Jag tapetserade med rivna 50*60 cm stora rutor, och inte i våder. Jag hade bara lerklinat mellan såtarna (mellanrummet mellan stockarna) och låtit stockarna vara nakna. Så det var ett ganska ojämnt underlag. Men såhär gjorde jag;

Först så strök jag flödigt med lim på all lerklining och lät det torka. Detta för att det inte ska suga så mycket sen. Sen tog jag arken och strök på flödigt med klister på dem på ena sidan (snåla inte med limmet), dubbelvek dem och lät dem ligga i ca fem till 10 minuter. Låt dem inte ligga längre, för då blir pappen sunkig och går sönder lätt. Sen va jag tvungen att ha på kopiösa mängder med lim på väggen också för att det skulle fästa ordentligt. Sen på med arken efter konstens alla regler, använde en tapetborste. Sen var det klart. Enkelt med väldigt kladdigt arbete.

Jag såg sen när det torkat att där jag fuskat hade det släppt, men det åtgärdade jag efteråt med lite mer lim. Det va precis innan lunch och jag var hungrig, ingen bra förutsättning för att vara noggrann under.
 
  • Gilla
Hakanemilsson
  • Laddar…
Vi har tapetserat fler rum med, kolla bloggen om du vill se, och det har gått bra. Sedan äggoljetempera på. Jag gillar den lösningen av flera skäl. Vi har hela våder. Visst syns skarvarna, men det är inget som stör mig. Jag vill inte ha perfekta väggar hemma när inget annat i huset eller de som bor i huset är perfekta.

Självklart ska du ha cellulosaklister som du blandar till själv. Drygt och miljövänligt. nackdelen är att man måste planera lite eftersom den ska svälla en halvtimme innan man använder den.

En sak har jag dock märkt och det är att pappen gärna släpper lite i skarvarna. Slarv eller ej, men det blir så ganska ofta. Och ibland torkar skarven isär och ibland inte. Men det är charmen som vi döpt allt det operfekta i huset till.
 
  • Gilla
Hakanemilsson
  • Laddar…
Octavianus skrev:
du ska ha tapetklister. Mycket av det dessutom. Skulle nog rekommendera att du har både på väggen och på våderna, för att det ska fästa ordentligt. Jag tapetserade lerklining nyligen, och gjorde så, plus att jag hade klistrat på leran dagen innan en extra gång, för att den inte skulle suga så mycket. Men blev bra till slut.

Ska du sätta upp hela våder som du beskriver, ska du inte sätta dem omlott, utan kant i kant.
Ok tack för tips! Personen som säljer äggoljetempera tipsade om att man kunde dela våderna på längden, så att det blev lite råa kanter, och sedan lägga dem omlott med de råa kanterna synliga. Så har vi tänkt göra!:)
 
...för att lägga till. Du kan även dra ett lager efteråt så blir de inte så färgsugande (tapetklister billigt, färg dyrt).
 
Ja vi borde ha målat med tapetklister anders, visserligen är färgen vi använder inte så dyr (hemblandad äggoljetempera) men jösses så jobbigt det var att måla första lagret! Men fint blir det! d^_^b
Tyvärr skarvade dock svärfar åt fel håll (dvs från ljusets riktning) så skarvarna syns jätteväl. Sambon får nog leva med det. :D

Vacker yta blir det i alla fall, passar perfekt för äggoljetemperan som skimrar i ljuset!
 
Petronille skrev:
Ja vi borde ha målat med tapetklister anders, visserligen är färgen vi använder inte så dyr (hemblandad äggoljetempera) men jösses så jobbigt det var att måla första lagret! Men fint blir det! d^_^b
Tyvärr skarvade dock svärfar åt fel håll (dvs från ljusets riktning) så skarvarna syns jätteväl. Sambon får nog leva med det. :D

Vacker yta blir det i alla fall, passar perfekt för äggoljetemperan som skimrar i ljuset!
Det är inte så att du har en bild att lägga upp? ;)
 
Nu bad du inte MIG om en bild, men du får iaf! :)

Ingen närbild och ett ofärdigt rum, men målningen är klar. Taket är råspont målad 2 strykningar med vit äggoljetempera. Väggarna är strukna 2 ggr med en blå/grå kulör på lumppapp. Det blev lite mörkt, såg faktiskt ut som om väggarna var putsade med cementputs. Så frugan gjorde en egen blandning av lite färgrester och strök sedan på det med en tapetborste genom att dra borsten horisontellt. Blev väldigt bra effekt som nästan känns lite 3d.
 
  • PICT9827.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
gadu^ skrev:
Det är inte så att du har en bild att lägga upp? ;)
Jag ska försöka fixa några bilder vid tillfälle, om jag hittar kameran (vi är mitt i flytten just nu och kan inte flytta in än eftersom golven inte är klara).

