Funderar på att köpa några flotta rygg sågar. Syftet är att kapa till längd, såga tappar och såga laxstjärtar. Bygger bord, skåp och stolar, inga pluttegrejor.
Vad är en rimlig uppsättning sågar enligt er? Det är synd att det inte finns ställen att prova premiumsågarna, det är ju ändå rätt mycket känsla i en såg.
 
Det är med sågar som hyvlar, har man väl skaffat en så blir det gärna fler. För det normala finliret med fogar och att kapa i längd behöver du nog en sinksåg (ca 20 cm, 15 tpi eller finare. Klyv-filad) en "carcass saw" (ca 30 cm 12 tpi Kap-filad) och en "tenon saw" (35 cm eller större, 9-12 tpi klyv-filad). Jag har sågar från Adria och Wenzloff som är riktigt bra. Jag har även testat Lie-Nielsen, Veritas och Bad Axe. Det är alla bra sågar av hög kvalitet men med lite olika känsla. Hyvlar.se har Wenzloff och Veritas. Fine-tools.com har Adria och Classichandtools.co.uk har Lie Nielsen och Adria. Ett bra high end alternativ är Two Lawyers som gör måttanpassade sågar till hyggligt pris. Själv väntar jag leverans av två sågar från Medallion Toolworks, en sinksåg och en 16" Tenon saw. Här finns lite att läsa om olika typer av ryggsågar.
/B
 
Jag har sett några bra videoklipp på nätet också. Kika på tuben eller liknande. Lite finns också här : pbs

Jag letade efter vad det heter på Svenska, för den som undrar eller hittar något nån gammal bok.

Dovetail Saw - sinksåg
Tenon saw - tappsåg
Carcassaw - urtagssåg

samtliga dessa finns med klyvtandning eller kaptandning som Bengt säger.
 
Som kapsåg sklle jag välja den mindre och för klyv den större.
/B
 
bengtn skrev:
Som kapsåg sklle jag välja den mindre och för klyv den större.
/B
Nu måste jag mot bättre vetande ta risken och fråga. Jag vet hur lätt det är att fastna i hyvelträsket, och det har varit oerhört givande.

Men kapsågar? Varför vill man ha manuella kapsågar (jag har ett par japansågar, mest för att kapa nära ytan)? Det blir två vinklar som kan bli fel när man lämnar bordssågen som annars är ganska pålitliga. Vad är det man vill kapa för hand?

--- Mats ---
 
Ett skäl kan vara att det är enklare att flytta en mysig såg till en stor planka än att flytta en stor planka till en maskin.

Ett annat att det är roligt att jobba med handverktyg, sågar man lite snett får man ju använda ett annat fint verktyg

Ett tredje för att det är tystare än en bullrig maskin som sprutar sågspån i ansiktet på en

Ett fjärde att det finns mycket sexigare handsågar än maskiner

Men vad vet jag?
 
  • Gilla
se38006 och 1 till
  • Laddar…
+1 på favinos inlägg. Vill också påpeka att det en gång i tiden gjordes riktigt bra sågar i Sverige som man ibland kan hitta på Tradera för nästan inga pengar alls. Liten brasklapp dock: ska du köpa begagnade sågar bör du ha utrustning att slipa och skränka dem själv. Har själv köpt en Sandvik No 308 (carcass/urtagssåg) och en No 288 (fogsvans) på tradera (båda för 100kr). Hade tänkt att ha dem för att öva mig att slipa och skränka men båda var i mint skick så det har ännu inte behövts och båda är väl i klass med Veritas eller Pax (men inte riktigt i Adria-klass imho). Tyvärr är de inte lika vackra att se på som en del andra (svart backelit (?) och stål, inget ädelträ och ingen mässing).

/Woodchuck
 
Mats Bengtsson skrev:
Nu måste jag mot bättre vetande ta risken och fråga. Jag vet hur lätt det är att fastna i hyvelträsket, och det har varit oerhört givande.

Men kapsågar? Varför vill man ha manuella kapsågar (jag har ett par japansågar, mest för att kapa nära ytan)? Det blir två vinklar som kan bli fel när man lämnar bordssågen som annars är ganska pålitliga. Vad är det man vill kapa för hand?

--- Mats ---
De ryggsågar vi pratar om här använder jag främst till finliret. Att kapa en detalj exakt i längd för att passa mellan två andra , att såga fogar som tappar, sinkor, bladningar etc.
Att kapa något med knepiga vinklar kräver antingen att man bygger jiggar eller lägger en massa tid på att ställa in sin maskin eller så ritar man på ett streck på biten och handsågar efter strecket.
/B
 
Om vi frångår finsmakeriet, är alla nytillverkade ryggsågar lika usla?
Jag var inne på fredells häromdagen och de skulle ha 478kronor för en plastbelagd lågfriktionssåg Sandvik?

Vad är "bara" dåligt och inte riktigt uselt?
 
De bästa till hyggligt pris är Veritas sågar med rygg i kompositmaterial. Fula som stryk men känns bra. Det är med sågar som med hyvlar, det som finns i byggmarknaden är inget att ha.
/B
 
bengtn bengtn skrev:
De bästa till hyggligt pris är Veritas sågar med rygg i kompositmaterial. Fula som stryk men känns bra. Det är med sågar som med hyvlar, det som finns i byggmarknaden är inget att ha.
/B
Tycker veritas sågar är väldig snygga, dom har en väldigt moden design. Sen gillar jag dom old school sågarna också.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.