Vi har byggt ett skafferi i huset. Tyvärr så blir det inte plats för ett smidesventilationsgaller utan vi måste bygga ett själva och vill göra ett med träram och sedan små träkryss. Nu undrar vi om någon kan tipsa om ett smidigt sätt att göra de där kryssen och hur fästa dem i ramen på bästa sätt. Skafferiet är inte i en yttervägg utan det är ventilationsgaller in i köket som vi klurar på. Ramen kommer bli 50*5cm.
 
Tack för tipset men vi vill nog ha lite finare, det ska liksom tillhöra köksinredningen. Vi har slängt ihop en träram nu. Ska bara klura på hur vi ska fästa kryssen och sätta ihop kryssen utan att det ser klumpigt ut i ramen. Idéer mottages. :)
 
Fast fint så det räcker till ett kök tycker jag att det blir med klöverplåt (den du fick tips om ovan) Det blir väldigt smäckert och snyggt när man målar in den i samma färg som snickerierna.:)

Så här kan man göra ventiler med just den plåten utvändigt. Denna sitter på ett hus i Gysinge men vi har gjort liknande på vårt hus.
 
  • P7290043.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sophie skrev:
Fast fint så det räcker till ett kök tycker jag att det blir med klöverplåt (den du fick tips om ovan) Det blir väldigt smäckert och snyggt när man målar in den i samma färg som snickerierna.:)

Så här kan man göra ventiler med just den plåten utvändigt. Denna sitter på ett hus i Gysinge men vi har gjort liknande på vårt hus.
Oj, det blev ju jättefint. :) Såg inte att plåten var förmad så. Tycket det var hål.
Mvh Ann
 
Finns att köpa på www.byggfsbriken.com till ett lägre pris än hos Gysinge om jag inte minns fel. :)
 
Glöm inte insektsnätet bakom plåten bara....annars blir det mycket främmande i huset..
 
Grymt snygga och billiga ventilationsgaller i gjutjärn hittar ni på www.qvesarum.se från en hundring och uppåt bara skruva fast (glöm inte insektsnät bakom) som TorpAnders skrev.
Jag köpte mina kattgluggar där i gjutjärn (öppnings/stängningsbara) och det tog mindre än halva priset än va de tog på de "fina" byggnadsvårdsbutikerna precis samma look o funktion. Det lönar sig ofta att kolla runt lite.
 
silversmeden skrev:
de "fina" byggnadsvårdsbutikerna
Håller med om att Qvesarums ventiler är snygga och väldigt prisvärda men att de inte skulle höra till de "fina" byggnadsvårdsbutikerna det håller jag inte med om. :D

De är ju knappt intresserade av att prata med en överhuvudtaget om man bara ska handla nåt litet... och massor av deras produkter är löjligt dyra... men de har en del guldkorn också precis som de flesta andra byggnadsvårdsbutiker.:D
 
Kan inte hålla med, men det är klart beror på vad man jämför med. Du vet att här i Stockholm är det lite andra priser och kunderna är kräsna, det ska bara vara top noch oavsett om det är nytt eller beggat.
Jag hade kontakt med företaget för ett par år sedan men de kanske har drabbats av för stor efterfrågan och då blir man kanske lite för stor. Tycker egentligen om man ska vara petig och äkta byggnadsvårdare så köper man inge nytt utan man letar reda på gammalt och restaurerar det, men ibland finns kanske inte tiden.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.