Vi håller på att isolera vårat nybygge och känner av dammet väldigt. Använder Isover och blir irriterade i luftvägarna.. (och så kliar/sticks det lite.. men det är inte lika jobbigt)
Hur skonsamt är detta egentligen? Bör man ha munskydd??
 
Använd ALLTID andningsskydd vid arbete med isolering o gjutprodukter.... Är själv byggare som fuskar med det HOST,HOST :(
 
Munskydd och helst heltäckande kläder när man arbetar med glasfiberull. Läser man produktbladen står detta men bilderna i reklambladet från bygghandeln visar oftast en kvinna i kortärmad topp, inget andningsskydd och oftast utan handskar som isolerar.
 
Vilka konsekvenser blir det om man fuskar? Förutom att man hostar som jag märkt att man gör :(
 
Fuska inte du pajjar andningsorganen....själv brukar jag använda en cigarett eftersom de har filter man andas genom...:D problemet då är att röken inte är helt ofarlig.. så använd rätt skydd.... andningsmask 30-40:- räcker sedan gärna ett blåställ, mössa, handskar o bra kängor/stövlar..... tänk på att ta av er kläderna ute speciellt om det finns barn i närheten i familjen, synd att förstöra dem i förtid..... sedan kliar det en aning:rolleyes:
"byggarn"
 
Mer ingående så kan fiberull orsaka mekanisk irritation i övre luftvägarna,vilket du redan märkt. Dammask mod. 8210 eller högre rekommenderas,även skyddsglasögon vilket jag glömde skriva. fiberullen är ej klassificerbar som cancerframkallande hos människor enligt IARC. Den innehåller Formaldehyd i väldigt låga mängder o det vet vi som är lite äldre vad det var sedan några år tillbaka när det skrevs om "Formaldehyd i maten" allt var nästan oätligt om det var stekt,friterat eller grillat men kokt gick bra... sedan innehåller det låga mängder av Fenol samt Ammoniak... Kan inte svara för vilka produkter som är utan dessa eller inte men det går väl att googla;)
Så isolera på du... men använd skydd.... det känns bättre... det med cigaretten var en liten överdrift från min sida... röker inte när jag jobbar!
 
  • Gilla
Jakob1994
  • Laddar…
Var det inte akrylamid som var så farligt i stekt och grillad mat............."galna chips sjukan".............?
 
När jag isolerar burkar jag ha handskar och långärmat.
Har aldrig märkt problem med andning eller hosta, men då har jag förvisso inte andats in dammet heller och arbetat på sådana ställen och med sådana små mängder att det varit rel. lätt att undvika...

/K
 
Jag tror att det är väldigt olika från person till person hur mycket man "känner av" isolering och andra irriterande ämnen/material.
Det börjar alltid reta i halsen på mig när jag isolerar, stenull eller glasull har ingen roll, hostan kommer som ett brev på posten..................
Däremot så kliar det aldrig särskilt mycket på mig, även det varierar ju ganska mycket mellan olika människor.
Jag anser att man absolut ska använda ett bra andningsskydd när man isolerar, och vid en hel del andra tillfällen också..............:)
Titta i luften när solen lyser in i huset nån gång under isoleringsarbetet, det som glittrar så vackert där, det vill i alla fall inte jag dra in i lungorna.
 
Mikael_L
Mineralull är inte sådär jättefarligt som asbest är. För att vara lungcancerframkallande har sten och glasull för stora fibrer.

Men det är å andra sidan knappast nyttigt heller ;)

Skydda er, men överdriv inte.
Handskar, långärmade kläder, keps och ett sånt där pappersmunskydd känns väl som en lagom nivå. Ev skyddsglasögon. Märker ni inte av någon irritation har ni nog funnit en lämplig skyddsnivå.


Jag känner också retningar i halsen efter några skivor. Är ändå jättedålig på att skydda mig. Jobbade jag proffesionellt (och därmed oftare) med isolering skulle jag nog vara noggrannare, ingen bra idé att paja kroppen av en sådan anledning.
 
Redigerat:
Jan-L skrev:
Var det inte akrylamid som var så farligt i stekt och grillad mat............."galna chips sjukan".............?
Polyakrylamid.

Cips är/var värst.
Om du äter mer än 80kg chips (av den gamla, mer giftiga, sorten) om dagen under många år i sträck ökar risken för vissa sorters cancer med 4-5ggr.

Detta larmet, där man glömde berätta om mängden, publicerades av en ren tillfällighet sex dagar innan livsmedelsverket skulle äska om budget för nästa år.

Klart att det inte finns något sammband, man måste ju upplysa allmänheten om allvarliga faror i vår omvärld.

/ Fredrik (som tror att 80kg chips om dagen, även en enda gång, skulle leda till större problem än 4-5 gånger förhöjd cancerrisk)
 
  • Gilla
lärjungen
  • Laddar…
Har svårt att klara 2 kg........då kan inte dosen bli för hög eller?;)
 
Alla mineralullstillverkare (seriösa) kontrolleras av EUCEB, http://www.euceb.org/

Isover och Paroc är medlemmar
 
Mikael_L skrev:
Mineralull är inte sådär jättefarligt som asbest är. För att vara lungcancerframkallande har sten och glasull för stora fibrer.

Men det är å andra sidan knappast nyttigt heller ;)

Skydda er, men överdriv inte.
Handskar, långärmade kläder, keps och ett sånt där pappersmunskydd känns väl som en lagom nivå. Ev skyddsglasögon. Märker ni inte av någon irritation har ni nog funnit en lämplig skyddsnivå.


Jag känner också retningar i halsen efter några skivor. Är ändå jättedålig på att skydda mig. Jobbade jag proffesionellt (och därmed oftare) med isolering skulle jag nog vara noggrannare, ingen bra idé att paja kroppen av en sådan anledning.
De handskar jag gillar håller inte ute glasfibern (gammal grön från 50-talet).

Vilken typ av skyddshandskar är lämligast?

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
De handskar jag gillar håller inte ute glasfibern (gammal grön från 50-talet).

Vilken typ av skyddshandskar är lämligast?

--- Mats ---
Jag kör med Guide 580mhandske till det mesta, köper dem i 12-pack - Inte känt av isoleringen överhuvudtaget, perfekta handskar till det mesta.

Tänk på att kallvatten hjälper mot kliandet om det går så långt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.