Hej,

Vi har tänkt bygga ett hus i Stockholm. Vi har fått in lite priser på hus på totalentreprenad och börjar närma oss ett kontrakt.

Priserna diffar mellan olika hustillverkare, och då menar jag inte på "bygsatsen o huset" utna uppskattade kostnader för KA, bygglov mm. Så jag undrar, vilken marginal är rimlig att lägga på ?

Så här ser vår kalkyl ut:

Tomt ink VA och anslut fjärrvärme 2 079 000
Exploatering, dvs pålning o kista 210 000
Bygg 2 805 000
Lagfart 30750
Bygglov 45000
KA 25000 (detta känns lågt??)
Byggström 25000

Någonting som saknas?? Totalt då 5 220 000 ......skall man räkna med 5 500 000??

Utan våra egna tillval förstås, de lägger ju på....

Alla tips tas tacksamt emot!

//Byggis
 
Hej!

Är själv mitt i ett byggande, fast i Örebro, så även jag sitter och vrider och vänder på kalkylen så gott som dagligen, så jag tar några punkter ur den.

Det första jag saknar är kostnaden för pantbrev. Eftersom du bygger helt nytt räknar jag med att nya pantbrev behöver tas ut. Det är 2% av lånebeloppet + 375:-. Om vi räknar med att bygget faktiskt kostar 5 220 000:- och ni stoppar in 15% i kontantinsats kvarstår 4 437 000 i lån. 4 437 000 * 0,02 + 375 = 89 115:-. På de flesta kreditivlån är det också en startkostnad på ett par tusenlappar, varierar säkert från bank till bank.

Ytterligare en otrevlig historia är anslutningen av fastigheten till elnätet. Nu vet jag inte vilken nätägare ni har i erat område, men här i Örebro kostar en inkoppling till E.ON 27 000:- eller 67 000:- beroende på avstånd till nätstation.

Hur är det med inkoppling av tele/fiber? Brukar kunna vara en kostnad mellan 10-30.000:- beroende på vad som finns i området.

Ibland vill kommunen att man gör en geoteknisk undersökning ihop med bygglov/bygganmälan, kan vara värt att kolla upp om det gäller i din kommun. Brukar ligga omkring 10.000:-.

Nybyggnadskartor till bygglovsansökan behöver ni troligtvis, omkring 10.000:-.

Sen är jag inte familjär med vad en KA kostar i Stockholmsområdet, särskilt inte efter att nya PBL trätt i kraft. Jag tycker nog att 25 000:- verkar rimligt.

Av egen erfarenhet har det också tillkommit "smarta" saker efterhand, som t.ex. att dra el/vatten/tele till garage, lägga ut tomrör i tomten för den dagen man vill ha utebelysning, m.m. Gjuter ni platta på mark är det skönt att ha tänkt till ordentligt innan allting gjuts på plats, och allt sådant adderar självklart på kostnaderna.

Det är det jag kommer på på rak arm, lycka till med bygget!
 
Om det inte finns möjlighet till bredbandsanslutning så tillkommer kopparlina istället. Telia ville ha 19000 av oss för det (till tomtgräns) anslutningpunkten ligger då på hörnet av nästa tomt ca 30 m bort. Slutade med att vi kör allt mobilt och väntar på stadsnätet som håller på att byggas. Vi har ändå inte haft någon fast telefon på 10 år.
 
byggankan skrev:
Om det inte finns möjlighet till bredbandsanslutning så tillkommer kopparlina istället. Telia ville ha 19000 av oss för det (till tomtgräns) anslutningpunkten ligger då på hörnet av nästa tomt ca 30 m bort. Slutade med att vi kör allt mobilt och väntar på stadsnätet som håller på att byggas. Vi har ändå inte haft någon fast telefon på 10 år.
Lutar åt samma lösning för oss. Vi har telestationen för hela orten runt knuten, kanalisation för både koppar och fiber redan framdragen till tomtgräns. De behöver bokstavligen talat bara lägga ner ett fiberrör på tre meter. Ändå ville Telia ha närmare 60.000:- för att ansluta fiber och koppar ville de knappt tala om eftersom de tydligen påbörjat nedrustningen av kopparnäten. Kommer de inte med ett stadsnätserbjudande får det bli mobilt.