Vi målade i alla fall med ett lager grundfärg och sedan två lager färdigfärg. Allt hemblandat enligt recept från Av jord. På betongväggarna i vardagsrum och hall målade vi med två lager grundfärg som blandats med kiselgur för att ge en putsliknande yta – den fyllde också igen en del av hålen i betongen – och sedan två lager färdigfärg. Alla rum är inte färdiga än (och vi har bara tre att måla plus hall ;)), det behöver ju gå en vecka mellan näst sista lagret färg och det sista. Enormt vackert hur som helst!:)
 
Petronille: När ni blandar själva, vad tror du att literpriset kommer upp i? Tillsätter ni något torkmedel?

Jag köper bara färdigblandat från Ovolin. Leif på Ovolin jobbade tidigare ihop med Millis men de delade på sig. Så de har ofta samma kulörer, men det Ovolin kallar 1002 kallar Millis 3:e december. Kul att jämföra priserna då jag först var inne på att blanda själv. Har också boken. Men sen visade det sig att det ju var himla smidigt att köpa färdigblandat. Torkar ganska fort också! 12 timmar, sen målar vi igen.
 
cederbusch skrev:
Nu bad du inte MIG om en bild, men du får iaf! :)

Ingen närbild och ett ofärdigt rum, men målningen är klar. Taket är råspont målad 2 strykningar med vit äggoljetempera. Väggarna är strukna 2 ggr med en blå/grå kulör på lumppapp. Det blev lite mörkt, såg faktiskt ut som om väggarna var putsade med cementputs. Så frugan gjorde en egen blandning av lite färgrester och strök sedan på det med en tapetborste genom att dra borsten horisontellt. Blev väldigt bra effekt som nästan känns lite 3d.
Tack! Försökt googla på bilder med lumppapp och äggoljetempera, men hittar inga bra bilder. Ser ju mycket trevligt ut hos dig, men lite mörk bild tyvärr (får kolla på en större skärm och inte en laptop).
 
cederbusch skrev:
Petronille: När ni blandar själva, vad tror du att literpriset kommer upp i? Tillsätter ni något torkmedel?

Jag köper bara färdigblandat från Ovolin. Leif på Ovolin jobbade tidigare ihop med Millis men de delade på sig. Så de har ofta samma kulörer, men det Ovolin kallar 1002 kallar Millis 3:e december. Kul att jämföra priserna då jag först var inne på att blanda själv. Har också boken. Men sen visade det sig att det ju var himla smidigt att köpa färdigblandat. Torkar ganska fort också! 12 timmar, sen målar vi igen.
Bra fråga... 70-75 kronor litern kanske? Beroende på färg och så tillkom förstås penslar och lite annat material. Då köpte jag det mesta från Milis, hon är billigare än andra affärer häromkring. Men jag blandade mest efter recept, det blir ju lite dyrare om man använder den färdigblandade. Fast det är ändå billigt tycker jag. Dessutom kul om man gillar sådant.;)

Intressant med Ovolin, visste inte detta! Det krångliga med Ovolin är väl mest att färgen måste beställas vad jag förstår? På det viset tycker jag det är enklare att blanda den själv.
 
Och nej, något torkmedel tillsätts inte, vet inte ens vad det är! Bara vatten, ekologiska ägg och linolja.
 
Ja bara man vet vad man vill ha och kan upprepa blandningen om man behöver mer färg så kan jag tänka mig att det är en skön känsla att ha blandat sin egna färg. Men de har ett bra urval av kulörer och det går alltid att pyttsa i lite av varje för att skapa en egen kulör.

Färdigblandad färg blir ungefär dubbelt så dyr. Men då är det bara att öppna burken och måla. Vi bor ganska nära Ovolin och brukar handla på vägen hem från jobbet, så det funkar bra för oss.

Har du varit hos Millis? Det är intressant, hon har verkligen gjort en religion av att blanda färg och leva "naturligt". Men just av den anledningen tycker jag att det blir lite för mkt. Det är ju trots allt bara färg. :)
 
Nä jag har inte varit där, fast det vore skoj! Men jag kan tänka mig att det är lite som du beskriver det.:) Jag tycker ändå det är intressant att ta del av hennes idéer kring färg, även om jag knappast är så renlärig som hon så har jag lärt mig mycket!

Vad gäller åtgången har det varit lite knepigt, ibland har det blivit för lite och ibland för mycket, så det har blivit lite färg som slängts då vi inte har kylskåp än i lägenheten och det är varmt nu. Men inte så fasligt svårt att blanda ny färg faktiskt. Eftersom färgen är så levande har inte nyansskillnaden märkts i underliggande lager. Däremot har jag tagit till extra till det sista lagret för att vara på den säkra sidan.

Man kan ju också blanda till extra pigmentvatten och väga upp det så man inte blandar en massa färg i onödan. Men jag har varit lite lat och blandat allt på en gång. Gör man så blir det ju mindre spill, och så kan man spara pigmentvattnet länge, eller återanvända till nästa lager.
 
en varningens ord: sänk inte temperaturen i kylskåpet där du förvarar färdigblandad äggoljetempera till max så att du får iskall öl till festen... Färgen blir förstörd av både värme och kyla (när den fryser), bara att det går snabbare med kyla :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.