Nej, man måste ju vara lite pragmatisk också. Om hantverkaren går in en enda gång, och då torkar av skorna ordentligt, då spelar det inte så stor roll om skorna är på. (Men man kan ju se upp med att vissa skor har en tendens att lämna svarta streck efter sig, som är nästan omöjliga att få bort.) Men om det problemet är att man drar in smuts, då är det värre. Om man till exempel ska bära in gipsskivor, så är det ju fullständigt omöjligt att hämta skivan, sätta ner skivan i hallen, ta av skorna, lyfta upp skiva bära in, sätta ner, ute i hallen, på med skorna etc etc. Är det känsliga golv så är väl golvskyddspapp enda lösningen.
 
Snarare kartong. Biltemas plastade skyddspapper är ok.
 
På de flesta bygghandlar och en del färghandlar säljs idag s.k mjölkpapp som är plastad och kraftig...
Brukar finnas på olika bredder typ 80cm och 150cm...

Vanlig brun s.k målarskyddspapp är totalt värdelös då den går sönder rent för lätt och speciellt om det är minsta lilla fuktigt ute...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
På de flesta bygghandlar och en del färghandlar säljs idag s.k mjölkpapp som är plastad och kraftig...
Brukar finnas på olika bredder typ 80cm och 150cm...

Vanlig brun s.k målarskyddspapp är totalt värdelös då den går sönder rent för lätt och speciellt om det är minsta lilla fuktigt ute...
Det är precis det jag menar. Den är kass!
 
K
bonnier skrev:
Du har aldrig funderat på varför? :p ;)

:wow:
 
bonnier skrev:
Du har aldrig funderat på varför? :p ;)

kirderf83 skrev:
:wow:


...om möjligt att jag är lite trött och trög men jag hänger inte med här... :blushing:
 
Stinkfoot...ta av sig "ingådda" arbetsskor...svettiga strumpor!!!??? Eller?
 
Glufsglufs skrev:
Stinkfoot...ta av sig "ingådda" arbetsskor...svettiga strumpor!!!??? Eller?
Naturlish... som sagt trött och trög... haha

...och visst... det är inte alltid kul när man gått i skorna sedan 06 på morgonen och kommer till en kund för att titta på jobb efter 16... Hhmm...
 
Jag har nog bott för länge i Frankrike för det skulle aldrig falla mig in att be en hantverkare ta av sig skorna. Är det väldigt slaskigt ute och någon kommer endast för att besiktiga något har de tagit av sig själva, och det har jag inte satt mig emot. Har jag någon fin matta så kan jag ju vika undan den. Vet inte vad folk har för känsliga golv som inte tål att man går på dem med skor?
 
Våra snickare (när vi reste ovanvåningen och byggde om takstolar), var jätte duktiga och dammsög och plockade i ordning efter sig innan de gick. Visserligen på betald arbetstid, men å andra sidan bjöd jag både på frukost, lunch och fika också på deras betalada arbetstid, men de var så himla duktiga och schyssta, så det var de värda! Vår murare tar alltid av sig skorna när han går igenom huset,även om han inte behöver det! Han är så himla gullig! Och vår andre allt-i-allo bygghjälp (han som gör allt det andra) tar också av sig skorna och jobbar så in i nordens att jag blir orolig varje gång att han skall förta sig, kollapsa, få en hjärtinfarkt eller något sådant. Honom får man försöka lura till en rast och jag har lyckats en gång då jag bjöd på äppelmunkar - men han har nog ADHD för han kan inte sitta stilla (hans chef älskar nog honom för effektivare människa får man leta efter!). Vår rörmokare gnäller jämt att vi ingenting förstår :) om VVS, men han är så himla snäll och kommer när vi ringer, när som helst i stort sett (han har egen firma). Han tar inte av sig skorna. Men det gör inget för han har blivit en riktig god vän till oss och umgås även när vi inte behöver VVS-arbeten gjorda. Men alla är försiktiga och är rädda om våra golv. Vi har haft sådan himla tur med våra hantverkare!
 
Petronille skrev:
Vet inte vad folk har för känsliga golv som inte tål att man går på dem med skor?
Vanlig parkett brukar t.ex. inte må så bra av att man traskar in med blöta/leriga skor.