Kom ifrån ämnet lite. Sorry. :(
 
Det beror ju också på i vilket skick ni vill ha uppfart, tomt, gångar mm vid överlämnandet av huset? Ska det vara asfalterat, plattor eller grusat? Ska ni göra en stor del av färdigställandet av tomten själva? Räkna med 200 000 till 300 000 för färdigställande av tomt, i de pengarna kan ni kanske få in en ordentlig altan också. Beroende på hur mycket arbete ni är villiga att lägga själva går kostnaden att reglera nedåt ordentligt.

Ingår målning utvändigt i priset eller ska ni göra själva? Färg är dyrt som attan. Hyra av ställning mm.

Som nämdes ovan, anslutning till el. I norra stockholm ligger det kring 15 000 till 25 000. Beroende på avstånd från hus till tomtgräns i de flesta fall.

Om ni räknar med de andra posterna som nämts här ligger ni nog bra till.
 
Redigerat:
Att tomten är i råskick och vi målar själva ingår i dealen. Tele had evi int etänkt på, tack för tipset.

Vad tror ni, tomten köptes 2004 för 850.000 sek, nu vill de ha 2.000.000 för den, är de trimlig prisutveckling....börja rfundera på att vänt apå annn tomt. tomten är ju dyr. Tax värdet just nu är 1.2 milj. Vad är normalt K/T för en råtomt med ett mycket belastande servitut (väg).

Tack för info!
 
Prisutvecklingen beror ju mycket på vad som hänt i området. Efter detaljplanering blir tomterna bra mycket dyrare. Grannen mittemot oss köpte sin tomt för 10 år sedan innan området var detaljplanerat. Betalade under 800000, nu kan han stycka tomten i 3 och sälja varje tomt för 2-2,5 miljoner.
 
Jo, det är nog så. :)
 
Vart i Stockholm tittar ni på tomt? Hur stor är den? Jag kan säga att vi betalade mer för vår tomt på 2227 kvm i södra sthlm än det pris ni fått, dock är det ett år sedan så priserna kan ha sjunkit något. För att få veta om priset är rimligt ta dit en värderare från din bank, de brukar ha kontakter hos en mäklarfirma så de vet att inte kunden blir lurad :)

Vår Ka kostar 25.000 så där ligger ni nog rätt
Målning gör ni själva och tomten likaså, ska huset putsas någonstans? Det ingår sällan i huspriset har vi bittert fått erfara...
 
Oj, tomten är 803kvm, men i praktiken runt 750 då det finns ett väg servitut till grannen på den. Vi har inte köpt den ännu dock.
 
Då är er tomt 1100kr/kvm dyrare än vår... beror såklart på vart tomten ligger också om det är värt pengarna eller ej. Vad säger er bank? Vad går andra tomter på i området?
 
Jo, tomten är en av anledningarna till att vi inte kommer köra vidare. Tomten ligger ca 10min från stockholm city, så andra tomter i området är ovanliga men de som finns är väl aningens billigare per kvm men också aningens sämre. Servitutet är dock ett problem tycker vi...

tack för alla tips!
 
2 miljoner för en tomt 10 min från city låter inte som mycket alls.
 
Får man fråga vad ni stör er på med vägen till grannen?
 
Nej en tomt 10 min från city för 2 MSEK låter inte dyrt, vår ligger ca 30 min från City så det är skillnad! Jag själv skulle dock vilja ha en lite större tomt än 800 kvm men det är individuellt, vi har idag 569 kvm och det känns så oprivat eftersom alla hus ligger så tätt inpå varandra, dock är det nog svårt att idag hitta tomter på mer än 1000kvm om man inte tar sig längre ut från stan.

Servitut finns nästan på alla nya tomter idag eftersom det ofta är avstyckade tomter och det kan ligga ledningar eller uppfarter på dessa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.