Hej,

Finns det någonting i lagen om sk ett uppskattat pris i offerter. Om man får en offert på att undersökningen visar att det kommer kosta cirka 100.000, kan det då landa på 500.000?

Jag har fått för mig att det finns nån 15% regel, sämmer det?

/Byggis
 
Det stämmer. §36, Konsumenttjänstlagen.
 
Men vad exakt står det i offerten? OM det är en offert på fast pris så gäller priset utan några 15%. Om det är en offert på löpande räkning så skall den innehålla saker som timmpris, och och ev. en uppskattning om antal timmar, den får i så fall inte överskridas med mer än 15%.

Dock så kan hantverkaren komma under arbetets gång och påpeka att olika oväntade svårigheter dykt upp, det är i så fall OK om slutpriset blir högre.
 
Hummm. Ok i detta fall är det typ "pålning" av grund för platta på mark. Uppskattat pris.....
 
Men är det pålningsfirman som angivit den uppskattningen? Låter lite som en post i en produktionskostnadskalkyl, dvs. en post som säljaren hos ett husföretag har vrängt till. De har normalt inget ansvar för sin kalkyl.
 
andersmc skrev:
Det stämmer. §36, Konsumenttjänstlagen.
Där står det väl ungefärligt pris. Som får överskridas med högst 15 %.
 
Henri skrev:
Där står det väl ungefärligt pris. Som får överskridas med högst 15 %.
Nu är jag ingen jurist, men tror du att det så att "ungefärligt" är ett magiskt ord som får paragrafen att gälla, men inga andra? Jag för min del tror att paragrafen är tillämplig även om leverantören använder uttryck som "det kommer att kosta ungefär...", "omkring X kronor", "cirka X kronor", " det går på runt X kronor", "jag uppskattar att det kommer att kosta X kronor", etc.

Men jag kan ha fel...
 
Jag misstänker att detta innebär att de inte tar ansvar för dessa kostnader och de kan då gå upp med 200%, eftersom det står entreprenörens uppskattning.

Detta innebär ju att ett pris på en totalentreprenad, trots totalentreprenadsform o fast pris på hus o tomt o bygg kan diffa med hundratusentals kronor då? Måste luska vidare i detta.....
 
hempularen skrev:
Men är det pålningsfirman som angivit den uppskattningen? Låter lite som en post i en produktionskostnadskalkyl, dvs. en post som säljaren hos ett husföretag har vrängt till. De har normalt inget ansvar för sin kalkyl.

Japp, det är en post i deras produktionskalkyl. Men de tär väl en offert? eller skall vi begära en offert också?
 
Enligt vår part kan denna kostnad enbart diffa 10%. Det var ju över förväntan.
 
Byggis1976 skrev:
Japp, det är en post i deras produktionskalkyl. Men de tär väl en offert? eller skall vi begära en offert också?
En prod. kostnadskalkyl gör din hussäljare, OM vi antar att det inte är en totalentrepenad så har säljaren i normalfallet inget ansvar för kalkylen, det skall handlas upp diverse underentrepenader, och om det är delad entrepenad (det vanligaste) så skriver du sedns avtal med pålningsfirma osv.

Säljaren har inget ansvar för den affären, prod kostnads kalkylen är bara uppskattade siffror.
 
Det är en totalentreprenad.
 
Då börjar dte bli lite mer intressant. Hur hanterades pålningen avtalsmässigt? Vem hade ni avtal med ang. pålningen?

Om vi antar att pålningen inte ingick i totalentrepenaden (för om den ingår så, spelar det ju ingen roll vad den kostar, ni betalar ett fast pris). Om ni då fått en uppskattning från totalentrepenören om vad pålning skall kosta och detta extrajobb beställts via totalentrepenören, då är entrepenören ansvarig för kostnaden gentemot er, dvs max 15% över.

OM ni däremot fått en uppskattning, men sedan fått beställa pålningen separat från en annan firma, då är ingen ansvarig för uppskattningen, ni borde då förankrat prisupppskattningen själva med denna andra firma innan det påbörjades.

jag tror att du bör låta en jurist, eller ev. konsumentvägledare hos kommunen granska de avtal som finns innan du betalar något extra. Ex. villaägarförbundet ger gratis rådgivning till sina medlemmar, och det är inget problem att bli medlem just för detta även efter att "problemet" uppstått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.