Ska bygga en sittbänk av ikea fläktskåp men då är min fråga hur långt in ska sockellistan sitta? För Benen är ju gjorda efter underskåp som har för-frästa "hål" och de pinnarna
som sitter på benen måste jag ta bort då dessa hål inte finns på fläktskåpen. Men jag
vet inte avståndet(vad ser bra ut??) från sockellist ut till kanten på skåpet???
tacksam för hjälp..
//
M:D
 
Från framkant skåpstomme till plastbenet är det 70mm.
Vad det innebär för hålbilden vet jag inte, men lite får du slita själv ;)
 
man tackar...är det till det runda plast-benet eller in till den rektangulära plaststommen till benet:)?
mvh
M
 
Rektangulära.. :)
(jag skäller normalt på barnen när de pillar lös sockeln på hörnskåpet.. men nu flög ja ur soffan :))
 
Btw så har jag samma tankar, sittbänk/förvaring i hallen av IKEAstommar i hallen.
Återkom gärna med bild på resultatet. :)
 
Man tackar för hjälpen....jo återkommer:)...har ett till problem då jag ska ha utdragslådor och dessa
verkar inte vara anpassade för fläktskåpsluckorna(inga förborrade hål)....så blir till att mäta sig fram där med men mkt mer praktiskt med utdragbara på den höjden...
//
M
 
förresten, gerar du ytterhörnen?
//
M
 
Jo de är gerat, i sockeln alltså.
Skulle väl eg. gjorts om nu, och kanske en ytterhörnlist ditlimmad eller liknande.

Som du säger, sant, fläktskåp/överskåpen är för dörrar, men jag antar de som använder dessa i tex sittmöbel i kök och hall vill ha lådor?
Eller är det nån annan stomme som kommer förberedd med hål för utdrag?
 
stommen har rätt hål men inte luckan..:)...den har bara de stora hålen för gångjärnen...har mailat
ikea om dom har någon borrmall för det. För just denna kombination var monterad på varuhuset med
utdrag men dum som jag var så tittade jag inte på hur luckan var fäst i utdragslådan..
/
M
 
någon som har rationell fullutdragslåda som kan mäta vart borrhålen ska vara på luckan:)?vore bussigt...
//
M
 
Sätter man in lådan i stommen och sedan beslagen i lådan så kan man ju mäta sig fram till var beslagen hamnar på fronten och på så sätt borra på rätt ställe...men var försiktig så du inte borrar genom fronten då du ska ganska djupt för att beslagen ska gå att trycka i fronten...
 
Varför är inte fronten förborrad egentligen?...eller är inga fronter det från Ikea till utdragslådorna?
Jo får nog göra som du säger, mäta mig fram, såg att det verkar gå att justera fronten liite på
ett par ställskruvar i efterhand....
/
M
 
Fredrik: Hur långt in sitter sockeln i ytterhörnen?...7 cm till benet på framsidan men hur långt blir det där det blir ett ytterhörn?:)?
//
M
 
25mm :)
Från sidokant skåpstomme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.