Hej!
vi är igång och projekterar för ett nytt hus och har ett förslag från våra arkitekter med en yttervägg som lutar utåt mad 10 grader.

Det kommer att sitta ganska sparsamt med fönster i denna fasaden men några vill vi ju ha iaf...

Jag tog en kontakt med byggrådgivaren på Beijer som skickade vidare raskt till en kontakt på Elitfönster.
Svaret jag fick där var att samtliga fönster måste monteras i lod, annars gäller inga garantier... q(;^;)p

Självfallet får ju tillverkaren sätta de villkoren de känner är rimliga - men man undrar ju om Elitfönster isf inte levererar takfönster... Förvisso kommer dessa fönster att luta åt andra hållet, men principiellt borde det ju inte vara så stor skillnad - eller? :x

Vet inte riktigt vad jag frågar efter här - men jag skulle uppskatta lite input och reflektioner. Gärna lite referenser om det är någon annan här som gett sig på ett liknande projekt.
 
Hej och välkommen får jag säga!
Det är nog gångjärnen som inte påfrestas för hårt samt att fönstret öppnas/stängs när det lutar. Då trät inte är direkt av något starkare slag som ek eller liknande påfrestar det för mycket.
Ang. takfönster har dessa en helt annan uppsättning av gångjärn.
Du kan inte kombinera och sätta fönstrena rakt och låta smygarna samt foder bli kilformade?
Inte lätt alltid när man har en egen önskan men ska styras av svensk standard.
 
Fasta fönster borde funka, kanske i kompination med härdat glas. Angående Beijer/ elitfönster så prova gå till en mindre handlare som är intresserad av att lösa ditt problem då Beijer inte är kända för att ge vidare bra service.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.