Är det bara cat5e som han ska dra så är det istort sett samma grejjor för gig och 100mbit. Om han ska dra cat6 eller cat6e så har det väl med skärmning och liknade fast med andra uttag.

Men hur ofta körs det överföringar som kräver gig i stjärnnätet? Dessutom flera st samtidigt?
Då blir det en rätt så saftig nas med en switch som har hög passtrough.

Hur många streamar full-hd hemma? Som för övrigt är väl på ungefär 80mbit? Återigen samtidigt?

"vanlig" 1080p rippad film från tpb peakar väl ungefär 25-30 mbit i streaming?

Tv-kanalerna har väl inte mer än 10?
 
Skärmen har mer med stördämpning att göra än hastighet.
Cat & finns som UTP
Cat6E finns inte. Den heter av någon udda anledning 6A
Cat6A finns som UTP men ska man ha större kabelknippen och köra 10Gbit så behöver man troligen skärmen just pga störningarna

Uttagen handlar mest om dämpning och vad de är testade för. Oftast funkar 5E uttag för 10Gbit också även om de kanske inte riktigt fixar standard.

Sen om vi pratar hastighet
Cat 5E fixar Gbit ut till ca 100 meter
Cat 6 fixar Gbit ut till ca 100 meter och fixar 10Gbit på kortare avstånd 40-60 meter är typiska siffror
Cat6A fixar 10 Gbit ut till 100 meter
 
så rätt, fel av mig. det ska ju givetvis vara cat6a.

Den jag tänkte på var cat7 där man drar med jorden i uttagen. de är de som skilljer från de andra där man certar även en 9tråd som är jorden. vilket ska vara ansluten i uttagen i både ändarna.

Ang hastigheten så pratade jag om de han skulle köra i kablarna, inte länkhastigheten.
 
zeus_axel skrev:
Lägg upp en ritning så kan nog fler ge förslag.

Jag skulle kanske sätta upp 1 eller 2 switchar så det inte behövs lika mycket kabel.
Men visst, de drar ström och kan gå sönder.
Jag har funderat på att ha två korskopplingar, men för tillfället siktar jag på en. Mitt beslut kan ändras då jag får tillgång till huset, jag kan ju ha missat någon skrubb eller vrå som är lämplig samt att sådana detaljer som första telefonjack och potentiell ingång för fibern kan ändra planerna totalt.
 
gnuttisch skrev:
Men hur ofta körs det överföringar som kräver gig i stjärnnätet? Dessutom flera st samtidigt?
Då blir det en rätt så saftig nas med en switch som har hög passtrough.
Du behöver inte oroa dig för att nätet inte utnyttjas. Vi har giganät idag och uppgraderade till det för att behovet fanns och det var innan vi började med att streama film och sånt.
 
Olsin skrev:
Du behöver inte oroa dig för att nätet inte utnyttjas. Vi har giganät idag och uppgraderade till det för att behovet fanns och det var innan vi började med att streama film och sånt.
Hur och vad mätte ni då för att komma fram till den slutsatsen?
 
Cat7 är inge kul alls.
Hoppas på att billigare fiberlösningar ska vara mainstream innan Cat7 behövs för vanligt bruk
 
mats_o skrev:
Cat6E finns inte. Den heter av någon udda anledning 6A
E i Cat 5e står för Enhanced, Förbättrad
A i Cat 6A och kommande Cat 7A står för Augmented ~ Utökad

Så det finns logik.


Hurvida Cat7 slår eller ej är nog svårt att sia om, problemet som jag ser är att Cat 5e och 6x är kompatibla med RJ45.. vilket inte Cat 7 är, den använder 10 stift istället för 8
 
Om du kommer att få fiber se till att du planerar för den anslutningen. Fiber kablen kan ju inte böjas hur some helst, behöver en rak bana in i huset och nära till ström odyl
 
fibern är billig idag och och kan dras i längre sträcker än vanlig ethernet. vilket talar emot för att dra cat7 nät.

