Vem har testat detta? Att köra på en uppfart el dyl uppfört med 40mm marksten(40x210x140)? Vi ska testa:)
Vad tror ni? Håller det?
 
Det borde väl mest bero på markens beskaffenhet under stenen. En gång är säkert ingen fara, men blir det ofta kan det bli hjulspår om det är mjukt under.

Erik
 
Jag hörde att den bör knäckas? Imorgon (hoppas jag) ska det kollas!
 
Så små stenar knäcks nog inte. Däremot kan det bli hjulspår så småningom. Det beror dock helt på underlaget.
 
Eld skrev:
Så små stenar knäcks nog inte. Däremot kan det bli hjulspår så småningom. Det beror dock helt på underlaget.
+1 på den!

Se till att ni inte kör i samma hjulspår hela tiden. Parkera bilen på olika ställen. Om det är en infart till ett garage/carport så är underarbetet extremt noggrant. Ytan ska i stort sett vara hård som betong innan plattläggningen görs. Börja med nånting grovt i botten (0-50 eller grövre), sedan ett lager 0-30 eller 0-18 och sist stenmjöl. Vattna, packa, vattna, packa, vattna, packa osv, osv, osv. Min erfarenhet är ett bärlager med sprängsten binder ihop bättre än bärlager med natursten på grund av de vassare kanterna. Se också till att ha ordentliga stödkanter så att plattorna inte kan röra sig ut mot gräsmattan.
 
Hej,
Tänkte höra hur det har gått med detta då jag står i ett liknande projekt just nu men jag har sten som är 45 mm tjocka.
Jag har fått flera olika tips:

1. Naturligtvis det bästa är att gjuta en platta (ca 6 cm) och sedan lägga stenen på denna i cirka 1 cm blöt betong. Väldigt dyrt och jobbigt.
2. Använda sig av torrbruk och göra underarbetet med grovt bärlager, padda m.m. och sedan lägga stenen i 5-6 cm torrbruk. Detta blir en hård yta tillsammans med stenen, ganska dyrt men lite lättare jobb.
3. Göra ett bra underarbete och sedan lägga stenen i stenmjöl, mycket billigare och enkelt jobb.

Vad tror ni, någon som har erfarenhet?
 
Har lagt lite större sten (200*200*40) på uppfarten i två rader direkt på jord. De har legat i 2 år och det är tills nu bara 2 stenar som spruckit. Den ena när jag körde över med en padda för annan stenläggning.
 
Det gick bra. Tot 3 stenar knäcktes. Men inte av bilen! Det var paddan som knäckte dessa.

Så. Det är bara att tutta o köra!
 
Kamilenski, hur gjorde du ditt plattarbete?
Tjockare bärlager i botten och sedan stenmjöl? Eller använde du dig av 2-5? Vilka tjocklekar på de olika lagrerna ungefär.
 
Thenga skrev:
Kamilenski, hur gjorde du ditt plattarbete?
Tjockare bärlager i botten och sedan stenmjöl? Eller använde du dig av 2-5? Vilka tjocklekar på de olika lagrerna ungefär.
Längs nere vanlig grus som hela området ligger på. Den är typ 1-4. Dränerande ca 6m ner. Sen lade man
geoduk och ca 80cm bärlager 0-50. Detta har man "paddat" med en maskin på fötter. Ca 10 ton :)
En grävmaskin.
Sen minsta möjliga 2-4mm. I en tjocklek mellan 20-60 mm. Som vi paddade med Julas minsta vibrator. Tror den väger 57 kg. Vi paddade i flera omgångar. Sen sprutade på vatten. Vila over natten och sen har vi dragit den slätt med rättskiva. Plockade bort rören, återfyllde och på med stenen.
Efter några veckor paddade med Julas lilla maskin igen. Nu blev det fint och slätt.
Och på med fogsand (dock 0-4!). Det sitter som berg.

Regnet har fördärvat lite från sidan. Ca 15 cm. Den sköljde bort lite grus. Men det är inte konstigt. Med ett fall på 1m på 4m!
 
Eld skrev:
Så små stenar knäcks nog inte. Däremot kan det bli hjulspår så småningom. Det beror dock helt på underlaget.
?

Denna storlek finns tjockare som är körbar. Kör man på den tunnare stenen så blir resultatet för underlaget samma som med den tjocka. Det enda som kan skilja är att den tunna stenen knäcks men gör den inte det är allt precis lika bra som om man använt tjockare sten...
 
Tjockare stenar används då de flesta slarvar med underlaget. När man fyller fogar i den tjockare stenen, ökar bärkraften med. Vi har testat att köra in med lastat Vito. Dessa klarar sig! Det bara betyder en sak. Att det går att använda den tunna stenen till uppfarter, bara man packar gruset riktigt. Och lägger den på absolut plan yta.
 
Javisst! Det jag ville få fram var att det inte kan vara större problem med hjulspår med den tunnare stenen jämfört den den som är avsedd att köras på...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.