Tjena folket,
är ny här men läst lite inlägg här på forumet och verkar ju vara mycket kunniga folk här runt om som gärna delar med sig av sin kunskap! :)

Har precis köpt och sågat upp panel (stående panel) till den bod jag ska bygga på tomten och har läst att man ska doppa nedre ändarna i träolja innan de ska målas. Det jag undrar är hur länge de ska doppas? Är det bara doppa ner dem i burken och lägga upp dem och låta dem torka eller ska de stå i oljan ett tag eller vad är det som gäller?
 
Redigerat:
Jag kanske är överdrivet petig, men jag brukar lägga upp brädorna och pensla ändträt så många gånger att det inte suger längre. Det brukar vara lagom att starta runda två när man har avslutat penslingen på sista brädan. Överskottsolja som inte sugit in efter någon timme torkas bort.
 
Redigerat:
Raceman's metod är bättre om du ska måla plankorna, då kan du lätt få på grundfärgen i samma veva som oljan (det brukar rekommenderas en konstpaus på 30 min. innan du börjar lägga på grundfärgen).

Tänk även på att om du ska måla så måste du använda en GRUNDolja, en TRÄolja går inte att måla över.
 
tänk även på att såga brädorna med en liten dropvinkel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.