Jag har idag rännkrokarna monterad (spikade) uppe på pappen och ingen fotplåt finns.
Verkar som jag har en mindre kil undersvallet också (verkar dock lite liten)

När jag nu pappar om vill man ju ha det klart så fort som möjligt (regn etc). jag funderar på om jag skulle lägga en enkel tegelläkt längst ner (borde ju räcka iom kil) sen fästa krokarna i nedersta läkten. borde väl kunna använda samma krockar igen??

Tankar & tips mottages gärna?
 
Eller.. ska man bara lägga ny papp över krokarna?
 
ja, eller så skär du av pappen strax ovanför rännkrokarna och petar in (samt klistrar) en takfotsplåt av det bredare (högre) formatet...
/F
 
Jag har klyvt 45x95 så det blir rätt lut på sista pannan och sedan fräst ur spår för krokarna i denna, därefter skruvat krokarna med rännkroksskruv. Sedan en fotplåt uppepå, sist pannorna.

Edit:
Och 45x95'an ligger på ströläkten, och jag har iofs ingen kil heller...
 
Redigerat:
Plåten har ju taket klarat sig utan innan. Iom lutningen på ca41grader ligger ju pannan nästan "rätt i" hängrännan man ser ju aldrig in under pannorna som man gör på vissa tak.

bort med krokarna, lägg pappen. sen smeta klister på där kroken ska sitta och sist skruva tillbaka den igenom klister och papp. Är ett förslag en kollega har gett mig. Slipper man spöka med pappen om man vill byta krokarna senare.

Alternativt skruva i läkten, men då kanske inte avståndet bli rätt mellan panna och ränna.

Blir lite att fundera på detta, roligt med fösrlag och ideer.
 
Ja, det låter väl smidigt, och när du lägger nån form av takmassa under kroken där du skruvar så blir det ju tätt också...angående din kollegas förslag alltså...
 
tack för olika svar, som det ser ut nu blir lösningen som följande.
Pga av kil under svall (ingen lös kilbräda). blir det 25*50 som bär och strö över hela. Utom längst ner. för att få rätt höjd med kilen blir det en strö på ca10mm och en 22*95 uppe på som sista läkt. detta ger rätt höjd och mycket material att skruva krokarna i.

Inte gjort detta ännu men så ligger tankarn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.