Tack!

Jag har hittat det svaret hos Nexa efter att jag skrev här. Deras förslag var att man lägger varje trafo på en kod och lägger dem i rad, exempelvis C1-C4, fördelen är att det ju är minne i dimmern, så man kan ställa in dem en gång om man vill ha tillbaka samma är det bara att tända. Lite bökig lösning, men samtidigt så kostar alternativen så oerhört mycket mer (motbevisa mig mer än gärna) så jag är beredd att tumma lite på användarvänligheten. Dessutom är det ju inte säkert att man alltid vill ha samma ljus över köksön som över den vanliga bänken.
 
Kan du tillåta att du har fler zoner med lampor där det inte gör något med en viss skillnad i ljusstyrka mellan zonerna är det nog inget problem. I mitt fall har jag ytor med en begränsad takhöjd (källare, 230 cm) och behöver därför relativt många ljuskällor för att få till det. Med de begränsningar som följer av de rekommenderade kabellängderna för trafona blir det i mitt fall 2-4 trafos per rum som dimras av en gemensam dimmer (eller via styrsystem). Om de inte dimmar jämnt kommer det nog se rätt kul ut.
 
huvudsaken är nog att man inte försöker att dimma dem på samma dimmer, så det ser ut som discobelysning när numme 2 och 4 blir mörkare och 1 och 3 blir ljusare...
 
Så oerhört mycket dyrare är det inte att ta hjälp av en elektriker. Om du är normalhändig och lärt dig en del här på forumet. Så borde du kunna hitta en elektriker som går med på att du fixar till det själv, han kommer dit och kopplar ihop det åt dig. Detta är visserligen olagligt men mycket vanligt. MEN om du gör så så kosta på dig att elektrikern kommer dit någon timma och går igenom hur det skall vara med dig innan du sätter igång. Jag skulle tro att en elektriker gör det där på någon timma men kanske debiterar för en halv dag minimum eller så (typ 2000), och då borde du kunna få med lite andra eljobb samtidigt, kanske något mer uttag i köket etc.

 
Rätt och riktigt Hempularen. Grundregeln är väl som alltid att man inte ska ge sig på sådant man inte kan. Jag skulle nog vara litet försiktig med att använda den information som kommit via det här forumet. Det som skrivs här är inte alltid rätt och tar inte alltid alla faktorer med i beaktande.
 
Hej !

yens skrev:
huvudsaken är nog att man inte försöker att dimma dem på samma dimmer, så det ser ut som discobelysning när numme 2 och 4 blir mörkare och 1 och 3 blir ljusare...
Hur menar du då ?
Är det inte mer störande med olika ljus från ljuskällorna än att rummet blir olika ljust (beroende på antal källor) ?

MVH,
/Erland
 
Det som skrivs här är inte alltid rätt och tar inte alltid alla faktorer med i beaktande.
Men det är ju därför man bör se till att konsultera elektrikern som skall koppla det INNAN man gör något.
 
Det är både elektrikerkostnad OCH material OCH eget arbete som blir extremt lidande av att jag väljer en mer sofistikerad variant.

1. Vi har inga frästa kanaler till strömbrytare där jag vill ha dem
2. 5 st nexa-trafon, fem strömbrytare och en fjärrkontroll kostar nog inte mindre än motsvarande sladdbundet material inklusive utrustning för att fräsa spår i betongen etc.
3. Elektrikerns jobb blir oerhört mycket enklare, jag tänker inte göra någonting utan att få hjälp, men om han bara behöver dra kabel till ställena där jag vill ha mina trafon och visa mig vad jag ska tänka på, så tror jag det blir fint. Han har så mycket annat att göra hos mig, så han behöver inte oroa sig, jag lovar... :)
 
Fräsa i betonghålsten/leca som jag gjorde kräver egentligen inte någon speciell utrustning utöver en vinkelkap, några lämpliga skivor, putshammare och en huggmejsel. Lyxvarianten som jag testade hade två parallella skivor och djupinställning men jag övergav den för kapen. Låter, luktar och skitar ned nått överdjävligt kan jag tillägga.

Yens: Jag ska inte tjata mer nu. Det blir säkert jättebra!
 
gravedigger, haha, jag tar det inte som tjat, och nej, jag har inte slutligt bestämt mig, jag vill verkligen överväga alla möjligheter, men tyvärr verkar trådlösa system till "konsumentpriser" vara en bristvara, jag ska dock försöka kolla upp www.moeller.se lite bättre.
 
yens skrev:
Jag har tittat runt lite när det gäller för- och nackdelar med 12 resp 230 volt och har börjat närma mig 12v av några olika skäl.
Av flera kvalitativa skäl är 12V att föredra:

- 12V erbjuder ett betydligt större utbud av effekter och spridningsvinklar.

- 12V har en snyggare ljusbild - mer kontrollerad spridning, mindre slask med ljus.

- 12V har avsevärt högre verkningsgrad - mindre effektförbrukning vid samma mängd ljus.

