som rubriken säger, jag vill skippa soffbordet. Det är väldigt praktiskt att ställa sin öl på, men det är stort, det har livsfarliga kanter som inte är så bra nu när det är knodd på gång, det ockuperar nästan hela den supersköna mattan som det står på (perfekt lek och mysyta) och det tenderar att bli en avlastningsyta. Dvs blir väldigt fort belamrat med räkningar och prylar.

Jag försöker övertyga frun om att byta ut bordet mot en annan lösning. Men vad? Hur har ni andra gjort som valt bort soffbordet?

Jag funderar på ett mindre, runt bord som kan ställas fram vid behov och då lägga en stor bricka på som ger lite yta.

Tacksam för förslag!
 
Jag har också funderat på den saken. Det enda jag kunde komma på var att ställa dit två fyrkantiga (mjuka) pallar. Då kan man lägga över en soffbricka på den ena. Brickan är lätt att flytta eller gömma i något skåp om så behövs. Dessutom är pallarna rätt roliga att leka med för de unga.

hector-i-rebro-091115-209_64018932.jpg

product_thumb.php



Hittade inga bättre bilder på nätet... men "pallarna/sittpuffarna" är väl gjorda av någon cellplast och sen är det ett fodral av något mjukt och fluffigt tyg. Brickan passar alla puffar om bredden inte är för stor. Brickan går ju dessutom att rulla ihop eller bara lägga under en kudde.

Mitt förslag..

:rolleyes:


/C
 
Hemmakatten
Satsbord är det rätta för er. Finns med både två eller tre bord som går i varandra. Väldigt praktiskt (vi har själva satsbord med två bord). Enkla att flytta runt dit de passar bäst och enkla att skjuta in i varandra vid behov av större mattyta. Finns i alla stilar.
 
Satsbord är bra. Det har jag varit inne på. Men jag hade helst haft runda. Känner du till några sådana?
 
sen är det bara frågan vem som får det högsta och största av satsborden när fredagsmaten framför tv:n ska fram... ju lägre och mindre, ju mer spill och kladd på mattan....
en annan viktig sak är det inte får bli för trångt vid bordet. Min make är närmast allergisk mot närhet när man äter, så vi behöver ha våra 60-70 cm bredd var...
 
Egentligen.. Varför ska man ha ett soffbord? En multifjärr i soffan eller på väggstativ och saken är en biff. Vill man ha en fotpall så är ju det enkelt ordnat med just en fotpall av något passande slag. Vad gäller att äta framför tvn så tror jag faktiskt att många familjer/par skulle må bra av att äta vid köksbordet. Att se varandra.. Visst kan det vara trevligt att äta framför tvn men hur smidigt är det egentligen?

Tänk efter..är det något extra vagant idag att äta framför tvn? Tvärtom.. I många familjer tror jag det hör till ovanligheterna ATT man sitter vid köksbordet.

Jag tror ta mig tusan att jag ska sluta med det här och nu. Från och med idag är det bara tilltugg framför tvn. Mat får hålla sig till matbordet.


/C
 
Nja, nu är det kanske egentligen måltiderna som är problemet. Lunch och middag äter vi nog ganska ofta vid ett vanligt bord. Och med barn lär det bli ännu oftare så. Jag tänker mer på fredagsmyset. Det tar ju lite plats. Och när man har besök kan det vara trevligt att sitta med en kopp te och ngt att tugga på i soffan och snacka.

buschtjej: ja men det ääääär ju skitjobbigt att trängas när man ska äta. :)
 
Det kanske är ett lite sent svar.

Hemma hos oss har vi eliminerat soffbordet i förmån för en divandel till soffan. Pallen kan flyttas ut från soffan och dessutom fungera som matbord med hjälp av två rejäla slaktarskärbrädor.
 
Nej då, frågan är högst aktuell. Särskilt nu med en liten hemma som ska ammas. Frugan har förvandlat soffbordet till att fylla samtliga dagens funktioner, så det börjar nästan bli fråga om att köpa ett bord till som man faktiskt kan använda. :)

Jag har föreslagit för frugan att man kan ta pallen som vi har till vår soffa. Den är stor. Och på den ngt i stil med det du skriver. Har inte riktigt landat i bördig jord. Får bearbeta henne ett tag till. Jag gissar att första jacket i lilltjejens skalle är vad jag behöver som incitament.
 
Vi tycker att det fungerar fint med pall och skivor men det är klart att det inte är så praktiskt om man spiller.

Vi har hund och bor på landet så just att se upp med spill och skit i soffan har jag gett upp. :) Det är bara att sy nya kuddöverdrag när det blir för illa.
 
cederbusch skrev:
Jag gissar att första jacket i lilltjejens skalle är vad jag behöver som incitament.
Tills dess att ni bestämt er kan du ju köpa hörnskydd till bordet (avsedda just för att förhindra jack i små barnhuvuden). Det gjorde jag och det fungerar bra.

De är väl inte den snyggaste detaljen vi har i vårat hem, men de skall å andra sidan bara sitta där under en kort period. När min dotter är 2-3 år räknar jag med att jag lugnt kan plocka bort dem.
 
Då kommer väl nästa unge så det är lika bra att låta dem sitta... :)
 
Sant...
 
Fast när de har slagit sig några ggr så lär de sig =) fast min son är som sn far, krävs många smällar innan v lär oss ;-)
 
Själv funderar jag på att eliminera soffbordet då mina 4 kottar använder det som avstampsyta eller landningsplats när de hoppar till och från soffan. Visserligen är nr. 4 för liten ännu, hon använder det bara som stöd för att stå upp än så länge. Men hon har börjat klättra upp på de större barnens pallar så nu dröjer det nog inte länge innan jag har henne på borden också....Kanske bara en matta skulle funka... Kör just nu efter devisen: Ingen mat i vardagsrummet. Ställer man nåt på bordet och går därifrån så har hunden snott det om inte barnen hunnit före...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.