? :S

/T
 
Generellt sett ska faktiska arbeten påbörjas före tvåårs perioden gått ut. Det räcker alltså inte med byggsamråd utan du måste börja bygga.

Vad som sen faktiskt är att påbörja ett bygge verkar skilja sig mellan kommunerna. Vissa verkar tycka att det räcker med att börja gräva lite. Andra menar att allt ovanför grund är ett påbörjat bygge.

Byggsamrådet är inte fullbordat innan kommunen fått in alla dokument som de anser ska vara inne. Jag fick komplettera med en hel del dokument efter mitt byggsamråd. Jag fick sedan ett mail och senare ett brev där kommunen godkände byggstart.
 
Vet du var man kan läsa lite mer om exakt hur det skall gå till och vad man har för rättigheter efter det man har gjort bygganmälan... tex, hur lång tid man har på sig att lämna in kontrollplan osv... ? Det jag är ute efter är det mer juridiska där man kan läsa alla regler och tider som gäller för inlämnade papper.

/T
 
Men det är ju relativt enkla regler på den här punkten. Du hade 2 år på dig att börja bygga, det finns ingen regel om att kontrollplanen skall vara inne inom viss tid, men du får inte börja bygga förrän den och andra ev. papper som krävs i samband med samrådsmötet är inne. Så har du inte lämnat in planen och fått den godkänd, så får du inte börja bygga, och går det då mer än 2 år från att bygglovet är beviljat så förfaller bygglovet. Det enda som är litet luddigt är hur mycket man måste bygga för att det skall anses att bygget är påbörjat. I vissa samnahnag har dte räckt med en grop, i andra sammanhnag måste man tydligen ha kommit en bit på grunden. Men har du inte en godkänd kontrollplan så är det enkelt att fastställa att bygget inte är påbörjat.
 
Du är rökt, ditt bygglov existerar inte längre. Sök om gör rätt.
 
japp det är nog så... Urk!
 
Detta rättsfallet har nog nämnts i någon annan tråd men här är vad Kammarrätten i Jönköping beslutade 2009.
Här hade byggnadsarbetet påbörjats för sent.
Bn = Byggnadsnämnden Kr=Kammarrätten
UTDÖMANDE AV VITE.
NÄR SKA EN ÅTGÄRD ANSES PÅBÖRJAD?
KR Jönköping 2009-09-11, mål nr 2726-08.
Bn meddelade bygglov för nybyggnad av bostadshus den 7 december 2004. Bn konstaterade i mars 2007 att byggnadsåtgärderna ännu inte påbörjats och vid vite av 100 000 kr förbjöds att fortsätta byggnadsarbetena. Beslutet överklagades och fråga väcks om det finns laga grund för föreläggandet. KR inhämtade yttrande från Boverket. Boverket hänvisade till prop. 1985/86:1 ”för att den medgivna åtgärden skall anses påbörjad krävs att de egentliga byggnads-, rivnings- eller markarbetena kommit igång. Det räcker alltså inte att förberedande åtgärder vidtas.” KR konstaterar med hjälp av foton att vissa anläggningsåtgärder och markarbeten har utförts före tvåårsfristens utgång. Dessa arbeten måste dock ses som förberedande åtgärder som är nödvändiga innan själva byggnationen kan starta. De egentliga byggnadsarbetena hade ännu inte inletts den 7 december 2006. Åtgärden hade således inte påbörjats inom två år från dagen för beslut om bygglov (jfr 8 kap. 33 § PBL). Föreläggandet är lagligen grundat. Den omständigheten att en definition av begreppet saknas och att det därför finns utrymme för tolkningar utgör enligt KR sådana särskilda skäl att vitet bör jämkas. Det ska jämkas till skäliga 25 000 kr.
 
Det var ju en märklig dom, att sänka vitet löser ju inget, bygget får inte fortsätta oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.