Olsin skrev:
Måste jag starta en ny tråd för att få svar på mina funderingar?

Oavsett om jag ska dra Cat 3, Cat 5, Cat5e, Cat6, Cat7 eller Cat32768 så har jag samma problem: Jag ska dra kabel antingen i VP-rör eller kabelkanaler i ett gammalt hus utan att skapa nya problem i huset.
Helt ärligt, jag kan inte förstå att det skall vara möjligt att det bildas kondens i ett VP-rör som går via en kallvind... Det låter för mig som ofattbart. Kondens bildas när kallt och varmt möts och du skall inte slå i mig att luftväxlingen är i ett 15mm VP-rör är så stor att det kan bli stora temperaturskillnader i röret och utanför att det bildar mängder med kondens!

Det låter för mig som fiction. Hur gör du med VP rör som går ut till belysning utomhus? Bildas det litervis med vatten i den så allt kortsluts? Nej, ta det lugnt och sitt ner i båten och dra rören i kallvinden.

Jag skulle rekommendera Cat 5 eller 6 med gigaswitch. Du kommer inte märka någon extrem skillnad i överföringshastighet gällande cat 5 eller 6. Jag tappar ca 2 Mb /s dvs 16 Mbit till min NAS där jag i mitt gamla nät hade Cat 5. Det finns många skolor i detta och det som påverkar mest är magnetfält och dylikt. Sen om 5-6 år så kan du dra fiber i dina VP-rör, när det blivit billigare! Slösa inte stålar på någon grym TP-kabell utan ha is i magen. Det är min åsikt :)

//Anders
 
aedwall skrev:
Helt ärligt, jag kan inte förstå att det skall vara möjligt att det bildas kondens i ett VP-rör som går via en kallvind... Det låter för mig som ofattbart. Kondens bildas när kallt och varmt möts och du skall inte slå i mig att luftväxlingen är i ett 15mm VP-rör är så stor att det kan bli stora temperaturskillnader i röret och utanför att det bildar mängder med kondens!

Det låter för mig som fiction. Hur gör du med VP rör som går ut till belysning utomhus? Bildas det litervis med vatten i den så allt kortsluts? Nej, ta det lugnt och sitt ner i båten och dra rören i kallvinden.

//Anders
Det stämmer att det borde inte bli någon större luftutväxling mellan det varma och kalla. Rören borde vara ganska välfyllda med TP-kabel.

En annan sak som jag börjat fundera på rörande rören på kallvinden är att jag måste göra hål i diffusionsspärren på ett antal ställen och ett ganska stort hål vid korskopplingen. Vad får det för konsekvenser? Vad kommer en framtida besiktningsman säga om dessa hål?
 
frohike skrev:
Nu är det så att Cat 6 när det kom eller rättare sagt innan det blev en färdig standard så fanns det flera tillverkare som tillverkade enligt då gällande Drafts. då var det allt för ofta skärmat, och bökigt att dra.
Idag är det svårt att se om det är cat 5e eller cat 6. Skärmad kabel används idag enbart i miljöer med stora störningar. Cat 6 kabel är inte på något vis bökigare att dra än cat 5e.

Sen är det så att Cat 6 inte är det senaste, utan det är industristandard numer. Man föreskriver inget annat är Cat 6 eller Cat 6A och det har man inte gjort på flera år.

Så för att göra det lätt, glöm allt vad skärmad datakabel heter i hemmamiljö. Det är overkill och totalt bortkastade pengar.

varför ska man isåfall dra cat6 kabel när det duger lika bra med cat5e? lika mycket bortkastade pengar där med isåfall.
 
vet inte hur det ser ut på din vind men annars kan du ju dra under isoleringen om du är orolig.

Vi har draget flera mil kabel på kallvind utan att någon byggansvarig har blivit kinkig. och där du isåfall ska gå ner till ditt ställ så kan du dra två / tre 50 rör.
 
Olsin skrev:
Vi skvätte lite vigvatten på kabeln och den blev blå. :p

Om jag hade funderat på om jag skulle dra Cat5, Cat6 eller trådlöst så hade din fråga varit relevant, men nu för den bara tråden in på ett sidospår så du får leva i ovisshet om vad jag skyfflar i mina kablar och hur jag vet att jag behöver giganät.

Tycker bara att det är komiskt att man helt blint litar på vad andra säger och hoppar på det senaste fast det som var innan skulle fungera precis lika bra i ditt fall :p
 
Men kan vi inte ge oss nu angående prestandakrav, catX, behov och framtidssäkerhet. TS har väl varit ganska tydlig om vad han vill ha hjälp med!
 
Olsin skrev:
Måste jag starta en ny tråd för att få svar på mina funderingar?

Oavsett om jag ska dra Cat 3, Cat 5, Cat5e, Cat6, Cat7 eller Cat32768 så har jag samma problem: Jag ska dra kabel antingen i VP-rör eller kabelkanaler i ett gammalt hus utan att skapa nya problem i huset.
Dra i VP-rör och oroa dig inte för resten.
 
AXS
Utan att sett ritning säger jag VP-rör jag med. Kabelkanaler är nästan alltid fulare och mer bök.
Som någon sa kanske det går att använda iaf något telefonledningsrör.

Lycka till!
 
gnuttisch skrev:
Tycker bara att det är komiskt att man helt blint litar på vad andra säger och hoppar på det senaste fast det som var innan skulle fungera precis lika bra i ditt fall :p
Vilket nät är snabbare att föra över 2000 filer på c:a 30 Gb totalt? 100 Mbit/s eller 1000 Mbit/s? Om du funderar varför jag gör det så kan du alltid prova google.
 
Olsin skrev:
Vilket nät är snabbare att föra över 2000 filer på c:a 30 Gb totalt? 100 Mbit/s eller 1000 Mbit/s? Om du funderar varför jag gör det så kan du alltid prova google.

beror väl helt och hållet på från vad och till vad.

Det är ju det jag har försökt säga hela tiden att bara för att man har ett gigabit nät betyder det inte underverk.

nu är du ju enstaka fall, precis som jag själv. MEN tack vare er så tror ju varenda kotte här på forumet att man måste ha gigabit i huset bara för att streama en film eller föra över lite filer.
 
gnuttisch skrev:
beror väl helt och hållet på från vad och till vad.

Det är ju det jag har försökt säga hela tiden att bara för att man har ett gigabit nät betyder det inte underverk.

nu är du ju enstaka fall, precis som jag själv. MEN tack vare er så tror ju varenda kotte här på forumet att man måste ha gigabit i huset bara för att streama en film eller föra över lite filer.
Nu läser du det som du vill.. eller rättare sagt tolkar det som du vill.. Det som man säger är att det är dumt att bygga nät efter gammalt när det finns nyare och bättre..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.