Liten update:

Gurkorna 6/6:
66gurka2.jpg

Gurkorna idag 19/6, dom har växt mer än 60cm på 12 dagar:
vaxthus10.jpg

vaxthus11.jpg

vaxthus13.jpg

Tomaterna växer också otroligt bra.. ena plantan har en del tomater redan stora som golfbollar och en massa mindre.. Dom andra har massvis med blommor:
vaxthus12.jpg

vaxthus14.jpg

Nu är det riktigt mysigt att sitta med kaffet och bara ta de lugnt i växthuset:
vaxthus15.jpg
 
Redigerat:
Myspys! :)
 
Idag fick jag toppa både gurkorna och tomaterna för att dom inte ska bli för höga.. gurkorna växer ju ett par cm per dygn så dom var redan på väg upp i taket..
 
Varför blir gurkorna gula och skrumpnar bort??
Inte alla men en hel del gör så.. dom har blivit runt 7cm långa..
 
Plantan klarar inte att få fram så många, tråkigt men sant.
 
Benny_o_Lina skrev:
Varför blir gurkorna gula och skrumpnar bort??
Inte alla men en hel del gör så.. dom har blivit runt 7cm långa..
Näringsbrist (vattenbrist). När man odlar i hink som du gör måste man vattna med i princip samma näringslösning som används i proffsodlingar. Och kontinuerligt vattnas med rätt fukthalt. Annars släpper plantorna frukt för att överleva. Jordvolymen är helt enkelt för liten för att klara så stora plantor och man får istället förse plantorna med rätt näring iblandat i vattnet.
 
cem77 skrev:
Näringsbrist (vattenbrist). När man odlar i hink som du gör måste man vattna med i princip samma näringslösning som används i proffsodlingar. Och kontinuerligt vattnas med rätt fukthalt. Annars släpper plantorna frukt för att överleva. Jordvolymen är helt enkelt för liten för att klara så stora plantor och man får istället förse plantorna med rätt näring iblandat i vattnet.
He he, det var ett lite utförligare svar än mitt, ibland tänker jag inte längre än näsan räcker. ;)
Själv gödselvattnar jag mina "hinkväxter" två gånger i veckan för att undvika just det som TS råkat ut för.
 
Jamen hjälp. :)

Jag odlar inte i hink.. igentligen.. jag har sågat av botten+5cm på alla hinkar så dom är öppna i botten och bara stoppat ner dom i planteringslådorna.
Gott om jord har dom. Vattnar gör jag minst varannan dag och då får dom mycket vatten. Använder vattenslangen och drar in i växthuset när jag vattnar.
Här även toppat plantorna för att inte växa mer på höjden och har även toppat alla sidoskott så dom inte växer mer efter 2 gurkor.

En planta jag gav bort när dom var små, planterad i hink MED BOTTEN har växt lika bra som mina har gjort. Den har också just blivit toppad och har nu gurkor som är tjocka och 15cm långa.
Den får bara vatten när jorden ser torr ut, ingen extra näring.

Utebliven polinering tror jag inte heller det kan vara för det är gott om flygfä som tar en sväng in om växthuset när det står öppet för vädring.

- Vilken näring ska man ge dom?? eller är hoppet ute?
 
Redigerat:
Behöver inte vara varken vatten eller näringsbrist. Mitt tips är att det går för bra för dina plantor. Du måste ta och rensa bort lite gurkor så det inte blir för många. Hur mycket näring man än ger så klarar varje planta inte av hur många frukter som helst :)
 
Thberg skrev:
Behöver inte vara varken vatten eller näringsbrist. Mitt tips är att det går för bra för dina plantor. Du måste ta och rensa bort lite gurkor så det inte blir för många. Hur mycket näring man än ger så klarar varje planta inte av hur många frukter som helst :)
Ja man kanske skulle börja med det iallfall och se vad som händer.
Där e faktiskt inte så jättemycket gurka på någon av plantorna just nu..
ett 10-15-tal ämnen bara på varje planta varav dom längsta runt 7cm. Det är både små och "stora" som gulnar.

Men jag tror jag rensar lite, eventuellt toppar den lite längre in..

- Vilken näring ska man ge dom??

Har läst att gurkplantor brukar stanna av lite och ämnena trillar av för att plantan ska återhämta sig och sätter sen igång en andra omgång med gurkor..

Ska tillägga att dom nedersta bladen på varje planta också gulnat lite men resten av plantorna ser fin fina ut..
 
Redigerat:
Har du tillgång till nässlor är nässelvatten utmärkt. Lägg en bunke nässlor i en hink med vatten i två-tre dagar. Ta sedan bort nässlorna och spä ut med vatten. Ska typ se ut som te...
 
Har ni kamin är träaska också något gurkor gillar. Inte för att man eldar så mycket under sommaren :) Men det går bra att spara i en tunna om man har plats och lust.
 
Jag fick lite panik igår när jag läste om din gurkdöd och la på kogödsel samt vattnade mina extra. Hoppas att du får bukt med dina. Du kanske skulle ta bort spannarna?
 
Thberg skrev:
Har du tillgång till nässlor är nässelvatten utmärkt. Lägg en bunke nässlor i en hink med vatten i två-tre dagar. Ta sedan bort nässlorna och spä ut med vatten. Ska typ se ut som te...
Nässlor har jag inte i min närhet annars kunde man provat..

Thberg skrev:
Har ni kamin är träaska också något gurkor gillar. Inte för att man eldar så mycket under sommaren :) Men det går bra att spara i en tunna om man har plats och lust.
Aska ligger det nog en del i kaminen så de kunde man ju prova med.. Är det bara att strö ut lite ovanpå jorden och vattna??

Marlene Eskilsson skrev:
Jag fick lite panik igår när jag läste om din gurkdöd och la på kogödsel samt vattnade mina extra. Hoppas att du får bukt med dina. Du kanske skulle ta bort spannarna?
Jo jag kan ta bort spannarna men som sagt är dom avskurna så det finns ingen botten. Jag vattnar inte så mycket på den delen som är innanför kanten på spannen.. läste en del att gurkor inte tycker om för mycket vatten på rothalsen så jag vattnar ordentligt i resten av planteringslådan och på så sätt drar sig plantans rötter neråt istället för att bara breda ut sig på ytan.
 
Redigerat:
Ja det är bara att strö ut och vattna :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.