Den fibern som ansluts i hus som i detta fallet behöver man inte vara så försiktigt med, man kan säga att det krävs samma behandling som nätverkskabeln. typ max böjradie på 100mm.

kopparn behöver också ström där den ansluts i huset =)


Men hela denhär yran om att man måste dra gig i huset och ha gig switchar m.m påminner mig lite om den reklamen som var på tv för ett tag sedan. Där en kille hade köpt en fetingdator och spelade tetriss på den. Hur många nyttjar verkligen gigabit till fullo?
 
Hur många nyttjar N-standarden fullt i i Trädlösa nät, hur många äter bara gröna äpplen, hur många kör bara volvo, hur har "Nej tack till reklam" hur många osv osv.
Tror de flesta här är rörande överens om att det är ingen idé att bygga nät som är anpassade för 10-15 år gamla standarder när det finns nytt till samma pris.

Det som dock talar för Cat 7 är att det är koppar, vilket ifs även talar mot, eftersom koppar är en metall som man vill ha bort. Men det är lättare att bygga kopparnät än fibernät för där är utrustningen dyrare så fort du säger fiber.
 
frohike skrev:
Hur många nyttjar N-standarden fullt i i Trädlösa nät, hur många äter bara gröna äpplen, hur många kör bara volvo, hur har "Nej tack till reklam" hur många osv osv.
Tror de flesta här är rörande överens om att det är ingen idé att bygga nät som är anpassade för 10-15 år gamla standarder när det finns nytt till samma pris.

Det som dock talar för Cat 7 är att det är koppar, vilket ifs även talar mot, eftersom koppar är en metall som man vill ha bort. Men det är lättare att bygga kopparnät än fibernät för där är utrustningen dyrare så fort du säger fiber.
Varför måste det senaste vara det enda och rätta vägen att gå?

Jag uttnyttjar ju N-standarden bra mycket mer än vad jag skulle göra med gigabit. t.ex filöverföring från min bärbara dator till server och tvärtom. För det första så utnyttjar jag istortsett hela bandbredden.

Från början så talades det endast om att han skulle dra gigabit nät i kåken, då förmodade jag att han skulle dra skärmad cat6 kabel med individuell par skärmning samt jordtråd. vilket blir bra mycket bökigare för en vanlig villaägare.

Sen kröp det fram att han skulle dra cat5e istället och sedan köra gigabit över det. lite enklare att installera om man säger så.

För den gemene man idag finns det inget som talar för cat7. I servervärlden finns det absolut inget som talar för cat7. Och absolut inte när det kommer mera wmvare maskiner med fiberkort.
 
Nu är det så att Cat 6 när det kom eller rättare sagt innan det blev en färdig standard så fanns det flera tillverkare som tillverkade enligt då gällande Drafts. då var det allt för ofta skärmat, och bökigt att dra.
Idag är det svårt att se om det är cat 5e eller cat 6. Skärmad kabel används idag enbart i miljöer med stora störningar. Cat 6 kabel är inte på något vis bökigare att dra än cat 5e.

Sen är det så att Cat 6 inte är det senaste, utan det är industristandard numer. Man föreskriver inget annat är Cat 6 eller Cat 6A och det har man inte gjort på flera år.

Så för att göra det lätt, glöm allt vad skärmad datakabel heter i hemmamiljö. Det är overkill och totalt bortkastade pengar.
 
Måste jag starta en ny tråd för att få svar på mina funderingar?

Oavsett om jag ska dra Cat 3, Cat 5, Cat5e, Cat6, Cat7 eller Cat32768 så har jag samma problem: Jag ska dra kabel antingen i VP-rör eller kabelkanaler i ett gammalt hus utan att skapa nya problem i huset.
 
gnuttisch skrev:
Hur och vad mätte ni då för att komma fram till den slutsatsen?
Vi skvätte lite vigvatten på kabeln och den blev blå. :p

Om jag hade funderat på om jag skulle dra Cat5, Cat6 eller trådlöst så hade din fråga varit relevant, men nu för den bara tråden in på ett sidospår så du får leva i ovisshet om vad jag skyfflar i mina kablar och hur jag vet att jag behöver giganät.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.