Vi ska försöka renovera ett gammalt timmerhus, mer eller mindre från insidan. Det är ett hus som en gång i världen varit till hälften stall, till hälften bostad. I bostadsdelen finns på övervåningen ett sovrum. Där ska vi börja nu. Min fråga är: Om vi nu strippar väggarna ner till timmerstockarna, i vilken ordning lägger vi sedan den nya innerväggen. Min gissning är att vi först slår på brädor på timret för att få några cm distans, sedan vindpapp. Därifrån går vi vidare med reglar, isolering och ångspärr (byggplast) innan det är dags för t.ex "skit"-plyfa och gips? Är den ordningen riktig eller borde vi göra annorlunda. Isolera ordentligt måste vi, det här huset står i Jämtland med kalla vintrar.
 
Du har inte fått några svar, vet inte om jag är lämpad att ge råd man kan ju försöka...

Eftersom du tänker isolera och ha ångspärr utgår jag från att du menar glas- eller stenull som isolering. Jag hade aldrig tilläggsisolerat med det och haft ångspärr på ett timmerhus.

Själv håller jag på att ta bort tilläggsisoleringen från mitt timmerhus. Jag har det som fritidshus och det är inte helt uppvärmt så jag anser att isoleringen gör mer skada än nytta genom att dra åt sig fukt. Du värmer antagligen upp det året om så det är nog inget problem, men att blanda gammalt och nytt känns inte bra. Kanske skulle du kolla på isoleringsmaterial som inte kräver ångspärr, typ träullsskivor eller linullsskivor. Dyrare än glas- och stenullsskivor men klarar att bära fukt utan att mögla.

Nu bor du norrut där det är kallt men har du räknat på vad det kostar att isolera mot vad det sparar i minskad energiförbrukning. Finns det alternativ till isolering, såsom bergvärme och dylikt? Ett gammalt timmerhus tycker jag man ska vara rädd om.
 
  • Gilla
Christer Nilsson2
  • Laddar…
Tack för ditt vänliga svar. Efter att ha fått en del goda råd från olika håll så förstår jag att ångspärr i form av plast ska vi inte ha. Vi tänker sätta vindpapp, men en del säger att den ska sitta närmast timmerstommen med en luftspalt som man åstadkommer med vanlig råplan satt mot timret och vindpappen på det. Man måsta nog i alla fall sätta brädor närmast för att rikta upp väggen som ju förstås inte är helt rak vid timret. Andra menar att vi bör sätta vindpappen bakom plyfaskivorna. Hur det ställer sig vet jag inte säkert.
Du skriver om isoleringen, och synpunkterna är nog helt riktiga. Till saken hör dock att vi har ganska mycket gullfiber kvar sedan renoveringen av bostadshuset, ett vanligt lösvirkeshus. Det kan vi ju i och för sig använda i golven, som ska göras om, men det som du skriver om, isolering alltså, är faktiskt väldigt mycket dyrare, och huset är ganska så stort, så jag vet inte om vi har råd, faktiskt.
 
Du kanske kan slå en signal till Hackås Timmerhusservice AB. Det gjorde jag när jag behövde lite råd.
 
Hej hej,
Har jobbat en hel del med just timmerhus renovering (professionellt) så kan jag lite feedback.
Hursomhelst: Även fast det är ett gammalt timmerhus så betyder det inte att huset för den sakens skull att huset har torkat färdigt. Därför råder jag er till att spika alla spikar på timmret snett upp (när huset torkar, om det nu gör de så kommer inte hela regelkonstruktionen att hänga sig i luften - sett alldeles för många "hängingar" beroende på att folk har spikat rakt in). Ännu bättre är att göra regelkonstruktionerna för innerväggarna helt spikfria mot timmret. Dvs, att ni spänner upp innerväggarna. Kanske lite mer omständligt jämfört med att spika snett upp.
 
Tack alla hjälpsamma människor för goda råd. Nu vet jag ganska bra hur jag ska gå fram med detta. Har redan ringt till Hackås Timmerhusservice, och talat med en mycket vänlig och rar farbror. han har även erbjudit sig att komma och kika på huset om vi behöver fler goda råd. Tack Mordellio för det rådet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.