Om man använder fogskum så använder man bara fogskum, inget annat varken på in eller utsida.
 
injonil skrev:
Förutom diffusionsspärren! :)
Även den löses.
 
Mikael_L
Fogskum är inte diffusionstätt, så det löser inte den delen.
Fogskumma först och gör sen ångtätt mellan plasten i väggen och karmen med något på insidan, typ plast, latexfog osv.

Personligen fogskummar jag inte.
-Jag tycker det är ett bedrövligt och kladdigt skit.
-Jag tycker det är trevligt att stå och peta i drevremsa, synd bara att ett så roligt jobb så snabbt tar slut. :)
-För mig som inte verkar vara kapabel att göra hela jobbet färdigt i ett enda svep utan duttar på med ett fönster då och då skulle det gå oförsvarbart många fogskumsflaskor, då dom blir förbrukade genom att torka ihop efter användandet.
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Ja, men den behövs väl inte, det finns ju ingen isolering där.
Du som har hus på Gotland har ju kanske stenhus, men vi andra som har trähus har ju träreglar runt fönsterhålet som vi inte vill ska mögla och ruttna pga av att fukten ska få kondensera där. :cool:
 
brukar stå på tuben om den är öppen.

Försök att undvika skum som inte gör att det inte går att justera karmen efteråt.

Som det skrivits innan många i branschen kör bara med drev och sen plåt,smyg ,foder utvändigt.

Samtidigt så använder sig inte många att plasta in till karmen och tejpar där. allt är också beroende hur tätt huset är från början.
Är det ett hus från tidigt 1900 till 80 talet så finns där inte ordentligt med plast eller felmonterad plast så då är det inte mycket lönt att göra det ångtätt invändigt. OM MAN INTE SKA FIXA PLASTEN SEN.
 
  • Gilla
Tosse
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Fogskum är inte diffusionstätt, så det löser inte den delen.
Fogskumma först och gör sen ångtätt mellan plasten i väggen och karmen med något på insidan, typ plast, latexfog osv.

Personligen fogskummar jag inte.
-Jag tycker det är ett bedrövligt och kladdigt skit.
-Jag tycker det är trevligt att stå och peta i drevremsa, synd bara att ett så roligt jobb så snabbt tar slut. :)
-För mig som inte verkar vara kapabel att göra hela jobbet färdigt i ett enda svep utan duttar på med ett fönster då och då skulle det gå oförsvarbart många fogskumsflaskor, då dom blir förbrukade genom att torka ihop efter användandet.
Du pratar i natthatten:

1. Så här skriver Essve om sitt vanliga skum: "Ersätter mjukfog som diffusionsspärr vid fogdjup på min. 50 mm"
2. Du kan använda en flaska många gånger. Har aldrig haft problem med att en flaska blir obrukbar genom att den torkar ihop. Det är bara att rensa pipen och köra. Enkelt.

Du har dock rätt i att det är kladdigt skit.
 
  • Gilla
Kompiz
  • Laddar…
Mikael_L
MathiasS skrev:
Du pratar i natthatten:
Jaja, det var väl tidigt på morgonen ... :S
 
om man ska använda skum så ska man använda skumpistol ,och eftersom Biltema har för 100 :- så finns det ingen anledning att köpa engångsflaskor. .Likvärdig pistol på tex beijer kostar ca 600:-

med en skumpistol kan du reglera trycket så det inte kommer jätte mycket åt gången och man kan stänga av den och skruva av flaskan och rengöra pistolen.

Men skum är för mig en sista möjlighet vär man ska isolera vid dörrar och fönster
 
kör på pur7 eller pur7plus som kan efterjusteras. det expanderar max 20% och det är med difftätt över 50mm. och kör för guds skull med pickadoll :D

tål visst tillockmed sol. den var ny för mig.
 
Mikael_L skrev:
Jaja, det var väl tidigt på morgonen ... :S
Jomen det duger väl som ursäkt denna gång..... :)
 
Funkar pistolerna bra alltså? Tittade på en på biltema tyckte det var lite onödigt nu när man efter tio år tagit examen i fogskummning. Tycker det går rätt bra att dosera med de enkla munstyckena.

Det största problemet tycker jag är att flaskan måste hållas uppochner. Det har man inte alltid plats för. Är det samma princip när man kör pistol?
 
ja men ergonomin blir bättre än meed engångsflaskorna tack vare handtaget
 
När jag tog ut mina gamla fönster fick jag en matkasse med gamla kläder som snubben innan drevat sina fönster med. Kanske du vill bli vid den påsen? =)
 
injonil skrev:
Förutom diffusionsspärren! :)
Vid 50mm djup på skumningen dvs halva karmtjockleken så har du diffusionstätt.

Såg i efterhand att detta redan var besvarat
 
Redigerat:
Vem tar ansvar för produkter såsom diffusionstät fogskum, fogband etc när tillverkaren klart och tydligt specar i installationen att fogskum ej skall användas? Jag skall montera mina fönster i helgen (visserligen bara två st) efter principen, invändigt foder, fogmassa, bottningslist, mineralull, luftspalt, utvändig foderlist (trä), dvs såsom tillverkaren anger i installationsbeskrivningen.

Men det där fogbandet ni diskuterar, är det sådant expanderande? jag trodde bara det ersatte drevningen, men der ersätter altså bottningslist och mjukfog? Eller det finns kanske olika typer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.