Inför altanbygget har jag kollat upp kostnaden för hyra av jordborr från ex vis Cramo över en helg (ca 20-25 plintar, 1,2 m djupa, 15cm diam, lerig jord), kostnaden visade sig bli ca 1600 kr ink moms och försäkring etc.

Julas bensindrivna jordborr kostar 1995 kr inkl borr 15 cm diam, 1m lång. Med en förlängare på 0,5m blir det 149 kr till och då har man en egen jordborr som man kan använda när det behagar och i värsta fall sälja på blocket och få tillbaka, säg halva kostnaden.

Jag är amatör, har jag tur kommer jag använda borren mer än en gång om året.

Finns det någon som har använt Julas bensindrivna jordborr och är nöjd med den? Handdrivna borrar undanbedes, jag får hjälp endast en helg och allt måste bli klart då.
 
Hyr en borr över helgen du kan inte vara säker att Julas håller en hel helg.
 
Köpte en Jula borr åt min far, den har funkat väldigt bra för honom. Ett antal plint hål för altaner och staketstolpar har det blivit.
 
Tja,
Håller med om att Jula alternativet är lockande. Men hur långt har du till Jula?
Själv köpte jag deras väggslip, som gick sönder. Det var inga problem att byta den, men jag gick miste om 2-3 värdefulla arbetstimmar. Räkna med att reklamationen tar en halvtimme, lägg sedan till restid.
När du är klar, var ska du ställa apparaten?
 
I ditt läge hade jag köpt 'Skurupsborren'! En genial handdriven borr som vaktiskt avverkar riktigt bra!
Borren går att beställa men själv körde jag ut till Börje Gustavsson i skurup och tittade på tillverkningen av borren och alla hans pumpor och rekordamarant.

Det finns förlängningar att köpa som tillbehör så man kan borra djupt!

http://www.skurupsborren.se/
 
Jag köper hellre än hyr, om det inte är traktorer och andra bonderedskap det handlar om.
Håller själv på och handtrallar upp jord för sju stycken 55cm plintar.
Hålen jag gör är ca 50x50, eftersom att jag, i min amatörhjärna räknar med grus, under, runt om och lite topping.

Räcker det med 150mm på diagonalen alltså?
 
  • Gilla
Marvil
  • Laddar…
Jag hade köpt jordborren på jula. Man kan aldrig ha för många bensindrivna prylar.

Sen kan en ny Julagrej självklart krångla, men det kan en hyrmaskin göra också.
 
Gallimatias skrev:
I ditt läge hade jag köpt 'Skurupsborren'! En genial handdriven borr som vaktiskt avverkar riktigt bra!
Borren går att beställa men själv körde jag ut till Börje Gustavsson i skurup och tittade på tillverkningen av borren och alla hans pumpor och rekordamarant.

Det finns förlängningar att köpa som tillbehör så man kan borra djupt!

[länk]
Håller med den är faktiskt skitbra. Skulle göra en stor hundgård och behövde därför gräva 16 st ca 60 cm djupa hål och började med julas jordborr(motorlösa) men lyckades knappt med första hålet så jag slängde skiten. Beställde skurupsborren o körde resterande 15 hål på några timmar inkl återfyllnad o själva plintmonteringen
 
  • Gilla
MayaLisa
  • Laddar…
Drakir skrev:
Jag köper hellre än hyr, om det inte är traktorer och andra bonderedskap det handlar om.
Håller själv på och handtrallar upp jord för sju stycken 55cm plintar.
Hålen jag gör är ca 50x50, eftersom att jag, i min amatörhjärna räknar med grus, under, runt om och lite topping.

Räcker det med 150mm på diagonalen alltså?
Tänkte gjuta själv och då ska det, enligt tidigare diskussioner på forumet räcka med 15cm gjutrör (diametern).

Köper man färdigt är det en annan historia: de har andra mått.
 
  • Gilla
ja2r och 1 till
  • Laddar…
Hyrde en tvåmannajordborr, borrade 21 st 15 cm hål 1-1,2 m djupa på en dag i lerjord, klockrent. Så här i efterhand tror jag inte det hade gått lika smidigt med Julas.
 
  • Gilla
teamlundver
  • Laddar…
Hur fungerar jordborr i stenig jord? Tar det tvärstopp, går borret sönder eller är det bara att ta i lite mer/gasa på?
 
när vi byggde altan så hyrde i jordborr på cramo. Tungt jobb. Men det gick. Hade träningsvärk i kroppen i en vecka tror jag, samt blåsor i händerna. (det var en borr med separat motor med hydralslangar till borrenheten)

Om du har stenig jord så tar det tvärstopp, och om du gasar fullt så har du skapat dig en karusell :)
 
  • Gilla
Mouton2 och 2 till
  • Laddar…
Kan också intyga att det tar stopp, superstopp, helstopp, STOPP. Hyrde lite större jordborr med handtag för två personer när det sattes staketstolpar. Jag var gul och blå både här och där när jag var färdig. Samt att jag fick dubbelkolla så mina armar verkligen satt kvar... Men det var också en helvetes massa hål (200-300st, och jobbet borde ju givetvis egentligen ha gjorts med en traktor/maskinmonterad borr :p )
 
Större stenar (knytnävsstorlek och uppåt?) tar tvärstopp. Fastän vi var två i 80-100 kg klassen så flög vi som vantar. Grova rötter är det samma sak med. Ha gärna spett tillgängligt ifall ifall.
 
Tack för svar, nu kan jag avprenumerera den här tråden. Iaf tills jag flyttar till mindre stenig tomt.
 
  • Gilla
Hakbari
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.