Ett konkret exempel: 12V/20W lampor finns i ca 5 olika varianter avseende spridningsvinkel. Motsvarande ljusmängd vid 230V kräver en 50W lampa m a o mer än dubbla effektförbrukningen.

Visst, 230V är bekvämt men annars är 12V tveklöst bättre.

Jag skriver detta med drygt 20 år erfarenhet av ljussättning och belysning.


Mats Karlsson
 
Hmm, bara drygt 20, jag får nog försöka hitta någon som har liiite bättre koll, 30 år får det nog vara iaf... ;) Skämt åsido, tack för bra input. Är det något du skulle säga att amatörerna gör mest fel när de placerar ut sina spottar, vad är det för fällor man ska undvika att ramla i?
 
yens skrev:
Är det något du skulle säga att amatörerna gör mest fel när de placerar ut sina spottar, vad är det för fällor man ska undvika att ramla i?
Det är svårt att ge generella råd men visst finns det "tumregler" man kan ha i åtanke:

- Infällda "spottar" i tak som skall belysa tavlor eller objekt som står direkt intill väggen bör man placera 75-80cm ut från väggen. Under förutsättning att dessa spottar kan vinklas så kan man som regel uppnå bra täckning.

- Använd inte för smalstråliga ljuskällor. 25 eller 40 graders spridning brukar vara allmänt gångbart. Det finns även extremt bredstrålande, 60 grader för de tillfällen man vill täcka en stor yta på kort avstånd.

- Placera spottarna i harmoni med rummets arkitektur. Lätt sagt men inte alltid så enkelt att fundera ut. Ta gärna en lös spott och gå runt och provbelys.

- Undvik att placera spottar tätt intill fönster såvida du inte gillar att se damm och fingeravtryck alt. tvättar fönster mycket ofta.

- Snöa inte in på LED belysning. Än så länge ger de en betydligt sämre ljuskvalitet, i synnerhet det vita lysdioderna. Som regel är de billiga LED armaturerna riktigt dåliga, flimmrande ljus, stor variation i färgtemperatur (vithet) mellan exemplar från olika tillverkningsomgångar. Oftast är de dessutom extremt smalstråliga. Den energibesparing som oftast används som argument är marginell, men det är en annan historia. De riktigt energinsnåla ljuskällorna är fortfarande kompaktlysrör.

- Använd elektroniska transformatorer som går att styra med vanliga glödljusdimmrar. Om din elektriker säger att dessa inte finns så har han dålig koll. Dessa transformatorer kostar aningen mer men är betydligt bättre. Mode Electronics och Osram har denna typ på sitt program.

- Köp märkesglödlampor, t ex Osram, GE eller Philips "Masterline". De är dyrare men i sammanhanget inga stora pengar. Det kan skilja 50% i ljusutbyte mellan en märkeslampa och en "no-name" lampa från Kina. Dessutom kan ljusbilden och ljuskvaliteten skifta högst väsentligt.




Mats Karlsson

 
Ok, det var intressanta synpunkter, jag hade ju från början tänkt:

4 zoner med varsin nexa-trafo som styrs av varsin nexa trådlös knapp, samt en fjärrkontroll som kan styra alla 5 zonerna.

Nu var min tanke efter svaret ovan att istället göra så här:

2 zoner med varsin Nexa-mottagare 300w med dimmer, som styr 2 trafon på varje (av den typ som rekommenderas ovan), då får jag bara två trådlösa knappar istället för fyra. Men om jag läser på nexas hemsida så säger de att deras 300w mottagare INTE kan styra en transformator, vad skulle kunna vara anledningen till det?

Någon som har koll?
 
Det där med dimmers och deras förmåga att styra transformatorer är ett träsk. Enkelt sagt så är det bara att följa tillverkarnas angivelse.

I princip så går det inte att dimma en transformator, men tillverkarna av dimmers har gjort modifieringar på grundkonstruktionen så att det skall gå. Sedan kom de sk. elektroniska transformatorerna, de går inte att dimma med samma teknik som traditionella järnkärnetransformatorer, återigen nya konstruktioner på dimmersidan. Sedan har vissa transformatortillverkare gjort elektroniska transformatorer som skall gå att dimma med samma dimmers som kan dimma järnkärnetransformatorer, och förvirringen blir total.

Så om en dimmer tillverkare säger att det inte går så går det troligen inte. Annars ganska vanligt med dimmers som skall gå att använda "men inte med just den transformatorn". I värsta fall så fungerar det för dig i någon vecka eller så, sedan går antingen dimmer eller transformator sönder.

En dimmer klipper av spänningen tvärt (eller slår på den tvärt) på varje halvperiod av växelströmmen (alltås 100ggr/s). En transformator innehåller alltid någon form av spole. En spole som utsätts för plötslig förändring av strömmen skapar väldigt stora spänningsspikar eller gnistor (brytarspetsarna och tändspolen i en bil används ju för att på ett simpelt sätt skapa gnistor till tändstiften). Och gistor är det sista man vill ha om gejorna skall hålla. Det är detta man med olika modifieringar på grundkosntruktionen undviker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.