Förr använde man masonit på samma sätt som vi idag använder renoveringsgips, t,ex för att täcka över en spont/pärlspont så att man ska kunna tapetsera eller måla. Hur gör man detta... jag menar, hur fäster man masoniten och hur får man ihop skarvarna? Dom flesta använder ju renoveringsgips, men masonit är ju billigare och lättare att hantera, är det någon stor nackdel jag missat? kan tänka mig att skarvarna är svåra att få ihop...
 
Finns inga fördelar med masonit förutom om du hittar dom billigare. Skarvarna kommer se ut som skit dessutom kommer du aldrig få ytan slät.
 
Masonite rör sig så mycket mer varierande fuktighet. Det blir lätt buckligt. Om du nu skulle få för dig att använda masonite, tänk på att fukta den innan du sätter upp den, så den är maximalt utsvälld.
 
Hade nog inte tänkt använda masonit. Funderade på det ett tag eftersom gips i alla fall inte håller i garaget, men det får nog bli plywood istället. Målad masonit är ganska OK i förråd mm, men jag har bara sett det i äldre hus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.