En sak som jag tycker är viktigt för gammal känsla (det Skeppars5 är lite inne på), är alla trädetaljer mellan. Om man kollar på bilder på gamla kök så är det trälister mellan lådorna och skåpdörrarna, dvs dörrar och lådfronter sitter inte direkt mot varandra.
Det är mycket lister överhuvudtaget, kvartslister överallt mellan skåp och vägg, fyrkantiga lister mellan skåp och tak osv... det ger den mer gedigna träkänslan än vad laminat och mdfskivor ger.
 
Skeppars5 skrev:
vet någon var man får tag på de synliga gångjärnen som t.ex. Kvänum använder? Jag tänke nämligen skruva ihop mitt kök själv med lite IKEA och lite handgjort, men jag behöver de synliga moderna gångjärnen. Även 4 Kvadrat verkar använda samma eller liknande. Till funktionen alltså samma som Blum som t.ex. IKEA har, men "vridet" sitter i utkanten och blir synligt.
Vi har ett kök från 4 kvadrat, kollade de synliga gångjärnen och det står "Mepla" på dem. Tyskt märke tror jag.
 
tack audrey, jag tror det är samma som Kvänum använder.
 
Skeppars5 skrev:
vet någon var man får tag på de synliga gångjärnen som t.ex. Kvänum använder? Jag tänke nämligen skruva ihop mitt kök själv med lite IKEA och lite handgjort, men jag behöver de synliga moderna gångjärnen. Även 4 Kvadrat verkar använda samma eller liknande. Till funktionen alltså samma som Blum som t.ex. IKEA har, men "vridet" sitter i utkanten och blir synligt.
Ledsen att jag lyfter en gammal tråd men...

Skeppars5, hittade du någonsin de där gångjärnen som Kvänum använder? Jag är själv på jakt efter dem men har inte lyckats hitta dem än...
 
"hittade du någonsin de där gångjärnen som Kvänum använder?"
Det är Mepla, och jag var inne på deras hemsida och hittade en massa olika gångjärn, men hade svårt att luska ut vilka det var jag behövde. Nu har det blivit ändrade planer i köket. Jag fick "ärva" min farfars köksinredning från 50-talet, med lackade, till hälften infällda luckor i alm och lutande överskåp med skjutluckor..i nedre skåpen sågade jag om två luckor och byggde nya skåp till dem för att få allting att passa på en vägg. i övrigt kunde jag använda all skåpmoduler som de var. det känns som en mental vinst att kunna återanvända farfars gamla kök och göra en modernt bekväm lösning av det. köket är ännu inte klart, men jag kommer någonstans i forumet att lägga upp bilder på det när allt är på plats. nya virr-varr bänkskivor har vi köpt, samt ny diskbänk. huset är från år 1900, men det har ju tidigare i forumet nämnts att det är "tillåtet" att modernisera köket..så jag tar ett 50år nyare :)
 
A
Skeppars5 skrev:
"hittade du någonsin de där gångjärnen som Kvänum använder?"
Det är Mepla, och jag var inne på deras hemsida och hittade en massa olika gångjärn, men hade svårt att luska ut vilka det var jag behövde. Nu har det blivit ändrade planer i köket. Jag fick "ärva" min farfars köksinredning från 50-talet, med lackade, till hälften infällda luckor i alm och lutande överskåp med skjutluckor..i nedre skåpen sågade jag om två luckor och byggde nya skåp till dem för att få allting att passa på en vägg. i övrigt kunde jag använda all skåpmoduler som de var. det känns som en mental vinst att kunna återanvända farfars gamla kök och göra en modernt bekväm lösning av det. köket är ännu inte klart, men jag kommer någonstans i forumet att lägga upp bilder på det när allt är på plats. nya virr-varr bänkskivor har vi köpt, samt ny diskbänk. huset är från år 1900, men det har ju tidigare i forumet nämnts att det är "tillåtet" att modernisera köket..så jag tar ett 50år nyare :)

Visa bilder vetja! :)
 
Tornhill skrev:
Saxpy, menar du dessa?
[länk]

Synliga staplar, men funktion som IKEA (BLUM). Notera dock att du inte kan skruva fast dem i "standard" BLUM-hål. Hålen måste vara närmare kanten på luckan.

/ Fredrik
Japp, det är nog dem som jag menar. Får väl åka ut till Hammarby Sjöstad och titta på dem och se hur det är i verkligenheten... :)

Tack för tipset.
 
Ella skrev:
Mmm, läckert! Precis vår prisklass också ;).

När våra barn har blivit stora ska vi platsbygga ett kök helt själva, men nu får det bli ett färdigt och inte allt för dyrt i vårt nybyggda hus.

Tack så jättemycket för länken! Jag kommer att återkomma dit när jag har mer tid.
Jag bor i ett hus med platsbyggt kök. Det suger tycker jag! MAn kan inte köpa till delar utan att ringa på hantverkar, kan inte byta ett skåp själv för allt måste specialbeställas! Vi kan inte byta luckor eftersom inga luckor är lika stora. Det syns dock inte men de diffar på 1-3 cm! Hoppas ni blir nöjdare!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.