cattis skrev:
Oj, ingen sarkasm här men vad sjutton jobbar man med om man har den inkomsten, snälla berätta funderar på att börja plugga snart...
Förmodligen som säljare av husbyggsatser ;)
 
läste i en annan tråd att husförsäljare inte räknas som ett yrke... så det kan man ju inte plugga till :-[, Hm verkar dumt att bli hussäljare efter så här mycket aktivitet på forumet, man ska inte lura sina vänner... :)
 
Vad är det för bransch som ger 10-15% lönelyft per år??? Verkar helt sjukt.

Jag och frugan funderar på att bygga men eftersom man inte vill lägga alla pengar på att "bara" bo utan även kanske äta ett mål på restaurang ibland så siktar vi på att bygga så stort och fint som möjligt för 10-12 tusen i månaden. Nu har vi i och för sig en tomt som är betald och klar men vi måste spränga en del på den och det kostar brallan. Om vi lånar 2 millar så borde vi komma ganska rätt
 
Om man vill ha mycket pengar kvar att leva för men ändå ha många m2 så är väl det bästa alternativet att köpa ett äldre hus.

Om man inte bor i Stockholm :surprised:.

Vore det billigare däromkring skulle jag eventuellt kunna tänka mig att flytta dit, men som priserna ser ut är det vansinnigt. Om vi säljer huset skulle pengarna vi får inte ens räcka till en toalett i en etta :).
 
Ha ha jag har faktiskt tänkt i dom banorna... Hm gosegubben vad har man som ingångslön och hur lång är utbildningen??
 
:) Tack gosegubben, hm kan inte du bli medlem så kan vi prata vidare om det här utanför forumet så att säga...
 
Jag tror knappast att genomsnittslönen för en jur kand med 10 års erfaranhet ligger på 100 -120 kkr/månaden....

Kolla med JUSEK så får ni fram lite mer verkliga siffror.
 
En advokat tar c:a 3500/timme ;D
 
Om advokaten tar allmänna mål o ex som ombud i
skadereglering är maxtaxan 980kr/t.
 
Om 980kr /tim l/t 400kr/tim i lön så är jag nöjd med det 8)
 
Rätta mig om jag har fel men för att kalla sig jurist så behöver man väl ingen utbildning? Standardtaxan för att anlita en jurist ligger enligt praxis på runt 1150:-/timme.

Med tanke på alla "flashiga" inkomstuppgifter i denna tråd så verkar 90% vara boende i "Nueva Es Stockholmo".
 
Mammamys tjänar bara 110.000:-/år
Pappamys tjänar 400.000:-/år
3 galna barn
Vi bygger för 2.450.000:-
och har lagt en kontant insats på ca 700.000
Vi ska klara oss bra utan för mycket gröt och blodpudding.......
Vi har precis flyttat in och köptarmen håller sig lugn för man vill BARA vara hemma och mysa
 
Intressant att notera är att gosegubbens rätt dåligt betald tingsnotiarietjänst ändå ger 21 300 andra året och 18 500 första året. Att man kan få 25 000 efter färdigutbildning är ju bara då en höjning med 3700. Notera ordet - eventuellt - efter den andra 5-års höjningen. Alltså kanske alla inte når denna lön. Men fördubbling från 25 till 50 är ju okej. Deta gäller ju inte alla juridikstudenter eftersom det är mycket svårt att bli tingsnotiarie. Och därmed komma vidare i domstolsväsendet med utbildningar mot åklagare, domare etc. De juriststudenter som hamnar på försäkringskassan i Åmål kan nog inte räkna med samma löneutveckling. Att observera så får man ingen advokattitel (som är en skyddad titel) innan man arbetat 5 år. Jurist är en oskyddad titel. Jag som juridikstudent får ca. 20 när jag jobbar extra. Så jag hoppas min lön kommer stiga när jag är klar. En ingångslön på 25 låter helt rimligt i mina ögon.
 
Kul tråd! :D

Det är ungefär som de sajter där folk får ange sina inkomster och sedan presenteras de som genomsnittslöner för olika yrken.

(se t.ex. http://csjobb2.idg.se/Lonebarometern.nsf/LonebarometernIntro?OpenForm&nav=4&id=6)

Det är bara det, att det är folk som är stolta över sina (höga) löner som gladeligen registrerar sig, medan de andra (låglöne)stackarna skräckslaget konstaterar hur mycket alla andra har, utan att registrera sig och sänka snittet... ;D

Och tänk om gosegubben är ett arbetslöst, frånskilt vårdbiträde från Sollefteå som bara ville provocera lite! - hehe -
 
Smaken är som baken. Man får väl gå efter den kalkyl man får plus lägga på lite och tycker man då det är rimligt är det bara att köra. Det finns ju ingen generell inkomst som säger att då har man råd att bygga utan det beror på övriga utgifter/nöje/resor m.m man vill göra förutom att bo.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.