Vi har en gammal gedigen trotjänare i stål som klarar höjder på ca 9-10m, men den är också ett riktigt as att hantera så jag skulle vilja ha en lättare utskjutbar stege på 6-10m.

Brukade låna farsgubbens dito, men den fick följa med huset när dom sålde det i våras.

Så nu är jag lite nyfiken på om det finns några bra och dåliga märken eller om det är samma skrot i allihopa, exempelvis säljer ju byggmax en 6m utskjutbar för 899kr.

Hoppas någon kan ge mig input i ämnet..
 
Har du tittat på teleskopstegar från Wibe eller Wakü?
 
Byggmax Alu-stegar är helt ok i förhållande till priset men när det gäller stabilitet är det inget som slår en gammal stålstege även om de är riktiga as att flytta runt på.

Om du köper en ALU-stege, kontollera att de är typgodkända så får du i alla fall en stege som är testad och klarar det man kan förvänta sig av en stege.

/Mario
 
Fördelen med tex Wibe är att de går att komplettera med breda stöd samt stag för att få en triangelstege - Om dom nu kallas så.

Köpte själv en feting Wibe nu till huset och kan inte säga annat än att den är smutt i jämförelse med stålstegen....
 
Köpte en Wibe på COOPen när vi flyttade till hus för 4år sedan.
Har funkat fint under dessa år och kostade inte skjortan om jag minns rätt.
 
Mario skrev:
Byggmax Alu-stegar är helt ok i förhållande till priset men när det gäller stabilitet är det inget som slår en gammal stålstege även om de är riktiga as att flytta runt på.

Om du köper en ALU-stege, kontollera att de är typgodkända så får du i alla fall en stege som är testad och klarar det man kan förvänta sig av en stege.

/Mario
Det blev en Byggmax stege, typgodkänd, om än med lite annorlunda konstruktion än t.ex en wibe-stege.
Priset avgjorde valet den här gången, annars brukar jag föredra att investera lite mer i prylarna.. :)

Har ju en gammal stålstege med rep, som du säger är den helt suverän. Om man inte behöver hålla på och flytta den varannan minut..
 
Det är otrolig skillnad på stegar altså.. köpte en till stege nu när det närma sig hus målning.. bägge är av Alu.. men vilken vikt skillnad på en billg/dyr.. den dyrare är även stabilare fast den är "mycket" lättare + att man fick med steg fot.
 
johan5588 skrev:
Söker en stege för diversebruk på gården, är Byggmax 8,8m ett ok köp? pris 2395kr

[länk]
Det blev aldrig nåt svar på detta. Synd eftersom jag nu ett par år senare funderar på samma stege. Kanske du Johan eller någon annan nu har erfarenhet av denna? Den har stigit 300 i pris så helt värdelös borde den inte vara. Någon som vet? Eller har förslag på prisvärda alternativ?
 
Jag har faktist köpt mig en sådan stege på byggmax. I och med att jag sålde den förra stegen med huset. Byggmax stegen ser bra ut och känns robust. Har använt den engång ca 7meter upp på väggen. Kändes stabil då också. Var något lättare och resa upp än wibe. Den är värd sitt pris. Enda negativa är att den är in kletad med något fett som gör att händerna blir svarta/gråa.. Men det försvann med bräkleen spray
 
Att smörja in en nästan 9 m lång stege med fett låter annars som ett bra sätt att värja sig mot eventuell kritik. Undrar om någon tagit sig till toppen? Skämt åsido, tack för recensionen, det får nog bli en sån. Synd att det ska kostar 500 för den där foten bara, för den känns ju bra att ha om man ska stå högst upp, vilket jag ska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.