Ibland kan man ju t.ex. se fula fuktmärken/skador under fönstren och det beror oftast på att någon vattnat blommorna för mycket eller att det droppat lite från elementventilerna.

En bekant till mig har parkettgolv i hallen och den är av naturliga skäl förstörd på några ställen (av fukt). I en hall är nog trägolv väldigt olämpligt om man inte är extremt försiktig.

Grus under skor i samband med hårdvaxoljad parkett är inte heller en höjdare kan jag intyga. Däremot är det lättare att åtgärda än fukt som går ner mellan stavarna i ett parkettgolv.

Jag tror att trägolv är lika känsliga i Frankrike (vad nu landet har med saken att göra?). Skillnaden sitter nog hos den som äger golvet. Är man inte så nogräknad kanske det inte spelar någon roll med vatten på trägolv?
 
Redigerat:
:)
eviljava skrev:
Vanlig parkett brukar t.ex. inte må så bra av att man traskar in med blöta/leriga skor.

Ibland kan man ju t.ex. se fula fuktmärken/skador under fönstren och det beror oftast på att någon vattnat blommorna för mycket eller att det droppat lite från elementventilerna.

En bekant till mig har parkettgolv i hallen och den är av naturliga skäl förstörd på några ställen (av fukt). I en hall är nog trägolv väldigt olämpligt om man inte är extremt försiktig.

Grus under skor i samband med hårdvaxoljad parkett är inte heller en höjdare kan jag intyga. Däremot är det lättare att åtgärda än fukt som går ner mellan stavarna i ett parkettgolv.

Jag tror att trägolv är lika känsliga i Frankrike (vad nu landet har med saken att göra?). Skillnaden sitter nog hos den som äger golvet. Är man inte så nogräknad kanske det inte spelar någon roll med vatten på trägolv?
Landet har med saken att göra så till vida som kulturen är annorlunda ;) -- i t ex Frankrike är det helt otänkbart att ta av sig skorna när man går in hos någon, det är lite som att ta av sig byxorna. Om personerna inte är väldigt bohemiska förstås. Då kan man fråga: "är det ok att jag tar av mig skorna?" Men att be en gäst eller hantverkare ta av sig skorna, oj oj, det är helt omöjligt att tänka sig. Då får man hellre fläckar på parketten eller så väljer man klinkers i hallen.

Nåväl, jag tar av mig skorna i Sverige eftersom det är ett annat klimat, med mera slask, och en annan kultur ja. Men jag skulle ha svårt att be en hantverkare som ju kommer i sina arbetskläder. Det skulle kännas lite som, ja, att be honom ta av sig byxorna.:)
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Ja, och jag har även skrivit att jag självklart ser att skyddsskor används när det krävs (som jag skrev tidigare hade kökssnickarna självfallet skor på sig).

Men återigen... Det finns en anledning till varför jag är lite trött på att vissa hantverkare alltid vill spatsera in med skor på (även om det inte är berättigat med tanke på arbetsuppgiften). Jag kan väl hinta om att det du skrev om att golvskydd alltid åker in vid "skitväder" inte gäller alla hantverkare. Att låna micron för att värma lunchlådan verkade tydligen kräva skyddsskor enligt densamme.

Kul debatt, men nu avslutar jag för ikväll... :D

Men du, var det en bytet av en liten strömbrytare eller var det när det var dags att värma lunchlådan som hantverkaren hade skorna på sig hemma hos dig?

Tycker tyvärr att det svävar iväg lite grann.


Man måste också inse allvaret i det hela. Drar man till det yttersta så kan en arbetstagare vara föremål för uppsägning om den inte använder påvisad skyddsutrustning.

Sedan så ger skor an klar fördel när man arbetar, en fördel som är större än nyttan att ta av sig dom inomhus. Även om man kan göra det i god vilja, men respekten för den hantverkare som väljer att ha skorna på sig måste också finnas.

Blå plastskydd skulle jag anse vara förkastligt.
 
