Har ett hus byggt -67 där det finns golvvärme. Den laddes in när huset byggdes vilket gör att den har några år
på nacken. Den fungerar trots detta. Transformator som används är varm och och låter en massa, jag misstänker att den drar mer ström än den egentligen gör nytta. Min tanke var att byta ut allt till något modernare men att använda mig av värmeslingorna som finns.
Jag undrar om någon kan ge lite synpunkter på om detta skall gå.
Jag fick med huset med en pärm med intressant läsning var av ett brev skrivet om golvvärme installationen.
Det står en hel del saker om installationen men det som rör vilken typ av kabel som ligger i golvet lyder som detta.

'Av handlingarna i ärendet framgår att bly- plastmantlad värmekabel av ITT standards fabrikat, typ SKXP, avses användas. Den indrages i pansarrör, vilket ingjutes i betong. Värmekablarna komma att anslutas till nedsidan av transformatorer med 110V nedspänning.'

/Johan
 
Det verkar mycket troligt att en golvvärmeinstallation från 60-talet drar mer el än den levererar värme till huset. Tyvärr är det inte bara att byta transformator för att förbättra. Den största förlusten går med all säkerhet ut genom det dåligt isolerade golvet. Nyare elektrisk golvvärme har en temperaturprob i golvet så att termostaten kan reglera med ledning av golvets temperatur. En sådan saknas troligen i dit golv.

Vill du spara pengar så stänger du av golvvärmen och glömmer den. Det alternativet skulle jag förmodligen själv välja.
Vill du ha varma golv så låter du den gå så länge den går.
Vill du ha varma golv och minska elförbrukningen lär du få bila upp golvet och göra om det med mer isolering och ny värmekabel. Eller ännu hellre vattenburen golvvärme.

Erik
 
Golvet det gäller är ett hallgolv på övervåningen och det är källare under så isoleringen borde inte vara något problem. Det finns en termostat till systemet så någon form av temp givare borde det finnas. Men om man bortser från värmeförlusten av att köra denna golvvärme skulle det vara möjligt att köpa ny transformator och styrenhet och använda sig av befintliga slingor i golvet.

/Johan
 
Det går givetvis att göra, men frågan är vad du vill vinna på det. En ny transformator kanske låter lite mindre, men den kommer inte vara effektivare. Jag antar att den dessutom står inomhus så att spillvärmen från transformatorn kommer huset till godo. En ny golvvärmetermostat kan fungera genom att bara mäta temperaturen i luften, men det brukar beskrivas som en dålig nödlösning man tar till när golvgivaren gått sönder och man inte kan byta den.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.