Redigerat:
eviljava skrev:
Enligt arbetsmiljöverket är det en bedömningsfråga från fall till fall och det är arbetsgivaren som skall göra den bedömningen.

Citat från arbetsmiljöverkets hemsida:
Arbetsgivaren ska göra en analys för att ta reda på riskerna i arbetet och bedöma vilken personlig skyddsutrustning som eventuellt krävs. Det innebär att det är en bedömningsfråga från fall till fall när det gäller skyddskläder och skyddsskor.
Den är lite ryckt ur sitt sammanhang, jag tror inte att arbetsgivare inpekterar ditt hem innan t.ex. elektrikern kommer dit. Analysen borde vara gjord ur ett bredare pespektiv utifrån vad arbetstagaren arbetsuppgifter är.

eviljava skrev:
Om det t.ex. kommer en elektriker hem till mig för att dra nya trådar eller montera ett el-uttag skulle jag alltså bli mycket irriterad om vederbörande INTE tar av sig skorna.
Det är också en person som arbetar med dessa till synes 'bagatellartade' arbetsuppgifter ett antal gånger mer än dig och om man kunde veta i förväg när saker händer då skulle behovet av speciella arbetskläder vara mycket litet.

eviljava skrev:
Jag vet även om el-firmor som uppmanar elektrikerna att ta av sig skorna hemma hos privatkunder. Jag vet även att många av dessa struntar i den uppmaningen.
Ja, ok, att råka göra illa sig när man skruvar dit ett vägguttag torde vara jämställt med att slå stortån i tröskeln när man gå in i rummet. Man kan inte skydda sig mot allt och saker kan trots allt vara 'bagatellartade' trots vad jag skrev ovan.

Men skulle denna elektriker halka av från en om än så liten trappstege för att han använt den utan skor. Så kan nog elektrikerns arbetsgivare ångra uppmaningen om att ta av skorna vid privatbesök.

Är elektrikerns skyddskor utformade för att minimera strömstyrka, är sulan gjord för att isolera. Vems är ansvaret om nu elektriker har en dålig dag och slår av/skruvar ur fel säkring och det sedan visar sig att skorna kunnat förhindra eller lindrat en olycka?
 
Redigerat:
charta77 skrev:
Är elektrikerns skyddskor utformade för att minimera strömstyrka, är sulan gjord för att isolera. Vems är ansvaret om nu elektriker har en dålig dag och slår av/skruvar ur fel säkring och det sedan visar sig att skorna kunnat förhindra eller lindrat en olycka?
Sist jag kollade upp saken så är egentligen arbetsgivarens enda krav för att fixa skyddskläder till anställd elektriker just skorna och de ska ha oljebeständig, spikskyddad gummisula samt stålhätta. Nu så står man ju som arbetsgivare ändå för byxor och tröjor för man vill ju ha ditt tryck med logga samt enhetlig klädsel bland de sina.
Om ej föreskrivna skor används så kollas först upp om arbetsgivaren gett den anställde föreskrivna skor, har den det inte så får arbetsgivaren stå för smällen. Har arbetaren haft tillgång till rätt skor men inte använt dessa så får arbetaren ta smällen så när man kommer till kund så är det upp till arbetaren om han/hon använder skorna eller inte. Säger kunden nej så får då arbetaren bestämma om han/hon ska kliva in och göra jobbet utan skor.
Ett vidare problem är ju om arbetstagaren gör sig illa och inte använt föreskrivna skyddskläder som arbetsgivaren fixat och därmed skadar sig och blir sjukskriven kan ju faktiskt ge problem vidare mellan anställd och arbetsgivare.

Det är detsamma som att vissa arbeten föreskriver att två personer ska vara inblandade just hur säkerhetssynpunkt och/eller förhindra förslitningsskador, saker som lekman egentligen tycker att den kunde klarat själv och därmed inhyrd person också men arbetarna gör momenten 100-tals gånger per år och man vet inte vid vilket läge olyckan är framme, är det hos tant Hjördis november 1985 på första uppdraget eller hos Farbror Gunnar juni 2015 på det tusonde uppdraget.....hos kunden kanske arbetet sker en gång på dessa 30 år men arbetarna gör det om och om igen.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.